МИСТЕЦТВО В ШКОЛІ
Сайт змішаного мобільного дистанційного навчання
Навчайтесь на нашому сайті!



 
Суббота, 22.09.2018, 17:01
Приветствую Вас Гость
Меню сайта
Категории раздела
Мои файлы [26]
сценарии [9]
сценарии
экология и краеведение [16]
материалы по экологическому воспитанию и краеведческой работе
методические материалы [680]
методические материалы
олимпиады [9]
материалы Всеукраинской интернет-олимпиады
Мини-чат
Наш опрос
Який формат сучасного уроку для вас найзручнішій
Всего ответов: 6
Видео
Статистика

Онлайн всего: 6
Гостей: 6
Пользователей: 0
РЕКЛАМА
Block content
Самое популярное
[29.09.2009]
ПРОГРАММА ПРЕЗИДЕНТА ШКОЛЫ (0)
[26.09.2009]
МУЗЫКА КАК ВИД ИСКУССТВА (конспект урока-лекции по художественной культуре в 9 классе) (0)
[22.06.2014]
Календарь учителя на 2014-2015 учебный год (3)
[13.09.2009]
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА (11)
[10.02.2014]
МОЛОДЕЖЬ ЗА ЗДОРОВЫЙ ОБРАЗ ЖИЗНИ Сценарий выступления агитбригады (0)
[01.12.2009]
Сценарий "ДЕНЬ СВЯТОГО НИКОЛАЯ" (7)
[28.05.2013]
Сценарий открытия пришкольного лагеря (с игровой программой) (0)
[01.09.2012]
Стихи ко Дню освобождения Донбасса (1)
[08.06.2017]
Матеріали для проведення Першого уроку у 2017/2018 навчальному році (0)
[23.08.2011]
Календарно-тематичне планування уроків музичного мистецтва в 1-8 класах (10)
[19.06.2016]
Навчальні плани на 2016-2017 рік (для всіх класів і всіх типів шкіл) (0)
[31.08.2017]
Мистецтво. 9 кл (Л.Масол) Уроки 1-2. Школи і лідери модерну (6)
[28.11.2012]
Сценарий к Международному Дню инвалидов (0)
[01.12.2012]
Сценарий ко Дню святого Николая (0)
[22.08.2011]
План виховної роботи школи на 2011-2012 навчальний рік (2)
[06.09.2009]
ОСЕННИЙ БАЛ и ОСЕННИЙ УТРЕННИК (сценарии) (0)
[19.06.2013]
Сценарий закрытия летнего пришкольного лагеря (игровая программа) (0)
[17.08.2013]
календарно-тематичне планування уроків музичного мистецтва в 1-2 класах за новою програмою 2013-2014 н.р (0)
[17.02.2014]
Сценарий конкурсной программы на 8 Марта "Мисс весна" для старшеклассников (0)
[08.09.2014]
Календарно-тематичне планування з предмета «Захист Вітчизни» 10-11 класи (1,5 години) (0)
[14.07.2016]
План виховної роботи школи на 2016-2017 н.р. (0)
[12.08.2014]
Річний план роботи педагога-організатора на 2014-2015 н.р. (0)
[29.06.2015]
Готуємо навчальні плани на 2015-2016 н.р. (0)
[07.08.2011]
Конспект Першого уроку " Україна-наш спільний дім" (0)
[08.10.2017]
Конспекти уроків мистецтва. 9 клас (за підручником Л.Масол) (4)
[25.07.2013]
План виховної роботи школи на 2013-2014 навчальний рік (0)
[31.08.2017]
Мистецтво. 9 клас. Уроки (за підручником Л.Масол) (4)
[20.08.2011]
Конспект первого урока "«Украина - наш общий дом» " (на русском языке) (8)
[13.09.2009]
ПРИВЕТСТВИЕ УЧАЩИХСЯ на ЮБИЛЕЕ РАЙОНА (сценарий) (0)
[09.04.2010]
Сценарий выступления агитбригады отряда"НАСЛЕДНИКИ ПОБЕДЫ",посвященного 65-й годовщине Победы (0)
Главная » Файлы » методические материалы

"Основи української музичної культури" (навчальна програма)
13.07.2009, 10:42
ЗМІСТ


1. Пояснювальная записка
2. Навчально-тематичний план
3. Зміст програми
4. Список літератури
5. Додаток


ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Сучасний етап життя нашої країни характеризується процесом потужного оновлення національного суспільного самоусвідомлення й національної суспільної діяльності. В справі духовного виховання дітей та молоді ідеалів гуманізму, патриотизму, відкритості і толерантності набуває значення система позашільної освіти, яка на сучасному етапі повинна бути спрямована на формування гармонійно розвинутої особистості, яка містить в собі духовний потенціал і розвинутий естетичний смак, який базується на почутті національної самосвідомості. При цьому безумовно зростає роль позашкільного виховання в естетичному напрямі.
Таким чином, завдання національного і духовного виховання, які висунуті перед позашкільними освітніми закладами, потребують оптимального використання всіх можливостей.
Запропонована программа роботи гурта повинна стати суттєвим доповненням, а деяких частинах і основним засобом формування уяв підростаючого покоління про основи і розвиток національного музичного мистецтва. Науковий фундамент, закладений до основи програми, полягає в тому, что формування національної культури дітей відбуваеться в результаті засвоєння найважливіших закономірностей музики як виду мистецтва. Українська народна і професійна музика в повній мірі виконує свою естетичну і виховну роль. Програма містить ключові, узагальнюючі знання про музичне мистецтво, формує розуміння змісту і природи українського і світового музичного мистецтва, специфіки музичної образності, музичної мови, проблеми відбиттся дійсності, змісту і форми музичного твору.
Оскільки відповідна програма позашкільної освіти, адекватна висунутим цілям і завданням в цьому напрямку, нам не відома, ми пропонуємо наш варіант програми як суттєве доповнення до занять гуртків музичного спрямування (вокальних, хорових тощо)
Мета занять – формування у вихованців знань про основи національної музичної культури України та її місце серед світової музичної культури.
ЗАВДАННЯ КУРСУ.

- Інтегративно-цілісне усвідомлення основних знань про музичне мистецтво;
- формування у вихованців національної культури, духовності як провідної якості особистості, життєвої компетенції та моральної активності;
- оволодіння основами музичної грамоти;
- стимулювання вихованців до саморозвитку і самовдосконалення засобами практичного музикування, а саме:

- -оволодіння елементарними навичками підбору за слухом народних мелодій( з попереднім аналізом за типом: характер, жанр, ознаки, ладотональність, метроритмічна організація)
- підбір нескладного гармонічного супроводу як основі функціональної гармонії, так і засобом літерної символіки;
- оволодіння навичками запису народних мелодій, та ії елементарній музичній обробці.

В реалізації висунутих завдань запропонований курс повинен сфокусувати якості інтегративно-цілісного підходу до навчання в гуртах музичного спрямування (вокальних, хорових тощо).
Форма занять – колективна, як найбільш оптимальна, яка забезпечує реалізацю комплексного завдання курсу.
В залежності від мети і змісту конкретного заняття можуть бути використані такі форми як практичні заняття з музикування, відвідування філармонічних концертів, етнографічні експедиціі тощо.
На засвоєння курсу програмою пропонується 3 роки навчання в кількості 396 години ( з них 220 годин теоретичних, 76 практичних, 44 занять на музикування)

ПЛАН КУРСУ

№ Тема Кількість годин
1 рік навчання

1 Суспільне значення і соціальні функціі народного музичного мистецтва 4
2 Музика як вид мистецтва 8
3 Емоційна природа музики 4
4 Виразність і зображувальність в музиці 8
5 Засоби музичної виразності 20
6 Основи музичної грамоти й практичне музикування 18
7 Жанр в музиці 8
8 Пісня і пісенні жанри в українській музичній культурі 4
9 Танець і танцювальні жанри в українській музичній культурі 4
10 Марш та його жанрові різновиди в українській музичній культурі 4
11 Перетворення первинних жанрів в професійній композиторській творчості 12
12 Основи музичної грамоти і практичне музикування 16
РАЗОМ 136
2 рік навчання 108 годин
1 Система музичних засобів 4
2 Інтонація 8
3 Розвиток музики 8
4 Основні принципи формоутворення. Прості народні пісенно-танцювальні форми. 12
5 Основи музичної грамоти і практичне музикування 16
6 Витоки вітчизняної музичної культури 4
7 Шляхи розвитку української музики 16
8 Місце української музики в світовій музичній культурі 8
9 Основи музичної грамоти і практичне музикування 12
РАЗОМ 108
3 рік навчання 140
1 Етапи розвитку західноєвропейскої музики. Взаємопроникнення української і західноєвропейскої музичних культур (жанри, засоби розвитку тематичного матеріалу, тощо) 28
2 Музичний образ 8
3 Музична драматургія 8
4 Українська музика і література 8
5 Основи музичної грамоти і практичне музикування 16
6 Українська музика і образотворче мистецтво 8
7 Музика й художній смак 8
8 Музичне мислення й музичне сприйняття. Природа ї структура художнє сприйняття. Художня культура слухача 12
9 Основи музичної грамоти і практичне музикування 16
№ Теми практичних занять Рік навчання Кількість годин
1. Музика в житті народу. 1 1
2. Специфіка музичного мистецтва 1 2
3. Жанрове різноманіття народної танцювальної музики 1 1
4. Опера як вид мистецтва 1 2
5. Інтонаційна природа народного музичного мистецтва 2 2
6. «Застосування» народжної музики професійними композиторами 2 2
7. Українська пісня як джерело творчості професійних композиторів 2 1
8. Композитори- класики 3 2
9. Героїко-драматичні образи в музиці 3 2
10. Картини природи в суміжних видах мистецтва 3 2
11. Сучасний музичний світ і художній смак слухача 3 2
РАЗОМ



ПРОГРАМА 1 РОКУ НАВЧАННЯ
(вік вихованців 11-12 років)

Тема 1. СУСПІЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ І СОЦІАЛЬНІ ФУНКЦІЇ МУЗИКИ

Роль музичного мистецтва в житті народу. Музика як могутня сила суспільного впливу. Музика як засіб морального вдосконалення. Музика в духовному світі народу.

