МИСТЕЦТВО В ШКОЛІ
Сайт змішаного мобільного дистанційного навчання
Навчайтесь на нашому сайті!



 
Понедельник, 24.09.2018, 05:51
Приветствую Вас Гость
Меню сайта
Категории раздела
Мои файлы [26]
сценарии [9]
сценарии
экология и краеведение [16]
материалы по экологическому воспитанию и краеведческой работе
методические материалы [680]
методические материалы
олимпиады [9]
материалы Всеукраинской интернет-олимпиады
Мини-чат
Наш опрос
Який формат сучасного уроку для вас найзручнішій
Всего ответов: 6
Видео
Статистика

Онлайн всего: 2
Гостей: 2
Пользователей: 0
РЕКЛАМА
Block content
Самое популярное
[29.09.2009]
ПРОГРАММА ПРЕЗИДЕНТА ШКОЛЫ (0)
[26.09.2009]
МУЗЫКА КАК ВИД ИСКУССТВА (конспект урока-лекции по художественной культуре в 9 классе) (0)
[22.06.2014]
Календарь учителя на 2014-2015 учебный год (3)
[13.09.2009]
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА (11)
[10.02.2014]
МОЛОДЕЖЬ ЗА ЗДОРОВЫЙ ОБРАЗ ЖИЗНИ Сценарий выступления агитбригады (0)
[01.12.2009]
Сценарий "ДЕНЬ СВЯТОГО НИКОЛАЯ" (7)
[28.05.2013]
Сценарий открытия пришкольного лагеря (с игровой программой) (0)
[01.09.2012]
Стихи ко Дню освобождения Донбасса (1)
[08.06.2017]
Матеріали для проведення Першого уроку у 2017/2018 навчальному році (0)
[23.08.2011]
Календарно-тематичне планування уроків музичного мистецтва в 1-8 класах (10)
[19.06.2016]
Навчальні плани на 2016-2017 рік (для всіх класів і всіх типів шкіл) (0)
[31.08.2017]
Мистецтво. 9 кл (Л.Масол) Уроки 1-2. Школи і лідери модерну (6)
[28.11.2012]
Сценарий к Международному Дню инвалидов (0)
[01.12.2012]
Сценарий ко Дню святого Николая (0)
[22.08.2011]
План виховної роботи школи на 2011-2012 навчальний рік (2)
[06.09.2009]
ОСЕННИЙ БАЛ и ОСЕННИЙ УТРЕННИК (сценарии) (0)
[19.06.2013]
Сценарий закрытия летнего пришкольного лагеря (игровая программа) (0)
[17.08.2013]
календарно-тематичне планування уроків музичного мистецтва в 1-2 класах за новою програмою 2013-2014 н.р (0)
[08.09.2014]
Календарно-тематичне планування з предмета «Захист Вітчизни» 10-11 класи (1,5 години) (0)
[17.02.2014]
Сценарий конкурсной программы на 8 Марта "Мисс весна" для старшеклассников (0)
[14.07.2016]
План виховної роботи школи на 2016-2017 н.р. (0)
[12.08.2014]
Річний план роботи педагога-організатора на 2014-2015 н.р. (0)
[29.06.2015]
Готуємо навчальні плани на 2015-2016 н.р. (0)
[07.08.2011]
Конспект Першого уроку " Україна-наш спільний дім" (0)
[08.10.2017]
Конспекти уроків мистецтва. 9 клас (за підручником Л.Масол) (4)
[31.08.2017]
Мистецтво. 9 клас. Уроки (за підручником Л.Масол) (4)
[25.07.2013]
План виховної роботи школи на 2013-2014 навчальний рік (0)
[20.08.2011]
Конспект первого урока "«Украина - наш общий дом» " (на русском языке) (8)
[13.09.2009]
ПРИВЕТСТВИЕ УЧАЩИХСЯ на ЮБИЛЕЕ РАЙОНА (сценарий) (0)
[09.04.2010]
Сценарий выступления агитбригады отряда"НАСЛЕДНИКИ ПОБЕДЫ",посвященного 65-й годовщине Победы (0)
Главная » Файлы » методические материалы

10 клас. Художня культура. Урок 12. Портретний живопис. Мистецтво гравюри
06.11.2013, 18:15
 
ТЕМА 12: Портретний живопис. Мистецтво гравюри.

