МИСТЕЦТВО В ШКОЛІ
Сайт мобільного дистанційного навчання
МОБІЛЬНО! ЗРУЧНО! КОРИСНО!
Навчайтесь на нашому сайті!



 
Пятница, 23.06.2017, 01:48
Приветствую Вас Гость
Меню сайта
Категории раздела
Мои файлы [26]
сценарии [9]
сценарии
экология и краеведение [16]
материалы по экологическому воспитанию и краеведческой работе
методические материалы [627]
методические материалы
олимпиады [9]
материалы Всеукраинской интернет-олимпиады
Мини-чат
Наш опрос
Який формат мультимедійного уроку вам більш зручніше використовувати в роботі?
Всего ответов: 33
Видео
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
РЕКЛАМА
Block content
Самое популярное
[29.09.2009]
ПРОГРАММА ПРЕЗИДЕНТА ШКОЛЫ (0)
[26.09.2009]
МУЗЫКА КАК ВИД ИСКУССТВА (конспект урока-лекции по художественной культуре в 9 классе) (0)
[22.06.2014]
Календарь учителя на 2014-2015 учебный год (3)
[13.09.2009]
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА (11)
[01.12.2009]
Сценарий "ДЕНЬ СВЯТОГО НИКОЛАЯ" (7)
[10.02.2014]
МОЛОДЕЖЬ ЗА ЗДОРОВЫЙ ОБРАЗ ЖИЗНИ Сценарий выступления агитбригады (0)
[28.05.2013]
Сценарий открытия пришкольного лагеря (с игровой программой) (0)
[23.08.2011]
Календарно-тематичне планування уроків музичного мистецтва в 1-8 класах (10)
[19.06.2016]
Навчальні плани на 2016-2017 рік (для всіх класів і всіх типів шкіл) (0)
[22.08.2011]
План виховної роботи школи на 2011-2012 навчальний рік (2)
[01.12.2012]
Сценарий ко Дню святого Николая (0)
[06.09.2009]
ОСЕННИЙ БАЛ и ОСЕННИЙ УТРЕННИК (сценарии) (0)
[28.11.2012]
Сценарий к Международному Дню инвалидов (0)
[01.09.2012]
Стихи ко Дню освобождения Донбасса (1)
[19.06.2013]
Сценарий закрытия летнего пришкольного лагеря (игровая программа) (0)
[17.08.2013]
календарно-тематичне планування уроків музичного мистецтва в 1-2 класах за новою програмою 2013-2014 н.р (0)
[29.06.2015]
Готуємо навчальні плани на 2015-2016 н.р. (0)
[07.08.2011]
Конспект Першого уроку " Україна-наш спільний дім" (0)
[12.08.2014]
Річний план роботи педагога-організатора на 2014-2015 н.р. (0)
[17.02.2014]
Сценарий конкурсной программы на 8 Марта "Мисс весна" для старшеклассников (0)
[25.07.2013]
План виховної роботи школи на 2013-2014 навчальний рік (0)
[13.09.2009]
ПРИВЕТСТВИЕ УЧАЩИХСЯ на ЮБИЛЕЕ РАЙОНА (сценарий) (0)
[20.08.2011]
Конспект первого урока "«Украина - наш общий дом» " (на русском языке) (8)
[09.04.2010]
Сценарий выступления агитбригады отряда"НАСЛЕДНИКИ ПОБЕДЫ",посвященного 65-й годовщине Победы (0)
[16.08.2011]
Конспект першого уроку «Україна - наш спільний дім» (Другий варіант) (0)
[27.02.2013]
Сценарий праздничного концерта для учителей школы, посвященного 8 Марта (0)
[14.07.2016]
План виховної роботи школи на 2016-2017 н.р. (0)
[08.09.2014]
Календарно-тематичне планування з предмета «Захист Вітчизни» 10-11 класи (1,5 години) (0)
[02.10.2009]
Программа кандидата в ПРЕЗИДЕНТЫ ШКОЛЬНОГО ПАРЛАМЕНТА (3)
[02.11.2009]
Сценарий КВН-ЮИД (2)
Главная » Файлы » методические материалы