Тема 2. МУЗИКА ЯК ВИД МИСТЕЦТВА

Музика серед інших видів мистецтва. Музика як особлива форма відбиття дійсності. Музика і мова народу. Часова специфіка музичного мистецтва. Створення реальної дійсності в музиці через розкриття внутрішнього духовного світу людини, її почуттів. Могутність емоційного впливу музики. Багатозначнусть музичних образів народної музики, неможливість їх перекладення на мову понять і термінів.

Тема 3. ЕМОЦІЙНА ПРИРОДА МУЗИКИ.

Емоції в житті і музиці. Роль художніх емоцій у змісті народних музичних творів. Залучення до народного музичного мистецтва через проникнення до емоційного змісту творів. Полярність музичних емоцій.

Тема 4. ВИРАЗНІСТЬ І ЗОБРАЖУВАЛЬНІСТЬ В МУЗИЦІ.

Музика як мистецтво виразностй емоцій. Створення дійсності в музиці через розкриття внутрішнього духовного світу людини. Зображувальні можливості музики.
Відтворення в музиці звуків і явищ оточуючого світу. Співвідношення виразності і зображувальності в музичному мистецтві.

Тема 5. ЗАСОБИ МУЗИЧНОЇ ВИРАЗНОСТІ.

Знайомство с комплексом виразних засобів в їх нерозривному зв*язку з емоційним змістом музики. Поняття мелодії. Мелодія як головниі засіб музичної виразності. Мелодія і її значення в народній музичній культурі. Ритм як природне явище в житті і діяльності людини. Ритм як естетична закономірність мистецтва і характер його виявлень у суміжних видах мистецтва – поезії і архитектурі. Організаційна роль ритму в часовій природі музичного мистецтва. Виражні можливості мажору і мінору в народній музиці. Поняття гармонії. Гаромнія в житті і мистецтві. Гармонійний склад як форма організації народного багатоголосся. Монодія і поліфонія як форми створення народного музичного твору. Інші засоби музичної виразності: тембр, темп, регістр.

Тема 6. ОСНОВИ МУЗИЧНОЇ ГРАМОТИ І ПРАКТИЧНЕ МУЗИКУВАННЯ

Поняття: музичний звук; нотний стан, скрипковий і басовий ключі; нотація; звукоряд; гамма; тон; полутон; знаки альтерації; мінорна і мажорна гамма; сходинки, тоніка; розмір 2/4; ¾; половинна; чверть; восьма, паузи; форте; піано; інтервал” октава” прима” секунда; терція в слуховому сприйнятті. Мажор і мінор в слуховому сприйнятті. Співацьке дихання. Диригентський жест.

ЗАВДАННЯ

1. Виявляти характер музичних емоцій засобом зіставлення різних за образних змістом народних музичних творів.
2. Аналізувати почуті народні музичні твори в співвідношенні характер – засоби музичної виразності
3. Наводити приклади зображувальності в музиці.
4. Визначати в народних піснях і відтворювати недовгі ритмічні мотиви в двох- та трьохдольних розмірах. Відчувати рівномурну ритмічну пульсацю, чергування сильної та слабкої долей
5. Відтворювати голосом (співати) нескладні народні приспівки, пісні в діапазоні квінти
6. Визначати на слух напрям мелодійного руху.
7. Знати знаки нотного запису і уміння записувати найпростіші народні приспівки.

Тема 7. ЖАНРИ УКРАЇНСЬКОЇ НАРОДНОЇ МУЗИКИ

Поняття музичного жанру. Значення жанру в музичному народному мистцетві. Історична і соціальна обумовленість жанрів української народної музики. Жанр як важливий засіб типізації життєвого змісту народної музики. Система класифікації жанрів народної музики. Жанр і жанрові засоби. Первинні жанри українського народного музичного мистецтва – пісня, танець, марш. Жанрова різноманітність української національної музичної культури

Тема 8. УКРАЇНСЬКА НАРОДНА ПІСНЯ І ПІСЕННІ ЖАНРИ.