МЕТА: розкрити образ людини у творах живописців українського ба¬роко; розширити уявлення про
живопис бароко; на прикладах творів портретного живопису розвивати художнє мислення
виробляти уміння самостійно здобувати знання, орієнтуватися в інформаційному просторі,
відбирати головне в інформаційно¬му потоці, висловлювати естетичну оцінку; виховувати
моральні і духовні якості особистості шляхом прилучення до культурної спадщини українського
народу

ОБЛАДНАННЯ: репродукції портретів XVII—XVIII ст., роздатковий матеріал для роботи груп,

У гарному портреті, написаному талановитим
художником, можна побачити лик епохи
В.Іванов
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА
ІІ. ПОСТАНОВКА ПРОБЛЕМИ
Учитель
Культура – засіб збереження, накопичення і передачі життєвого досвіду. Це своєрідна мова для втілення ідей. Сьогодні ми спробуємо відчути, якою представляли людину в епоху бароко, наскільки такі погляди сучасні
Упродовж XVIII ст. великої популярності в українському живопису набу¬ває жанр портрета. За словами сирійського мандрівника Павла Алеппського, українські художники були «вельми спритні в зображенні людських облич із цілковитою подібністю та мають велику вигадливість у відтворенні людей та¬кими, якими вони є»
На знак ушанування особливих чеснот видатних осіб їхніми портретами прикрашали стіни церков і соборів. Основним замовником портрета стає націо¬нальна панівна верхівка — козацька старшина, її світогляд та естетичні смаки, безумовно, впливали на формування цього жанру.
Головне питання уроку: якою представляється людина в портретах ук¬раїнських майстрів ХVII-ХVIII ст.?
Досліджувати проблему будуть творчі групи, яким дається диференційоване завдання.
У зошитах ви повинні будете заповнити таблицю за схемою: «тип портре¬ту — назва роботи — висновок».
Репрезентативний козацький портрет Поясний козацький портрет Репрезентативний портрет духовної особи
Назви творів
Висновки

III. САМОСТІЙНЕ ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ (ДЕКОНСТРУКЦІЯ)
Завдання для творчих груп
Перша група
Порівняти за технологічною картою запропоновані репрезентативні портрети і виявити загальні риси козацького репрезентативного портрета.
Портрет отамана Війська Донського Данила Єфремова, 1752 р.
http://namu.kiev.ua/assets/images/gallery/big/1243525831.jpg
Портрет генерального обозного Дуніна-Борковського, 1700-ті рр.
http://www.golos.com.ua/userfiles/image/110210/Borkovskyj.jpg


Технологічна карта для аналізу портретів
• Розгляньте композицію творів (положення фігури), її розташування (тло, інтер'єр)
• Яку інформацію дають нам деталі інтер'єру?
• Опишіть костюм портретованого.
• Чи можна за його обличчям судити про характер?
• Як ви вважаєте, у якому приміщенні можна було б розмістити цей, порт¬рет? . • На ваш погляд, яку ідею втілив художник у портреті?

Друга група
Порівняти за технологічною картою запропоновані камерні (поясні) порт¬рети, визначити характерні риси.
Портрет Григорія Гамалії, 1758 р.
http://www.keytoart.org.ua/pic/gamalia-s.jpg
Портрети Семена та Параскеви Сухими, 1766р.
http://img0.liveinternet.ru/images....evi.jpg

Третя група
Розгляньте запропонований твір (за технологічною картою), прочитайте йо¬го мистецтвознавчий опис, ознайомтеся з біографією портретованого. Зробіть висновок про те, яка ідея про призначення людини у світі закладена в цьому портреті.
Самуїл. Портрет князя Долгорукова, 1769 р.
http://wars175x.narod.ru/img/prt/prt_dlgy2.jpg
Технологічна карта для аналізу даного портрету .
• Розгляньте композицію твору і порівняєте її зі схемою козачого репрезентативного портрета (подібність і розходження).
• Опишіть костюм портретованого.
• Чи можна за виразом його обличчя судити про характер, особисті
• На ваш погляд, яке відношення автора до портретованого?

Додаток 1
«Майстер представив князя у чернечій рясі на тлі розкішної обстановки, кімнати з колонами, оксамитовою завісою, перевитою золотими шнурами. На цоколі однієї колони примхливий щит з князівським гербом, ото¬роченим горностаєм. Якоюсь безмежно самотньою, безнадійною, трагічною здається на цьому тлі закам'яніла постать ченця з аристократичним обличчям, що байдуже гортав сторінки книга, дивлячись повз неї. Книга, різьблений столик у стилі рококо, розп’яття, завіса, ікона, що висить на боковій стіні, чудним чином обернувшись фронтально,— все це виписане ілюзорно, хоч бери та виймай з картини.
Контраст фігури й оточення, матеріальності аксесуарів і площинного трак¬тування фігури з першого погляду інтригує. Щось жахаюче є в обличчі Долгору¬кова, смертельно блідому, з хворобливим, непри- родним рум'янцем, моторошнуватим поглядом очей, що виглядають з-під майже затулених вік».
П. О. Білецький

«Бліде обличчя, обрамлене чорним волоссям, характерний тонкий рисунок брів, носа та напів- заплющених очей із самозаглибленим поглядом – це риси натури витонченого духовного складу, з уразливою душею. ...Самотня, скромна постать князя-ченця протистоїть пишному оточенню — бароковим меблям, мармуровим колонам, багато декорованому драпіруванню».
Ф. С. Уманцев

Додаток 2
Біографічна довідка
Пензлю ієромонаха Самуїла належить портрет князя Дмитра Долгорукого, що нині знаходиться в Національному художньому музеї України. Нащадок ле¬гендарного Рюрика мав нещастя полюбити неродовиту дівчину. Родина, не мог¬ла схвалити його бажання женитися, а без батьківського благосло- вення шлюб був неможливий. У розлуці з коханою юний князь позбавився розуму і через 10 років вмер у келії одного з київських монастирів.
Портрет був написаний посмертно за замовленням матері померлого князя для Успенського собору Києво-Печерської лаври.

