МИСТЕЦТВО В ШКОЛІ
Сайт мобільного дистанційного навчання
МОБІЛЬНО! ЗРУЧНО! КОРИСНО!
Навчайтесь на нашому сайті!



 
Пятница, 31.03.2017, 02:25
Приветствую Вас Гость
Меню сайта
Категории раздела
Мои файлы [26]
сценарии [9]
сценарии
экология и краеведение [16]
материалы по экологическому воспитанию и краеведческой работе
методические материалы [592]
методические материалы
олимпиады [9]
материалы Всеукраинской интернет-олимпиады
Мини-чат
Наш опрос
Який формат мультимедійного уроку вам більш зручніше використовувати в роботі?
Всего ответов: 28
Видео
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
РЕКЛАМА
Block content
Самое популярное
[29.09.2009]
ПРОГРАММА ПРЕЗИДЕНТА ШКОЛЫ (0)
[26.09.2009]
МУЗЫКА КАК ВИД ИСКУССТВА (конспект урока-лекции по художественной культуре в 9 классе) (0)
[22.06.2014]
Календарь учителя на 2014-2015 учебный год (3)
[13.09.2009]
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА (11)
[01.12.2009]
Сценарий "ДЕНЬ СВЯТОГО НИКОЛАЯ" (7)
[10.02.2014]
МОЛОДЕЖЬ ЗА ЗДОРОВЫЙ ОБРАЗ ЖИЗНИ Сценарий выступления агитбригады (0)
[23.08.2011]
Календарно-тематичне планування уроків музичного мистецтва в 1-8 класах (10)
[19.06.2016]
Навчальні плани на 2016-2017 рік (для всіх класів і всіх типів шкіл) (0)
[22.08.2011]
План виховної роботи школи на 2011-2012 навчальний рік (2)
[01.12.2012]
Сценарий ко Дню святого Николая (0)
[28.05.2013]
Сценарий открытия пришкольного лагеря (с игровой программой) (0)
[06.09.2009]
ОСЕННИЙ БАЛ и ОСЕННИЙ УТРЕННИК (сценарии) (0)
[28.11.2012]
Сценарий к Международному Дню инвалидов (0)
[01.09.2012]
Стихи ко Дню освобождения Донбасса (1)
[17.08.2013]
календарно-тематичне планування уроків музичного мистецтва в 1-2 класах за новою програмою 2013-2014 н.р (0)
[19.06.2013]
Сценарий закрытия летнего пришкольного лагеря (игровая программа) (0)
[29.06.2015]
Готуємо навчальні плани на 2015-2016 н.р. (0)
[07.08.2011]
Конспект Першого уроку " Україна-наш спільний дім" (0)
[12.08.2014]
Річний план роботи педагога-організатора на 2014-2015 н.р. (0)
[17.02.2014]
Сценарий конкурсной программы на 8 Марта "Мисс весна" для старшеклассников (0)
[25.07.2013]
План виховної роботи школи на 2013-2014 навчальний рік (0)
[13.09.2009]
ПРИВЕТСТВИЕ УЧАЩИХСЯ на ЮБИЛЕЕ РАЙОНА (сценарий) (0)
[20.08.2011]
Конспект первого урока "«Украина - наш общий дом» " (на русском языке) (8)
[09.04.2010]
Сценарий выступления агитбригады отряда"НАСЛЕДНИКИ ПОБЕДЫ",посвященного 65-й годовщине Победы (0)
[16.08.2011]
Конспект першого уроку «Україна - наш спільний дім» (Другий варіант) (0)
[27.02.2013]
Сценарий праздничного концерта для учителей школы, посвященного 8 Марта (0)
[02.10.2009]
Программа кандидата в ПРЕЗИДЕНТЫ ШКОЛЬНОГО ПАРЛАМЕНТА (3)
[02.11.2009]
Сценарий КВН-ЮИД (2)
[08.09.2014]
Календарно-тематичне планування з предмета «Захист Вітчизни» 10-11 класи (1,5 години) (0)
[15.11.2011]
Сценарий - приветствие для гостей семинара педагогов-организаторов (0)
Главная » Файлы » методические материалы

5 клас. Музичне мистецтво. Урок 10 ". Давні українські осінні обряди" (за Л.Г.Кондратовою)
23.10.2016, 14:45

5 клас. Музичне мистецтво. Урок 10 ". Давні українські осінні обряди" (за Л.Г.Кондратовою)

Тема. Давні українські осінні обряди.