Витоки української народної пісні. Специфічній тип зв*язку музики і слова в українській народній пісні. Мелодія як узагальнене вираження образного змісту тексту. Куплетність будови народної пісні. Народний поетичний текст як особливий жанр поезії. Жанрові різновиди української народної пісні (календарні, обрядові, ліричні, історичні, побутові, весільні, жартівливі, пісні літературного походження тощо). Народна пісня і пісенність. Народна пісня в професійній музиці і її художнє значення

Тема 9. УКРАЇНСЬКИЙ НАРОДНИЙ ТАНЕЦЬ І ТАНЦЮВАЛЬНІ ЖАНРИ.

Український народний танець як вид мистецтва, оснований на виразності руху. Танець в музиці. Музичні особливості народного танцю (домінуюча роль метроритму, використання характерних ритмічних моделей, чутка музична форма та ін.)
Зв*язок танцювальних жанрів з побутом народу. Жанрові різновиди народного танцю: гопак, аркан, козачок, метелиця, полька та ін. Танець і танцювальність як внесення в нетанцювальну музику мелодико-ритмічних елементів і метро-ритмічної організації танцю.
Танці в професійній музиці, їх самостійне художнє значення.


Тема 10. МАРШ І ЙОГО ЖАНРОВІ РІЗНОВИДИ.

Жанр козацього військового маршу та його історичне походження. Марш як один з основних вжиткових жанрів народної музики. Зв*язок виразних засобів маршу із завданням синхронізації рухів людей. Музичні особливості маршу (чітка визначеність ритму, розміренсть, виваженість темпу, двохдольні розміри, квадратна будова)
Марши вжиткового значення (військовий, урочистий, весільний, поховальний тощо)
Різновиди маршу та їх особливості
Взаємодія вжиткових і художніх форм маршу.
Марш і маршовість

Тема 11. ПЕРЕТВОРЕННЯ ПЕРВИННИХ ЖАНРІВ (НАРОДНОЇ ПІСНІ, ТАНЦЮ, МАРШУ) В ПРОФЕСІЙНІЙ КОМПОЗИТОРСЬКІЙ ТВОРЧОСТІ).

Значення побутових жанрів української народної музики для розвитку професійного музичного мистецтва. Загальні відомості про специфіку інструментальних жанрів сонати, симфонії, інструментального концерту. Первинні музичні жанри в симфонії, опері, балеті, інструментальному концерті. Побутові пісенно-танцювальні жанри як основа професійної класичної музики. Народно-побутові жанри в інструментальній музиці ХІХ ст. Розширення образної сфери пісенно-танцювальної музики (гротеск, іронія, фантастика, сатира)

Тема 12. ОСНОВИ МУЗИЧНОЇ ГРАМОТИ І ПРАКТИЧНЕ МУЗИКУВАННЯ.

Поняття: мотив, фраза, секвенція; лад, акорд, мажор, мінор; паралельні тональності; будова мінора; тетрахорди; ладотональності; розміри 2/4, ¾, 4/4, половинна, чверть, восьма; паузи, ритмічні групи; інтервали: терція (велика, мала), кварта, квинта, секста; динамічні відтінки, крещендо, дімінуендо, меццо-форте, меццо-піано; транспонування.

ЗАВДАННЯ.

1. Виявляти життєві основи народної пісні, танцю, маршу.
2. Виявляти взаємозв”язок образності і жанру в контексті прослуханих музичних творів
3. Виявляти жанрові ритмоінтонації в музичних творах
4. Співати нескладні народні мелодії, складати до них ритмічний аккомпанемент на основі ритмоструктур із застосуванням карток-схем.
5. Підбирати за слухом народні мелодії, транспонувати іх у зручні для співу тональності.

ПРОГРАМА ДРУГОГО РОКУ НАВЧАННЯ
(розрахована на вихованців 13-14 років)

Тема 1. СИСТЕМА МУЗИЧНИХ ЗАСОБІВ.

Виразні можливості музики як засобу передачі змісту. Типові виразні можливості музичних засобів. Типи взаємодії музичних засобів, їх ієрархічнє підпорядкування в музичному творі. Система музичних засобів як історично складена класична система європейського і українського музичного мистецтва.

Тема 2. ІНТОНАЦІЯ.

Інтонація як найважливіше музично-теоретичне і естетичне поняття. Інтонаційна природа музичного мистецтва. Якісний бік звукознаходження, “опанування”, “натхнення”- важливіші ознаки музики як живої виразної мови.
Інтонація як висотна організація тонів за горизонталлю в єдності з ритмом – конструктивна і виразна основа музики
Інтонація як образно-змістовне явище музичного мистецтва, емоційно-образниі елемент музичної мови.
Складення інтонаційного словника, його щільний зв*язок з характерними для епохи жанрами. Опора інтонації на жанровість як фактор, забезпечуючий засвоєння музичного твору в триєдиному зв*язку: композитор –виконавець – слухач.