10 клас. Художня культура. Урок 16. ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ ДЛЯ ТЕМАТИЧНОГО КОНТРОЛЮ
13.12.2013, 14:30

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ ДЛЯ ТЕМАТИЧНОГО КОНТРОЛЮ
1. Назви найдавніший смичковий інструмент, що побутував на теренах Ук¬раїни.
Інформація-відповідь
Басоля, або басоль — український народний струнний смичковий інструмент басового регістру. Формою він схожий на віолончель і також має чотири струни.
Ще й зараз в ансамблях українських троїстих музик, особливо з централь¬них районів України, використовують цей стародавній смичковий інструмент.
Проте ще давнішим смичковим інструментом, що побутував на території України, був гудок або смик.
Гудці, тобто музиканти, які виконували пісні, акомпануючи собі на гудку, були популярні за часів Київської Русі. Гудок називають руською народною скрипкою.

2. Хто такі кобзарі, бандуристи, лірники? Що ми знаємо про спеціальну мову, якою спілкувались між собою кобзарі та лірники?
Інформація-відповідь
Улюбленим інструментом українського народу була кобза. Найдавніша кобза мала три струни. Із часом інс¬трумент ускладнювався: на ньому збільшилась кількість струн до 40—50, і він вже став називатися бандурою. На¬родних співців — музик, що грали на цих інструментах,— називали кобзарями і бандуристами. З XI—XVI ст. в Ук¬раїні була поширена і ліра (інші назви — рила, риля).
Про ліру і лірників трапляється менше відомостей, ніж бандурист про кобзарів. Царський уряд добре розумів силу кобзарського співу, в якому бу¬ли відтворені страждання і мрії про волю українського народу. Кобзарі та лірни¬ки жорстоко переслідувались у всі часи, а особливо у XIX та на початку XX ст. Тому, щоб мати можливість безпечно спілкуватись між собою, кобзарі та лірники мали свою особливу таємну мову, яку вживали з метою конспірації.
Наприклад, зустрілися два кобзарі та й завели розмову:
— Кудень клевий, либідю!
— Аби тобі кудень клевитий!
Цей діалог перекладається так: -«Доброго дня, діду!», «Нехай тобі буде цей день іще кращим!»
На цю мову кобзарі та лірники переходили, коли поряд нікого стороннього не було, щоб не привертати зайвої уваги.

3. Хто з відомих українських художників приділив найбільше уваги дослід¬женню та зображенню кобзарства?
Інформація-відповідь
Українське кобзарство завжди приваблювало увагу митців. Зображували його у своїх творах Т. Шевченко, Л. Жемчужников, П. Мартинович, І. Рєпін, М. Лисенко, Г. Хоткевич та ін.
Опанас Сластьон. Опанас Сластьон.
Портрет кобзаря Портрет кобзаря
Ф, Д. Куіпнерика Самійла Яшного
Але найбільше уваги дослідженню та зображенню кобзарства приділив ві¬домий український художник і збирач народних творів Опанас Сластьон. Своїм пензлем він увічнив у портретах образи кобзарів Петра Сіроштана, Самійла Яшного, Степана Зозулі, Михайла Кравченка, Федора Кушнерика. Зустрічався він із кобзарями Опанасом Баром, Остапом Вересаєм, Іваном Кравченко-Крюковським, вивчав їхню творчість, записував думи, історичні пісні, що виконували ці кобзарі, організовував їхні виступи на мистецьких зібраннях.
Особлива дружба пов'язала О. Сластьона з кобзарем Михайлом Кравчен¬ком. Про цього народного співця Опанас Сластьон написав книгу «Кобзар Ми¬хайло Кравченко та його думи», яка побачила світ у Києві у 1902 р.