IV. ВИСТУП ТВОРЧИХ ГРУП (РЕКОНСТРУКЦІЯ)
Учні пропонують результати роботи, обмінюються знахідками і відкриттями.

Виступ першої групи
В обох творах портретовані зображені на весь зріст, в однаковій позі, в повороті на три чверті. На кожному з них одяг, прикрашений орнаментом, їхні пос¬таті виступають на тлі інтер'єру.
У портреті В. Дуніна - Борковського на тлі справа зображено родовий герб, а з лівого боку – ікона Богородиці. Він стоїть біля столу, стискає руків'я шаблі та булави. Особливу увагу приділив майстер візерункам, передачі фактури ма¬теріалів: геометризовані орнаменти килима контрастують з квітчастими, блис¬кучими на жупані. Борковський дивиться повз глядача, спрямовуючи погляд ні¬би в глибину своєї душі, лінії брів та вій плавкі, м'які вуса й борідка зливаються в єдину пляму. Ми бачимо поважну та побожну людину.
Данило Єфремов зображений на весь зріст з атрибутами влади (насіка, клейноди) й орденами, поряд — великий герб і розп'яття. Постаті надано ди¬намічності та граційності завдяки стрімким лініям складок одягу, вигину талії, вишуканої формі широких рукавів. Портрет вражає надзвичайним багатством декору, над усім у ньому панують чудові візерунки — стилізований рослинний орнамент жупана, орнаментальне вирішення верхнього одягу. У колориті пере¬важають золотаві, зеленуваті та рожеві тони. Живописець приділяє увагу облич¬чю отамана Добре промальована округлість важкуватого підборіддя, зморшки щік, рішучий погляд очей. Перед нами — вольова, енергійна людина.

Слово вчителя
Козацька старшина не шкодувала коштів, аби утвердити, своє панівне ста¬новище у суспільстві. Однією з форм було встановлення в храмах ктиторських портретів, які мали увічнити донатора, його рід і суспільне становище. Виникає усталена схема репрезентативного козацького портрета.
Портретованого зображували біля столика (або аналоя). На столику були роз¬кладені предмети релігійного призначення або клейноди. У верхній частині пор¬трета, найчастіше праворуч, малювали герб. А з лівого боку — декоративне дра¬пірування. У нижній частині нерідко розміщували напис, який мав епітафійний характер, оскільки портрети замовлялися у зв'язку зі смертю зображуваного.
Виходячи зі смаків замовника, майстри нерідко зосереджувалися на ефек¬тному вирішенні силуету постаті, деталях та прикрасах одягу людини, її ма¬нерах. Митці ретельно втілювали в портретному образі важливий суспільний зміст особи. Портрет В. Дуніна-Борковського зберігався в Успенському соборі Єлецького монастиря в Чернігові, де він прославився як щедрий благодійник. Портрет Отамана Війська Донського Давила Єфремова був виконаний для Ус¬пенського собору Києво-Печерської лаври у вдячність за щедрі дари героїчно¬го полководця.

Виступ другої групи
Ці зразки належать до іншого типу портрета — поясні зображення. Фігу¬ра виступає на нейтральному тлі, справа — родовий герб. Атрибути чоловіків — пірнач, шабля, булава. Оскільки в поясному портреті обличчя великопланове, художник приділяє більшу увагу пластичній проробці кожної деталі. Поси¬люється прагнення правдиво втілити риси зовнішності й дати загальне уявлення про внутрішній світ, зображуваного.
Поза Гамалії, типово шляхетська: правиця з дорогоцінним перснем на пальці уперта в бік, лівиця покладена на ефес шаблі, рамена розправлені. На облич¬чі шляхетська маска: гордовито підняті брови, погляд млосний, трохи презир¬ливий, рот стиснутий і трохи зсунений убік. Характеристику образу доповнює демонстрування розкішного жупана з великим стилізованім орнаментом та ефектно накинутого на плечі золотавого плаща з чорною опушкою. Проте, зов¬нішність Гамалії далека від ідеалу. Ми бачимо його лису голову, одутле обличчя з низьким лобом, масивною щелепою, важким підборіддям, невідповідно мініа¬тюрними губками, товсту шию, черево, що зависає над поясом.
У портреті полковника Сулими теж можна виявити характерні риси зоб¬ражуваного. В енергій-ному повороті голови, вольовому русі руки, що стискає пірнач, живописець прагне підкреслити завзятість і хоробрість свого героя. Очевидно, не був полковник байдужий до свого вигляду: тягнувся за модою, любовно пестив вуса, здається, і волосся фарбував, позу прибрав якомога імпозантнішу, дивиться так привітно й самозадоволено.
Ледь помітна усмішка заховалася в устах Параскеви Сулимихи. У виразі її обличчя гротеску немає, тільки спокій, задума. У правій руці вона тримає книжку (ймовірно, духовного змісту), у лівиці--квітку.
Такі портрети було б зручно розміщати в інтер'єрі приватного приміщення, це більш камерні, інтимні портрети.