ТЕМА 3. Розвиток музики

Розвиток як динамічний процес музичного мистецтва
Різні аспекти музичного розвитку: тонально-тематичний, ритмічний, інтонаційний, темброво-колористичний
Основні принципи музичного розвитку: повторення, варіаційність, зіставлення, репризність, вільне розгортання, розробка
Закономірності музичного розвитку і формоутворення
Форма як процес організації музичного змісту. Форма – вираження історично обумовленого типу мислення
Еволюція музичних форм як взаємодія принципів тотожності і контрасту.

ТЕМА 4. Основні принципи формоутворення. Прості народні пісенно-танцювальні форми.

Прості пісенно-танцювальні форми інструментальної і вокальної музики (період, двох-трьохчастинна форма), типи музичного руху: повторення, чергування, зіставлення
Період як типова форма пісенно-танцюваьних жанрів гомофонної музики, його будова. Проста двохчастинна форма, побудована на зіставленні двох періодів.
Народно-жанрові витоки простої двохчастинної форми як зіставлення заспіву-приспіву, сольного і гуртового танцю.
Проста трохчастинна форма, побудована на функціональному зіставленні частин: експозиціонної, розвиваючої і завершувальної. Рондо. Найпростіші форми рондо, чергування рефрену і куплетів. Варіаційна форма. Різновиди народних варіацій (варіації на витриманому басу, суворі, вільні варіації)


Тема 5. Основи музичної грамоти і практичне музикування


Поняття: період, речення, каденція, прості пісенно-танцювальні форми, оспівування; головні сходинки ладу; розміри 2/4; ¾; 4/4, «шістнядцяті» , ритмічні групи з «шістнадцятими» нотами, затакт; інтервали: септима (велика, мала)


ЗАВДАННЯ.

1.Визначати систему виразних засобів в народних творах контрастного характеру
2. Виявляти мовні інтонації в народній пісні
3. Визначати структуру прослуханих творів
4. Визначати жанрові ритмоінтонації в народних творах.
6. Визначати жанрову трансформацію первинних народних музичних жанрів в контексті прослуханого музичного твору.
7. Визначати інтерваліку в інтонаційному малюнку народної пісні
8. Визначати тональність, розмір, темп, ритмічні формули в нескладних народних піснях
9. Співати мелодії народних пісень, вміти іх транспонувати в зручну для співів тональність


транспонувати в зручну для співів тональність.
10. Записати ритмосхему прослуханого музичного твору
11. Вміти підібрати бас до знайомих народних мелодій




Тема 6. Витоки української народної музичної культури

Українська народна пісня як невід*ємна частина життя народу, беспосередній зв*язок народної пісні з побутом і працею народу.
Жанри українських народних пісень: трудові (зажинкові, обжинкові та ін.); обрядові (веснянки, купальські, календарні, весільні, поховальні та ін.), історичні, ліричні, танцювальні, літературного походження та ін.
Українська лірична народна пісня – надбання національної художньої спадщини.
Збирання і вивчення української народної пісні професійними композиторами. Нотні записи ті збірки народних пісень.
Завернення до народної пісні як до джерела української поезії, української музики, української літературної мови.


Тема 7. ШЛЯХИ РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОЇ МУЗИКИ.

Перетворення української народної пісні в професійній творчості композиторів. Народність музики. Методи використання народної музики (цитування, обробка, вар*їрування, використання інтонаційно-мелодичних, ритмічних особливостей і методів розвитку музичного матеріалу)
М.В.Лисенко – основоположник української класичної музики. Народні образи в творчості М.В.Лисенка. звернення до українського фольклору в професійній творчості.
М.Д.Леонтович- майстер української хорової мініатюри
Видатні українські митці – К.Г.Стеценко, В.С.Косенко, Б.М.Лятошинський, Л.Ревуцький, А.Штогаренко, С.Людкевич, В.Карабиць, Л.Дичко

Тема 8. Місце української музики в світовій музичній культурі

Вплив і взаємодія української музичної культури з музичними культурами інших народів Європи.
Огляд музичних культур європейських народів. Національна само-









бутність слов*янської музичної культури. Основні національні риси прибалтийської і молдавської народної музичної культури. Характерні риси народної музики західно-європейських народів.

Тема 9. ОСНОВИ МУЗИЧНОЇ ГРАМОТИ І ПРАКТИЧНЕ МУЗИКУВАННЯ.

Поняття: три вида мінору; розміри 3/8, 6/8; затакт, синкопа; інтервали; дисонанс, консонанс, тритони; тризвуки головних ступенів: Т.S D

ЗАВДАННЯ.