4. Як називались цехи у XVIII—XIX ст., які об'єднували кобзарів та лірників?
Інформація-відповідь
Скрутне матеріальне становище, соціальна незахищенність кобзарів та лір¬ників змусили їх об'єднуватись в організації, які б захищали їхні інтереси. Уже наприкінці XVII ст. на зразок міських ремісних цехів почали виникати братства (гурти) кобзарів та лірників. Організацію братств, їхню діяльність народні спів-ці-музики тримали в таємниці. У кобзарсько-лірницьких братствах, як і в цехах
ремісників, були керівники — «цехмайстри», «майстри», вчителі та учні (під¬майстри). Вони мали свої статут, касу, хоругву, таємну мову, свій суд.
Братства регламентували діяльність кобзарів та лірників, піклувалися про підготовку молодих співців тощо. Кобзарям та лірникам відводилась певна те¬риторія, на якій кожний із них мав право грати та співати. Виконувати ду¬ми, пісні, грати на бандурі та лірі, як правило, братство надавало право тому, хто пройшов повний курс навчання у свого вчителя. Правом брати учнів во¬лодів не кожний співець-музика, а лише той, хто мав відповідний стаж — де¬сять років. Вищим органом братства були збори, на які повноправні члени, що мали «визвілку» — дозвіл на кобзарювання — сходилися раз чи кілька разів на рік. Досвідчені братчики, чи, як їх називали, «діди», приводили з собою і «хлопців»-учнів.
Учень повинен був заробити на вступний внесок до братства. Коли випро¬бування скінчалися, «хлопець» поставав перед гуртом. Були спеціальні цере¬монії посвяти в лірники. Наприклад, у Подільській губернії після екзамену один із «дідів» подавав «учневі» хліб. Той відрізав від нього три окрайці, посипав їх сіллю і клав за пазуху. Це й називалося «взяти визвілку» і було найважливішим актом, що надавало право носити ліру.

5. Який інструмент оспіваний Лесею Українкою в «Лісовій пісні»?
Флояра Інформація -відповідь
«Як солодко грає, Як глибоко крає, Розтинає білі груди, Серденько виймає...»
Ці хвилюючі рядки «Лісової пісні» Леся Українка присвятила сопілці. Чарівними звуками цього інструменту Лукаш розбудив почуття Мавки, її кохання. Дослідженнями вчених встановлено, що сопілку наші предки знали понад 20 тисяч років тому.
Про сопілку створено безліч легенд, переказів, пісень, частівок. А в за¬хідних областях України ще й нині старі люди переказують цікаве повір'я: «Якщо знайти в бору зелену вербу, котра не чула шуму води і крику півня, та зробити з того дерева сопілку, то буде така чарівна дудка, що під неї всі тан¬цюватимуть, і навіть мертві повставають із могил...». Сопілку можна зроби¬ти з калини, черешні, а найлегше — з бузини, в якої м'яка серцевина, а також із верби, очерету та липи. Найкраще гілочку зрізувати близько до кореня, де деревина твердіша. Різновиди сопілок: гуцульська теленка, денцівка, зубівка та флояра (флоєра).

6. Який інструмент і чому називається «флейтою Пана»?
Інформація-відповідь
«Флейта Пана» — дерев'яний музичний інструмент стародавнього поход¬ження. Це — багатоствольна флейта. Вона складається з кількох з'єднаних між собою очеретяних чи дерев'яних трубочок різної довжини. Інструмент цей ві¬домий у різних країнах. Греки називають його «сірінга», грузини — «ларгеми», «соннари», литовці -- «скудучай», молдовани — «мускал», «най». В Україні-Русі його називали цівниця, кугикли.
Козлоногий Пан, син Гермеса та Пенелопи,— божество у грецькій міфології. Спочатку він вважався богом лісів, отар, пастухів, пізніше — покровителем усієї природи. Пан мав лагідну та веселу вдачу. Одного разу він побачив німфу Сірішу і покохав її. Він наблизився до неї, але та, побачивши козлоногого Пана, зі страху втекла. Пан почав наздоганяти німфу, дорогу якій перетнула річка. Сірінга ста¬ла благати бога ріки, щоб той врятував її, і той перетворив її на очеретину. Пан у смутку зрізав кілька очеретин, скріпив їхні нерівні колінця воском і заграв. На честь німфи Пан назвав цей інструмент сірінгою. З того часу Пан полюбляє грати на своїй флейті-сірінзі, а німфи, що завжди оточують Пана, пускаються в танок... В Українській міфології також є аналог Пана — Чугайстер. Він живе у Карпатах, серед місцевих жителів вважається добрим духом лісів, помічником пастухів. Чу-гайстер грає свої прекрасні мелодії на своїй флейті — свирілі.