Слово вчителя
У поясних портретах трактування зображувальних осіб набуває нових від¬тінків. Художник виявляє відчуття зображуваним власної значущості. В образі Григорія Гамалії органічно поєдналися світовідчуття тогочасного багатія - феодала й уявлення про козацьку лицарську доблесть. У характери- стиці Семена Сулими відчутні впливи великосвітських манер (на обличчях з'являється легка посмішка, як ознака чемності й привітності). Нові риси з'являються і в жіночих портретах. Художник прикрашає їхній одяг коштовними застібками, намистом, стрічками тощо, їхні обличчя набувають м'якості та чуттєвості. Жести сприяють виявленню внутрішнього життя (емалева іконка на стрічечці і молитовник у ру¬ці свідчать про побожність, троянда - про цноту й любов до краси).
Увага художника більше концентрується на особливостях індивідуальної ха¬рактеристики. Виникає прагнення відтінити рух внутрішніх переживань, надати більшої емоційної виразності образо- ві. Живописець ще не прагне передати у ви¬разі обличчя зміну почуттів як прояв внутрішнього життя – тому слугує жест.

Виступ третьої групи
Портрет князя Дмитра Долгорукова був створений живописцем ієромона¬хом Самуїлом. Він має композиційну схему репрезентативного козачого портрету: про-це свідчить наявність герба, ікони на тлі стіни, розп’яття на столику, декоративної завіси. Але принципово відрізняється новим підходом до розкрит¬тя образу.
Майстер використовує контраст: чорна самотня фігура ченця протистоїть пишному оточенню. Цей прийом допомагає підкреслити те, від якого мирського життя зрікся князь. Постать Долгорукова має площинний характер, але за пос¬таттю зображуваного відчувається глибина затіненого простору. Дещо площин¬не трактування фігури підкреслює духовне начало в його характеристиці.
Зображення обличчя ще більше унаочнює складну гаму переживань героя: «бліде обличчя, обрамлене чорним волоссям, характерний тонкий рисунок брів, носа та напівзаплющених очей із самозаглибленим поглядом — це риси натури витонченого духовного складу, з уразливою душею». Ми бачимо людину тра¬гічної долі.

Слово вчителя
Живописці репрезентативних та поясних козацьких портретів, які ми ба¬чили, обмежувалися виявленням значущості суспільного становища портретованого або його власної значущості. Суть образу Долгорукова підпорядкована саме розкриттю внутрішніх переживань людини.
Ось як охарактеризував портрет дослідник українського бароко А. Мака¬ров у своїй праці «Світло українського бароко»: «Узагальнений образ людини свого часу, художнє втілення тонкого розуму і темного безуму, палкого кохан¬ня й аскетичної відчуженості від життя, смаку до витонченої розкоші (про що свідчить насамперед інтер'єр келії) і водночас глибокого забуття й філософсь¬кої меланхолії».

V. РЕФЛЕКСІЯ
Після обговорення учасники майстерні заповнюють таблицю.

Портрет Репрезентативний ко-зацький портрет Поясний козацький портрет Репрезентативний пор-трет духовної особи
Назви творів Портрет генерального обозного Василя Дуніна-Борковського, 1700-ті рр. Портрет князя Дмитра Долгорукова, 1769 р. Портрет Григорія Га¬малії, 1758 р.
Портрет отамана Війська Донського Дани¬ла Єфремова, 1752 р.
Портрет Параскеви Сулимихи, 1766 р Самуїл
Портрет переяславсь-кого полковника Семе-на Сулими, 1766 р.
Висновки Втілення в портретно¬му образі важливого суспільного станови¬ща особи Виявлення у портреті власної значущості портретованого
Подвійність людсь¬кої натури, її суперечливість, вічна боротьба між земним та духов¬ним

VI. ПІДСУМКИ РОБОТИ МАЙСТЕРНІ
Слово вчителя
У наш час людство переживає період великих потрясінь, і, мабуть, тому особливо актуалізується вічна філософська проблематика; постає питання про те, що таке людина. Для чого приходить вона у світ? Яким є людське призна¬чення та які можливості людського самоздійснення? Ті ж проблеми хвилювали людей завжди. У центрі уваги художника Середньовіччя перебував Бог, епохи Відродження — Людина. Після втрати ідеалів Відродження і уявлень про люди¬ну як гармонічну істоту в епоху бароко стала актуальною інша формула: люди¬на — друге чудо після Бога і друге чудовисько після чорта.
XVII—XVIII ст. по праву називають «епохою портрету» в живописі. Інтерес не тільки до зображення людини, але і його психологічна характеристика стали основою портрету того часу. Майстри тієї пори малювали свого героя сильним, розумним, енергійним. Але людина вже усвідомила швидкоплинність й ілюзор¬ність «радостей земних». Звідси меланхолійність і внутрішня зосередженість персонажів як церковного, так і світського живопису серед пишного цвітіння життя. Таким чином подвійність людської натури, замічена філософами бароко, відображується й у творчості майстрів портрета.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Знайти інформацію про долі людей, зображених на портретах (генераль¬ного обозного Василя Дуніна-Борковського, отамана Війська Донського Дани¬ла Єфремова, Григорія Гамалії, переяславського полковника Семена Сулими та його дружини Параскеви Сулимихи, Князя Дмитра Долгорукова). Чи згодні ви з тією характеристикою, що дали їм автори портретів?
Прокоментуйте слова В. Іванова: «У гарному портреті, написаному талано¬витим художником, можна побачити лик епохи». Чи згодні ви зі словами М. Ломоносова:
«Кто ты, о человек? Сосуд свирепой боли,
Арена всех скорбей, превратностей поток,
Фортуны легкий мяч, болотный огонек,
Снег, тающий весной, мерцанье свеч, не боле…»?