1. Виявляти жанрові особливості у зіставленні різних за характером і жанровій приналежності українських народних пісень.
2. Визначати характер народно-пісенних інтонацій в професійній музиці
3. Виявляти подібність і відміну музичної мови в творах різних національних культур
4. Визначати характер метро-ритмічної організації в народних танцях, жанрах європейської музики (польки, мазурки, вальса, полонеза)
5. Записати ритмосхему прослуханих фрагментів
6. Ритмічна імпровізація із застосуванням ритмосхем в завданому жанрі
7. Співати і транспортувати в зручні тональності мелодії
8. Підбирати аккомпанемент на основі головних фукціональних тризвуків ладу.



ТРЕТІЙ РІК НАВЧАННЯ
(розрахована на вихованців віком 15-16 років)

Тема 1. Етапи розвитку західноєвропейскої музики.

Й.С.Бах – геніальний німецький композитор І половини ХVІІІ століття. Гуманістична направленість творчості, емоційна і філософська сутність музики Баха. Всесвітньо-історичне значення
В.А. Моцарт – геній австрийської і світової музичної культури. Творчість Моцарта – кульмінація венського класицизму. Гуманізм, народність музики. Багатогранність творчості композитора
Ф. Шуберт – видатний австрійський композитор-романтик. Втілення образів романтизму в творчості. Пісенна лірика Шуберта

























Взаємопроникнення української і західноєвропейскої музичних культур (жанри, засоби розвитку тематичного матеріалу, тощо)
Музичний образ
Музична драматургія
Українська музика і література
Основи музичної грамоти і практичне музикування
Українська музика і образотворче мистецтво
Музика й художній смак
Музичне мислення й музичне сприйняття. Природа ї структура художнє сприйняття. Художня культура слухача
Основи музичної грамоти і практичне музикування
Теми практичних занять
Ф.Шуберт – видатний австрійський композитор-романтик. Втілення образів романтизму в його творчості. Пісенна лірика Шуберта.
Ф. Шопен – класик польської музики. Провідне значення патриотичної темати в творчості. Національний характер музики, перетворення народно-жанрових рис.
Е.Григ – засновник норвезької класичної музики. Народна основа, нацональний колорит творчості.

Тема 2. МУЗИЧНИЙ ОБРАЗ

Музичний образ як особлива модель дійсності. Єдність об*ективного і суб*єктивного, емоційного і раціонального, загального і індивідуального в художньому образі. Специфіка музичної образності. Інтонаця як носій образно-змістовного складу. Інтонаційне становлення музичного образу. Музичні образи ліричного і епічного характеру. Образи драматичного характеру. Засоби музичного розвитку в контексті образного розвитку твору.

Тема 3. МУЗИЧНА ДРАМАТУРГІЯ.

Відбиття образів реальної дійсності в динамиці розвитку. Музична драматургія як система виразних засобів і втілення драматичної дії в творах музично-сценічного жанру (опера, балет, оперетта). Основні етапи розкриття драматичного задуму (вступ, експозиція, розробка, кульмінація, реприза). Музична драматургія як процес зіставлення, взаємодії і розвитку образно-змістовних начал в інструментальній музиці. Типи взаємодії музичних образів (драматургія констрастних зіставлень, драматургія конфліктного розвитку)

Тема 4. МУЗИКА І ЛІТЕРАТУРА.

Синкретична сутність первинного мистецтва. Часова природа літератури і музики як основа синтезу слова і музики в класичному мистецтві. Подібність і специфіка засобів виразності в музиці и літературі. Взаємодія музичного і поетичного начал в вокальних і вокально-поетичних жанрах (пісня, романс, кантата, ораторія, опера). Програмність як вид поєднання музики і літератури (програмність картинна і сюжетна) програмність в європеському романтичному мистецтві. Пограмність в творчості українських композиторів.

Тема 5. ОСНОВИ МУЗИЧНОЇ ГРАМОТИ І ПРАКТИЧНЕ МУЗИКУВАННЯ.







Поняття: септаккорд, триоль, кварто-квинтове коло тональностей; хроматизм; відхилення-модуляція

ЗАВДАННЯ.

1. Виявляти в прослуханому музичному творі ознаки романтичного стиля ті ін.
2. Визначати суть музичної драматургії в прослуханих творах
3. Визначати характер співвідношення слова і музики в вокальних творах
4. Складати «мовну» програму до творів програмного спрямування
5. Визначати на слух інтервали в гармонічному і мелодичному звучанні в контексті музичного твору.
6. Співати і транспонувати на фортепіано народні мелодії.
7. Завершити мелодію на заданий ритм
8. Скласти і відтворити ритмічне двохголосся
9. Ритмічний і мелодичний диктанти
10. Підбір акомпанементу і мелодії на основі функціональної гармонії і засобом літерної символіки

Тема 6. УКРАЇНСЬКА МУЗИКА І ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО.

Художньо-образна асоціативність як основа міжпредметних зв*язків музичного і образотворчого мистецтв. Структурні закономірності в архитектурі і музиці. Виразні засоби музики і живопису, їх загальність і специфічні особливості у відтворенні дійсності. Кольорова гама і звукова палітра в музичних і живописних творах. Зразки живопису і скульптури в інструментальній музиці. Життєвий зміст як основа музичного і образотворчого мистецтва.