7. Як називається гуцульський ритуальний інструмент?
Інформація -відповідь
Трембіта — гуцульський ритуальний інструмент. Нею користувались у дав¬нину, сповіщаючи про народження, смерть людей, а також про весілля.
Це духовий інструмент, особливістю якого є те, що він буває завдовжки до трьох метрів. За гуцульським повір'ям для виготовлення трембіти найкраще брати ялину, в яку поцілив грім. Дві половини вижолобленого стовбурця слід склеїти й оповити корою берізки, що росте над водоспадом. Тоді трембіта гра¬тиме сильно, а коли треба,— то і ніжно.
Звук трембіти надзвичайно гучний. У Закарпатті гуцули, « трембітаючи», скликають до гурту худобу, подають умовні сигнали сусіднім селам, сповіщають про своє місцезнаходження в горах.

8. На якому духовому інструменті виконавець може акомпанувати власному співу?
Інформація-відповідь
З усіх духових інструментів тільки на одному виконавець може акомпану¬вати власному співу. Це коза, або дуда — надзвичайно поширений свого часу український народний інструмент.
Його різновиди в багатьох народів ще й зараз у великій пошані: у бол¬гар — «гайда», в англійців — «багпайп», французів — «корнемюз», німців — «закпфейфе», а в шотландців, як основний національний музичний інстру¬мент,— «волинка». Доречі, в Шотландії існують навіть військові оркестри з музикантів-волинщиків.
Інструмент являє собою зроблений зі шкіри або міхура повітряний резервуар (під час гри виконавець тримає його під пахвою, натискуючи), в який вмонто¬вано трубки для вдування повітря і отримування звуків. Із двох металевих тру¬бок одна призначена для виконання мелодії, а друга дає витриманий звук, що становить своєрідний органний пункт (витриманий бас).
Якщо виконавець — співець, він може використовувати інструмент для суп¬роводу.

 