УВАГА!!! ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ ВИКОНУВАТИ (ПИСЬМОВО) У КОМЕНТАРЯХ!!! Не забувайте залишати свої данні.

Перша група
Порівняти за технологічною картаю запропоновані репрезентативні портре¬ти і виявити загальні риси козацького репрезентативного портрета.
Портрет отамана Війська Донського Данила Єфремова, 1752 р.
Портрет генерального обозного Дуніна-Борковського, 1700-ті рр.

Технологічна карта для аналізу портретів
• Розгляньте композицію творів (положення фігури), її розташування (тло, інтер'єр)
• Яку інформацію дають нам деталі інтер'єру?
• Опишіть костюм портретованого.
• Чи можна за його обличчям судити про характер?
• Як ви вважаєте, у якому приміщенні можна було б розмістити цей, порт¬рет? . • На ваш погляд, яку ідею втілив художник у портреті?

Друга група
Порівняти за технологічною картою запропоновані камерні (поясні) порт¬рети, визначити характерні риси.
Портрет Григорія Гамалії, 1758 р.
Портрети Семена та Параскеви Сухими, 1766р.

Технологічна карта для аналізу портретів
• Розгляньте композицію творів (положення фігури), її розташування (тло, інтер'єр)
• Яку інформацію дають нам деталі інтер'єру?
• Опишіть костюм портретованого.
• Чи можна за його обличчям судити про характер?
• Як ви вважаєте, у якому приміщенні можна було б розмістити цей, порт¬рет? . • На ваш погляд, яку ідею втілив художник у портреті?

Третя група
Розгляньте запропонований твір (за технологічною картою), прочитайте йо¬го мистецтвознавчий опис, ознайомтеся з біографією портретованого. Зробіть висновок про те, яка ідея про призначення людини у світі закладена в цьому портреті.
Самуїл. Портрет князя Долгорукова, 1769 р.
Технологічна карта для аналізу даного портрету .
• Розгляньте композицію твору і порівняєте її зі схемою козачого репрезентативного портрета (подібність і розходження).
• Опишіть костюм портретованого.
• Чи можна за виразом його обличчя судити про характер, особисті
• На ваш погляд, яке відношення автора до портретованого?

Додаток 1
«Майстер представив князя у чернечій рясі на тлі розкішної обстановки, кімнати з колонами, оксамитовою завісою, перевитою золотими шнурами. На цоколі однієї колони примхливий щит з князівським гербом, ото¬роченим горностаєм. Якоюсь безмежно самотньою, безнадійною, трагічною здається на цьому тлі закам'яніла постать ченця з аристократичним обличчям, що байдуже гортав сторінки книга, дивлячись повз неї. Книга, різьблений столик у стилі рококо, розп’яття, завіса, ікона, що висить на боковій стіні, чудним чином обернувшись фронтально,— все це виписане ілюзорно, хоч бери та виймай з картини.
Контраст фігури й оточення, матеріальності аксесуарів і площинного трак¬тування фігури з першого погляду інтригує. Щось жахаюче є в обличчі Долгору¬кова, смертельно блідому, з хворобливим, непри- родним рум'янцем, моторошнуватим поглядом очей, що виглядають з-під майже затулених вік».
П. О. Білецький

«Бліде обличчя, обрамлене чорним волоссям, характерний тонкий рисунок брів, носа та напів- заплющених очей із самозаглибленим поглядом – це риси натури витонченого духовного складу, з уразливою душею. ...Самотня, скромна постать князя-ченця протистоїть пишному оточенню — бароковим меблям, мармуровим колонам, багато декорованому драпіруванню».
Ф. С. Уманцев

Додаток 2
Біографічна довідка
Пензлю ієромонаха Самуїла належить портрет князя Дмитра Долгорукого, що нині знаходиться в Національному художньому музеї України. Нащадок ле¬гендарного Рюрика мав нещастя полюбити неродовиту дівчину. Родина, не мог¬ла схвалити його бажання женитися, а без батьківського благосло- вення шлюб був неможливий. У розлуці з коханою юний князь позбавився розуму і через 10 років вмер у келії одного з київських монастирів.
Портрет був написаний посмертно за замовленням матері померлого князя для Успенського собору Києво-Печерської лаври.