Тема 7. МУЗИКА І ХУДОЖНІЙ СМАК.

Поняття «художнього смаку». Самодіяльне пісенне мистецтво. Творчість авторів-виконавців. Рок-музика як музичне і соціальне явище. Джаз – джерела, засоби виразності, шляхи розвитку. Блюз, спиричуелс. Регтайм. Шляхи розвитку сучасного українського і західно-європейського мистецтва

















Тема 8. МУЗИЧНЕ МИСЛЕННЯ І МУЗИЧНЕ СПРИЙНЯТТЯ









ТЕма 8. МУЗИЧНЕ МИСЛЕННЯ І МУЗИЧНЕ СПРИЙНЯТТЯ

Музичний вплив і музичне сприйняття. Закономірності і засоби художнього впливу музики. Про спрямування музичного твору на слухача. Природа і структура художнього сприйняття. Цілісність музичного сприйняття і художня культура слухача. Виконавська трактовка музичного твору.

Тема 9. ОСНОВИ МУЗИЧНОЇ ГРАМОТИ І ПРАКТИЧНЕ МУЗИКУВАННЯ.

Повторення, систематизація і закріплення вивченного ранішематеріалу.

ЗАВДАННЯ.

1. Визначати музичнй засоби в образному контексті музичного твору
2. Визначати і обгрунтовувати “музичність” живописних творів
3. Визначати тотожність і відміну в одножанрових творах
4. Визначати на слух всі елементи музичної мови в почутому творі
5. Сольфеджувати і диригувати нескладні народні мелодії, пісні, транспонувати їх на фортепіано
6. Записувати невелику музичні побудови (різні форми музичного диктанту)
7. Створювати мелодії на заданий літературний текст
8. Підбирати аккомпанемент на підставі функціональної гармонії засобом літерної символіки.


ЛІТЕРАТУРА

1. Асаф*єв Б.В. Музична форма як процес. – Л., 1974 (рос.)
2. Арановьский М. Що таке програмна музика. – М.. 1992- перевид. Пер. з рос.
3. Бернстайн Л. Музика – всім. – М. .1988 (рос.)
4. Ванслов В.В. Образотворче мистецтво і музика – Л., 1977 (рос.)
5. Городецька З., Магазинер. Л. Типичні риси жанру, композиції, музичної мови маршів. – М., 1985 (рос.)
6. Інтонація і музичний образ – К. .1993
7. Єфименкова Б. Танцювальні жанри в творчості композиторів минулого і наших днів. – М. .1982 (рос)
8. Кремлєв Ю. Виразність і зображувальність в музиці. – М., 1962 (рос.)
9. Кулаковський Л.В.Музика як мистецтво, - К., 1990
10. Нест*єв І.В. І пісня, і симфонія. – К., 1984
11. Попова Т.В. Про музичні жанри. – М. 1987 (рос)
12. Рижкин І.Я. Призначення музики і її можливості. – М. 1982 (рос.)
13. Раппопорт. Від художника до глядача - .М.. 1988 (рос.)
14. Сохор А.Н. Музика як вид мистецтва. – М. 1961 (рос.)
15. Цуккерман В.С. Музичні жанри і основи музичних форм. – М. 1989 (рос.)
16. Хохлов Ю.М. Про музичну програмність. – М., 1983 (рос.)
17. Чернова Т. Про поняття драматургії в інструментальній музиці. – М. .1988. (рос.)