Категория: методические материалы | Добавил: wolkan
Просмотров: 878 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 5.0/2
Всего комментариев: 0
avatar
Форма входа
Поиск
Новое на сайте
[22.06.2017]
Форма та зміст заходів у зв’язку з 85-ми роковинами Голодомору 1932-1933 років в Україні мають відповідати Указу Президента України (0)
[08.06.2017]
Матеріали для проведення Першого уроку у 2017/2018 навчальному році (0)
[23.05.2017]
Лабораторія майстра «Культурологічний урок: методика та дидактика» (0)
[19.05.2017]
Як створити якісний е-контент для дистанційної школи? (0)
[18.05.2017]
День вишиванки у школі (0)
[18.05.2017]
Свято Прощання з Букварем відбулося в 1-му класі (0)
[17.05.2017]
Щомісячний Звіт з реалізації Програми національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016-2017 роки у 2017 році (0)
[15.05.2017]
Ляльковий театр запрошує на виставу (0)
[15.05.2017]
Театр танцю " НАДІЯ" запрошує на тематичну програму "ЗДРАСТУЙ, ЛІТО"! (0)
[13.05.2017]
Театр пісні "Соколята" запрошує на звітний концерт (0)
[13.05.2017]
План заходів з підготовки та відзначення 21-ї річниці Конституції України в навчальних закладів Костянтинівського району (0)
[12.05.2017]
Зразковий музей "ПАМ'ЯТЬ СЕРЦЯ" с.Віролюбівка запрошує усі табори відпочинку на цікаву квест-програму! (0)
[12.05.2017]
Гурток юних музеєзнавців запрошує на виготовлення "ВІНКА СПІВДРУЖНОСТІ" у краєзнавчий музей с.Віролюбівка (0)
[12.05.2017]
Музей с.Віролюбівка запрошує на складання панно-миру "СЕРЦЯ ПАТРІОТІВ" (0)
[12.05.2017]
Фітовітальня музею с.Віролюбівка запрошує відвідувачів на чаювання (0)
[12.05.2017]
ЗВІТ про проведення заходів до Дня Європи у Кіндратівській СШ І-ІІІ ступенів у травні 2017 року (0)
[11.05.2017]
Праздник последнего школьного звонка состоится 26 мая в 9.00 (0)
[11.05.2017]
Праздник прощания с начальной школой состоится 19 мая в 11.05 мин (0)
[11.05.2017]
Праздник прощания с Букварем состоится 18 мая в 11 час. 05 мин (0)
[11.05.2017]
План работы летнего пришкольного лагеря отдыха с дневным пребыванием на базе Кондратовской СШ с 01 по 21 июня 2017 года (0)
[09.05.2017]
Про відзначення в Кіндратівській СШ І-ІІІ ступенів у 2017 році Дня пам’яті та примирення і 72- ї річниці перемоги над нацизмом у Другій с (0)
[08.05.2017]
Мітинг та урочистий концерт до Свята Перемоги над нацизмом в Європі відбудеться 9 травня о 10.00 в приміщенні Кіндратівського ЦКіД (клубу) (0)
[06.05.2017]
Театр пісні "Соколята" привітав ветеранів та працівників заводу металевих виробів Святковим концертом (0)
[06.05.2017]
Юні актори театру пісні "Соколята" привітали з Днем пам’яті та примирення і 72- ї річниці перемоги над нацизмом у Другій світовій війні (0)
[05.05.2017]
Про відзначення Дня пам’яті та примирення, Дня перемоги над нацизмом у Другій світовій війні у загальноосвітніх навчальних закладах Донецько (0)
[05.05.2017]
План заходів відділу освіти Костянтинівської РДА з відзначення у 2017 році Дня пам’яті та примирення і 72-ї річниці перемоги над нацизмом у (0)
[05.05.2017]
Міністр: у школах розпочались заходи до Дня пам’яті (0)
[04.05.2017]
Про заходи з патріотичного виховання з 03 по 05 травня 2017 року (0)
[04.05.2017]
Учебники для 9-го класса будут доступны онлайн (0)
[04.05.2017]
Про підсумки проведення місячника правового виховання (0)
[03.05.2017]
Результати обласного конкурсу на кращу розробку Е-контенту для дистнаційної школи (0)
[03.05.2017]
Образец заявления в пришкольный лагерь (0)
[01.05.2017]
Все для випускника 2017 року (0)
[30.04.2017]
34 навчальний тиждень з 15 по 20 травня 2017 року (0)
[28.04.2017]
В Україні стартує «Нобелівська премія» для вчителів (0)
[28.04.2017]
Про проведення Дня цивільної оборони (0)
[28.04.2017]
Тиждень безпеки життєдіяльності в Кіндратівській спеціалізованій школі І-ІІІ ст (0)
[27.04.2017]
Про обрання тематичного напрямку роботи літнього пришкільного табору відпочинку в 2017 році (0)
[27.04.2017]
Про відзначення Дня Чорнобильської трагедії (0)
[26.04.2017]
33 навчальний тиждень з 10 по 13 травня 2017 року (0)
Наші партнери
 




Сайт учителя музичного мистецтва Толоконнікової Жанни Василівни


Сайт учителя музичного мистецтва Юанова Станіслава Маграіловича


Облако тегов
Профсоюз

Санаторно-курортное лечение


ПЕНСІЙНИЙ КАЛЬКУЛЯТОР (розрахувати свою майбутню пенсію можна ТУТ)

Печать страницы
Нашему сайту
Copyright MyCorp © 2017Сайт создан в системе uCoz