Виступ першої групи
В обох творах портретовані зображені на весь зріст, в однаковій позі, в повороті на три чверті. На кожному з них одяг, прикрашений орнаментом, їхні пос¬таті виступають на тлі інтер'єру.
У портреті В. Дуніна - Борковського на тлі справа зображено родовий герб, а з лівого боку – ікона Богородиці. Він стоїть біля столу, стискає руків'я шаблі та булави. Особливу увагу приділив майстер візерункам, передачі фактури ма¬теріалів: геометризовані орнаменти килима контрастують з квітчастими, блис¬кучими на жупані. Борковський дивиться повз глядача, спрямовуючи погляд ні¬би в глибину своєї душі, лінії брів та вій плавкі, м'які вуса й борідка зливаються в єдину пляму. Ми бачимо поважну та побожну людину.
Данило Єфремов зображений на весь зріст з атрибутами влади (насіка, клейноди) й орденами, поряд — великий герб і розп'яття. Постаті надано ди¬намічності та граційності завдяки стрімким лініям складок одягу, вигину талії, вишуканої формі широких рукавів. Портрет вражає надзвичайним багатством декору, над усім у ньому панують чудові візерунки — стилізований рослинний орнамент жупана, орнаментальне вирішення верхнього одягу. У колориті пере¬важають золотаві, зеленуваті та рожеві тони. Живописець приділяє увагу облич¬чю отамана Добре промальована округлість важкуватого підборіддя, зморшки щік, рішучий погляд очей. Перед нами — вольова, енергійна людина.

Виступ другої групи
Ці зразки належать до іншого типу портрета — поясні зображення. Фігу¬ра виступає на нейтральному тлі, справа — родовий герб. Атрибути чоловіків — пірнач, шабля, булава. Оскільки в поясному портреті обличчя великопланове, художник приділяє більшу увагу пластичній проробці кожної деталі. Поси¬люється прагнення правдиво втілити риси зовнішності й дати загальне уявлення про внутрішній світ, зображуваного.
Поза Гамалії, типово шляхетська: правиця з дорогоцінним перснем на пальці уперта в бік, лівиця покладена на ефес шаблі, рамена розправлені. На облич¬чі шляхетська маска: гордовито підняті брови, погляд млосний, трохи презир¬ливий, рот стиснутий і трохи зсунений убік. Характеристику образу доповнює демонстрування розкішного жупана з великим стилізованім орнаментом та ефектно накинутого на плечі золотавого плаща з чорною опушкою. Проте, зов¬нішність Гамалії далека від ідеалу. Ми бачимо його лису голову, одутле обличчя з низьким лобом, масивною щелепою, важким підборіддям, невідповідно мініа¬тюрними губками, товсту шию, черево, що зависає над поясом.
У портреті полковника Сулими теж можна виявити характерні риси зоб¬ражуваного. В енергій-ному повороті голови, вольовому русі руки, що стискає пірнач, живописець прагне підкреслити завзятість і хоробрість свого героя. Очевидно, не був полковник байдужий до свого вигляду: тягнувся за модою, любовно пестив вуса, здається, і волосся фарбував, позу прибрав якомога імпозантнішу, дивиться так привітно й самозадоволено. Ледь помітна усмішка заховалася в устах Параскеви Сулимихи. У виразі її обличчя гротеску немає, тільки спокій, задума. У правій руці вона тримає книжку (ймовірно, духовного змісту), у лівиці--квітку.
Такі портрети було б зручно розміщати в інтер'єрі приватного приміщення, це більш камерні, інтимні портрети.

Виступ третьої групи
Портрет князя Дмитра Долгорукова був створений живописцем ієромона¬хом Самуїлом. Він має композиційну схему репрезентативного козачого портрету: про-це свідчить наявність герба, ікони на тлі стіни, розп’яття на столику, декоративної завіси. Але принципово відрізняється новим підходом до розкрит¬тя образу.
Майстер використовує контраст: чорна самотня фігура ченця протистоїть пишному оточенню. Цей прийом допомагає підкреслити те, від якого мирського життя зрікся князь. Постать Долгорукова має площинний характер, але за пос¬таттю зображуваного відчувається глибина затіненого простору. Дещо площин¬не трактування фігури підкреслює духовне начало в його характеристиці.
Зображення обличчя ще більше унаочнює складну гаму переживань героя: «бліде обличчя, обрамлене чорним волоссям, характерний тонкий рисунок брів, носа та напівзаплющених очей із самозаглибленим поглядом — це риси натури витонченого духовного складу, з уразливою душею». Ми бачимо людину тра¬гічної долі.
Категория: методические материалы | Добавил: wolkan
Просмотров: 1845 | Загрузок: 0 | Комментарии: 6 | Рейтинг: 3.7/3
Всего комментариев: 4
avatar
3
Портрет князя А.А.Долгорукого
Портрет князя Алексея Алексеевича Долгорукого (1775–1834)Он интересен, прежде всего, как характерный пример позднего творчества Боровиковского. Начав карьеру с военной службы, князь Долгорукий оставил ее в 1803. В этот период его деятельность во многом была связана с Мальтийским орденом. В самом конце XVIII века князь носил звание командора, а затем был назначен прокурором в капитул Ордена. С 1808 Долгорукий успешно исполнял обязанности губернатора Симбирска. Во время войны с Наполеоном князь командовал Симбирским ополчением. В 1815 его назначили губернатором Москвы. В последующие годы служебная деятельность князя Долгорукого отличалась многообразием: он был сенатором (1817) и членом Государственного совета (1829), выполнял обязанности министра юстиции (1827–1829). Боровиковский запечатлел князя Долгорукого в мундире симбирского губернатора с орденами Святого Иоанна Иерусалимского и Святой Анны I степени.
avatar
4
УЧИТЕЛЬ: Відповідь НЕ ЗАРАХОВАНА, бо є 100% копіюванням відповіді  "2архипов алексей   (12.12.2013 12:42)