Категория: методические материалы | Добавил: wolkan
Просмотров: 3426 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
avatar
Форма входа
Поиск
Новое на сайте
[21.09.2018]
ПЛАН ВИХОВНОЇ РОБОТИ на 24-28 вересня 2018р (0)
[21.09.2018]
5-й навчальний тиждень з 01 по 05 жовтня 2018 року. Переглядаємо й виконуємо завдання до уроку №5 (0)
[19.09.2018]
Заходи до Дня миру в Кіндратівській СШ (0)
[18.09.2018]
Звіт з реалізації Програми національно-патріотичного виховання за вересень 2018 р. (0)
[17.09.2018]
Щодо реалізації в Кіндратівській СШ Плану заходів щодо відзначення 100-річчя Національної академії наук (0)
[14.09.2018]
ПЛАН ВИХОВНОЇ РОБОТИ на 17-21 вересня 2018 р (0)
[14.09.2018]
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН УРОКІВ МИСТЕЦТВА У 10 (11) КЛ. (ДО ПІДРУЧНИКА Л.МАСОЛ МИСТЕЦТВО – К.: ВД «ОСВІТА», 2018. - 224 С.) (0)
[13.09.2018]
4-й навчальний тиждень з 24 по 28 вересня 2018 року. Переглядаємо й виконуємо завдання до уроку №4 (0)
[08.09.2018]
В ОШ №22 Краматорска открыли современный кабинет физики (0)
[07.09.2018]
Про результати відбору підручників для 5 і 10 класів (0)
[07.09.2018]
Про відзначення в Кіндратівській СШ І-ІІІ ст. 75-ї річниці вигнання нацистських окупантів з території Донбасу (0)
[07.09.2018]
Про відзначення в Кіндратівській СШ І-ІІІ ст. 75-ї річниці вигнання нацистських окупантів з території Донбасу (0)
[06.09.2018]
ПЛАН ВИХОВНОЇ РОБОТИ на 10-21 вересня 2018 р (0)
[06.09.2018]
3-й навчальний тиждень з 17 по 21 вересня 2018 року. Переглядаємо й виконуємо завдання до уроку №3 (1)
[03.09.2018]
УВАГА!!! Навчальний і Робочий день скорочують у спеку (0)
[03.09.2018]
Новые санитарные нормы для школьников (0)
[03.09.2018]
9 клас. Мистецтво (за Л.Масол), Тема 1-2. Школи і лідери модерну. Інтерактивний плакат (0)
[03.09.2018]
СВЯТО ПЕРШОГО ДЗВОНИКА В КІНДРАТІВСЬКОМУ ЗЗСО (0)
[31.08.2018]
Министерство здравоохранения Украины не рекомендует школьные линейки (0)
[31.08.2018]
РОЗКЛАД РУХУ ШКІЛЬНОГО АВТОБУСУ 03 вересня (0)
[31.08.2018]
В.Спиваковский: как проводить эту проклятую линейку? (0)
[31.08.2018]
Електронні підручники для 1 класу Мистецтво. (0)
[30.08.2018]
2 навчальний тиждень з 10 по 14 вересня 2018року. Переглядаємо урок №2 (3)
[24.08.2018]
КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ МИСТЕЦТВО 10 клас (за підручником Л.Масол) ОНОВЛЕНО! (0)
[23.08.2018]
ТИПОВА ОСВІТНЯ ПРОГРАМА ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ Цикл І (1 – 2 класи) (редакція Шиян) (0)
[23.08.2018]
ПРОГРАМА "МИСТЕЦТВО" 1-4 (О.Я. Савченко та Р.Б. Шиян) (0)
[23.08.2018]
До уваги вчителів мистецтва й музичного мистецтва Костянтинівського району! (0)
[23.08.2018]
ПЛАН РОБОТИ РАЙОННОЇ МЕТОДИЧНОЇ КОМІСІЇ ВЧИТЕЛІВ МИСТЕЦТВА НА 2018-2019 н.р. (0)
[23.08.2018]
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИВЧЕННЯ МИСТЕЦЬКИХ ДИСЦИПЛІН В НОВОМУ 2018-2019 НАВЧАЛЬНОМУ РОЦІ (0)
[23.08.2018]
Календарне планування уроків «Мистецтва» для 1 класу за підручником Т.Є.Рубля, Т. Л. Щеглова, І. Л. Мед 2 год на тиждень (0)
[23.08.2018]
Орієнтовне календарне планування уроків мистецтва 1 клас  до підручника Л.Г. Кондратової (0)
[23.08.2018]
Орієнтовне календарне планування уроків  музичного мистецтва 1 клас до підручника О.Лобової (0)
[23.08.2018]
Орієнтовне календарне планування уроків  музичного мистецтва в 1 класі  до підручника Л.М.Масол (0)
[23.08.2018]
Орієнтовне календарне планування уроків  музичного мистецтва в 1 класі  до підручника Г.О. Кізілова, О.А.Шулько (0)
[23.08.2018]
Орієнтовне календарне планування уроків музичного мистецтва у 1 класі до підручника Н.А.Лємишева (0)
[23.08.2018]
II сесія НУШ (0)
[19.08.2018]
Профсоюз: работу учителей в субботу 1 сентября должны компенсировать (0)
[15.08.2018]
Звіт з реалізації Програми національно-патріотичного виховання за серпень 2018 р. (0)
[11.08.2018]
10 клас. Мистецтво. Урок 1. Мистецтво Африканського регіону (Інтерактивний плакат) (1)
[11.08.2018]
10 клас. Мистецтво (за підручником Л.Масол) (0)
Наші партнери
 




Сайт учителя музичного мистецтва Толоконнікової Жанни Василівни


Сайт учителя музичного мистецтва Юанова Станіслава Маграіловича


Облако тегов
Профсоюз

Санаторно-курортное лечение


ПЕНСІЙНИЙ КАЛЬКУЛЯТОР (розрахувати свою майбутню пенсію можна ТУТ)

Печать страницы
Нашему сайту
Copyright MyCorp © 2018Сайт создан в системе uCoz