Портрет князя А.А.Долгорукого". Унікальність Вашого тексту за даними програми "Адвего плагіатус" - 0%. Більш того, викладення не відповідає умовам Технологічної карти для аналізу  портрету .
• Розгляньте композицію твору і порівняєте її зі схемою козачого репрезентативного портрета (подібність і розходження).
• Опишіть костюм портретованого.
• Чи можна за виразом його обличчя судити про характер, особисті
• На ваш погляд, яке відношення автора до портретованого?
Відсутнє посилання на Інтернет-джерело (портретне зображення)
РЕКОМЕНДАЦІЇ: Уважніше знайомтеся з умовами виконання домашнього завдання і ставтеся сумлінніше до його виконання. Копіювання відповідей інших учасників ЗАБОРОНЕНО. Спробуйте ще! Успіхів!
avatar
2
Портрет князя А.А.Долгорукого
1811
холст, масло
85,7 x 66,3
Портрет князя Алексея Алексеевича Долгорукого (1775–1834) является парным к портрету княгини М.И. Долгорукой. Он интересен, прежде всего, как характерный пример позднего творчества Боровиковского. Начав карьеру с военной службы, князь Долгорукий оставил ее в 1803. В этот период его деятельность во многом была связана с Мальтийским орденом. В самом конце XVIII века князь носил звание командора, а затем был назначен прокурором в капитул Ордена. С 1808 Долгорукий успешно исполнял обязанности губернатора Симбирска. Во время войны с Наполеоном князь командовал Симбирским ополчением. В 1815 его назначили губернатором Москвы. В последующие годы служебная деятельность князя Долгорукого отличалась многообразием: он был сенатором (1817) и членом Государственного совета (1829), выполнял обязанности министра юстиции (1827–1829). Боровиковский запечатлел князя Долгорукого в мундире симбирского губернатора с орденами Святого Иоанна Иерусалимского и Святой Анны I степени.
avatar
1
Портрет Григория Гамалии. ІІ-ая половина XVII ст. Холст, масло. Национальный художественный музей Украины, Киев.

До последнего времени эта работа считалась как "Портрет войскового товарища войска Запорожского Василия Гамалии" и датировалась 1760-ыми годами. По всем канонам написания картины она никак не соответствовала "галантному" 18 веку. Тяжеловесная форма и резкие перепады света и тени в духе Рембрандта и Караваджо на лице портретирумого не характерны для эпохи Рококко с её склонностью к "фарфоровой" форме. Историк Оглоблин установил, что изображён не Василий Гамалия, канцелярист гетмана Разумовского, а Григорий Гамалия, военачальник времён гетмана Самойловича (60-70-ые гг XVII столетия). И эта новая дата вполне соотвествует героическому стилю данного портрета. В те времена в Украине работало несколько живописцев европейского класса. Манера этого портрета ближе всего к живописи Иннокентия (Ивана) Щирского. Уместно предположить, что этот знаменитый в истории украинского искусства портрет, написан именно Иннокентием (Иваном) Щирским.
avatar
Форма входа
Поиск
Новое на сайте
[21.09.2018]
ПЛАН ВИХОВНОЇ РОБОТИ на 24-28 вересня 2018р (0)
[21.09.2018]
5-й навчальний тиждень з 01 по 05 жовтня 2018 року. Переглядаємо й виконуємо завдання до уроку №5 (0)
[19.09.2018]
Заходи до Дня миру в Кіндратівській СШ (0)
[18.09.2018]
Звіт з реалізації Програми національно-патріотичного виховання за вересень 2018 р. (0)
[17.09.2018]
Щодо реалізації в Кіндратівській СШ Плану заходів щодо відзначення 100-річчя Національної академії наук (0)
[14.09.2018]
ПЛАН ВИХОВНОЇ РОБОТИ на 17-21 вересня 2018 р (0)
[14.09.2018]
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН УРОКІВ МИСТЕЦТВА У 10 (11) КЛ. (ДО ПІДРУЧНИКА Л.МАСОЛ МИСТЕЦТВО – К.: ВД «ОСВІТА», 2018. - 224 С.) (0)
[13.09.2018]
4-й навчальний тиждень з 24 по 28 вересня 2018 року. Переглядаємо й виконуємо завдання до уроку №4 (0)
[08.09.2018]
В ОШ №22 Краматорска открыли современный кабинет физики (0)
[07.09.2018]
Про результати відбору підручників для 5 і 10 класів (0)
[07.09.2018]
Про відзначення в Кіндратівській СШ І-ІІІ ст. 75-ї річниці вигнання нацистських окупантів з території Донбасу (0)
[07.09.2018]
Про відзначення в Кіндратівській СШ І-ІІІ ст. 75-ї річниці вигнання нацистських окупантів з території Донбасу (0)
[06.09.2018]
ПЛАН ВИХОВНОЇ РОБОТИ на 10-21 вересня 2018 р (0)
[06.09.2018]
3-й навчальний тиждень з 17 по 21 вересня 2018 року. Переглядаємо й виконуємо завдання до уроку №3 (1)
[03.09.2018]
УВАГА!!! Навчальний і Робочий день скорочують у спеку (0)
[03.09.2018]
Новые санитарные нормы для школьников (0)
[03.09.2018]
9 клас. Мистецтво (за Л.Масол), Тема 1-2. Школи і лідери модерну. Інтерактивний плакат (0)
[03.09.2018]
СВЯТО ПЕРШОГО ДЗВОНИКА В КІНДРАТІВСЬКОМУ ЗЗСО (0)
[31.08.2018]
Министерство здравоохранения Украины не рекомендует школьные линейки (0)
[31.08.2018]
РОЗКЛАД РУХУ ШКІЛЬНОГО АВТОБУСУ 03 вересня (0)
[31.08.2018]
В.Спиваковский: как проводить эту проклятую линейку? (0)
[31.08.2018]
Електронні підручники для 1 класу Мистецтво. (0)
[30.08.2018]
2 навчальний тиждень з 10 по 14 вересня 2018року. Переглядаємо урок №2 (3)
[24.08.2018]
КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ МИСТЕЦТВО 10 клас (за підручником Л.Масол) ОНОВЛЕНО! (0)
[23.08.2018]
ТИПОВА ОСВІТНЯ ПРОГРАМА ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ Цикл І (1 – 2 класи) (редакція Шиян) (0)
[23.08.2018]
ПРОГРАМА "МИСТЕЦТВО" 1-4 (О.Я. Савченко та Р.Б. Шиян) (0)
[23.08.2018]
До уваги вчителів мистецтва й музичного мистецтва Костянтинівського району! (0)
[23.08.2018]
ПЛАН РОБОТИ РАЙОННОЇ МЕТОДИЧНОЇ КОМІСІЇ ВЧИТЕЛІВ МИСТЕЦТВА НА 2018-2019 н.р. (0)
[23.08.2018]
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИВЧЕННЯ МИСТЕЦЬКИХ ДИСЦИПЛІН В НОВОМУ 2018-2019 НАВЧАЛЬНОМУ РОЦІ (0)
[23.08.2018]
Календарне планування уроків «Мистецтва» для 1 класу за підручником Т.Є.Рубля, Т. Л. Щеглова, І. Л. Мед 2 год на тиждень (0)
[23.08.2018]
Орієнтовне календарне планування уроків мистецтва 1 клас  до підручника Л.Г. Кондратової (0)
[23.08.2018]
Орієнтовне календарне планування уроків  музичного мистецтва 1 клас до підручника О.Лобової (0)
[23.08.2018]
Орієнтовне календарне планування уроків  музичного мистецтва в 1 класі  до підручника Л.М.Масол (0)
[23.08.2018]
Орієнтовне календарне планування уроків  музичного мистецтва в 1 класі  до підручника Г.О. Кізілова, О.А.Шулько (0)
[23.08.2018]
Орієнтовне календарне планування уроків музичного мистецтва у 1 класі до підручника Н.А.Лємишева (0)
[23.08.2018]
II сесія НУШ (0)
[19.08.2018]
Профсоюз: работу учителей в субботу 1 сентября должны компенсировать (0)
[15.08.2018]
Звіт з реалізації Програми національно-патріотичного виховання за серпень 2018 р. (0)
[11.08.2018]
10 клас. Мистецтво. Урок 1. Мистецтво Африканського регіону (Інтерактивний плакат) (1)
[11.08.2018]
10 клас. Мистецтво (за підручником Л.Масол) (0)
Наші партнери
 




Сайт учителя музичного мистецтва Толоконнікової Жанни Василівни


Сайт учителя музичного мистецтва Юанова Станіслава Маграіловича


Облако тегов
Профсоюз

Санаторно-курортное лечение


ПЕНСІЙНИЙ КАЛЬКУЛЯТОР (розрахувати свою майбутню пенсію можна ТУТ)

Печать страницы
Нашему сайту
Copyright MyCorp © 2018Сайт создан в системе uCoz