Мета. Ознайомити учнів з поняттям «осінні народні обряди», роз­глянути особливості осінніх календарних пісень, ознайоми­тися з жанром кантата та її жанровими особливостями, про­довжувати знайомство з творчістю М. Лисенка.

Розвивати вміння учнів виконувати народні пісні, розрізня­ти на слух особливості звучання народних пісень, вміння надавати характеристику засобам виразності календарних пісень, розрізняти на слух характер і настрій пісень та му­зичного твору.        .

Виховувати інтерес до української класичної музики та лю­бов до календарних народних пісень.

Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.

Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна до­шка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультиме­дійна презентація, портрет М. Лисенка.

ПРЕЗЕНТАЦІЯ ДО УРОКУ

Основні поняття для засвоєння: кантата, жниварські, зажинкові, обжинкові пісні.

Твори, що вивчаються на уроці:

  • М. Лисенко. Кантата «Радуйся, ниво неполитая» на слова Т. Шевченка (5 ч. «Оживуть степи, озера»).
  • Українська народна пісня «Ой на горі та женці жнуть» — виконання.

Хід уроку

„ 1. Вхід під музику М. Лисенка. Організаційний момент. Мотивація до навчання.

  1. Актуалізація опорних знань: фронтальне опитування — про особли­вості історичних пісень і дум, український народний інструмент кобза.
  2. Бесіда про особливості календарних народних пісень осіннього циклу.

Здавна слов’яни вірили в сили природи. Вони вважали, що обрядо­вими піснями можуть вплинути на природні явища, щоби виростити та зберегти щедрий урожай. Обрядова пісня тісно пов’язана з працею людини, родинним побутом та народним календарем (див. підручник, с. 54). Яскравим свідченням цього є, зокрема, жниварські пісні.

Жниварські пісні наповнені вдячністю за плодючий урожай. їх співали серцем і душею, бо жнива — святкова мить у житті хлібороба. В піснях йому бажали здоров’я, гарного врожаю, добробуту та щастя в сім’ї. Особливо шанували невтомну працю женців:

Ой ниво, наша ниво,

Верни нам нашу силу!

Ми на тобі жили,

Силоньку положили.

А чи знаєте ви, що жниварські пісні бувають трьох видів?

У зажинкових піснях бажали добрих жнив, здоров’я женцям і багатства господареві. Ці пісні безпосередньо пов’язані з процесом зажинання першого снопа.

У жнивних піснях часто звучали мотиви важкої праці. їх вико­нували, коли йшли в поле, поверталися з роботи чи перепочивали. В цих піснях висміювали лінивих косарів чи женців.

Обжинкові пісні — найчисленніші та найбагатші за формою і змістом, образами, тематикою. В них висловлювали радість від за­кінчення тривалої, виснажливої праці, прославляли ниву за щедрий урожай, величали господаря й господиню. (Показ малюнків осінніх пісень: зажинки, жнива, обжинки).

Закінчення жнив відзначали особливо урочисто. Женці залишали на ниві невеликий кущ жита, який називали «спасовою бородою», підв’язували його, прикрашали польовими квітами і стрічками. По­тім висловлювали побажання доброго врожаю наступного року та залишали «спасову бороду» до початку оранки.

Також женці ходили по полю, збирали колоски, плели з них об­рядовий вінок і співали:

Котився віночок по полю,

Просився у женчиків додому;

  • Візьміть мене, женчики, з собою Та занесіть мене до господаря в стодолу,

Бо я вже в чистім полі набувся,

Буйного вітрику начувся,

Од ясного сонечка нагрівся,

А дрібного дощику напився.

 

  1. Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу

  1. Виконання пісні. Українська народна пісня «Ой на горі та женці жнуть»

Виконання пісні під фонограму. Робота над звуком, спів по фразах.

  1. Виконання творчого завдання.

Пропонуємо вам разом з однокласниками розіграти пісню у ро­лях — зробити інсценізацію. Розподіліться на дві групи: актори та музиканти.

Актори будуть зображати козаків, імітуючи вершників, та співати.

Музиканти виконуватимуть інструментальний супровід пісні, в цій групі обов’язково повинен бути диригент.

А тепер поміняйтеся ролями. Кому вдалося найкраще виконати свою роль?

  1. Фізкультхвилинка

  1. Музичне сприймання. М. Лисенко. Кантата «Радуйся, ниво не- политая» (5 ч. «Оживуть степи, озера»), українська народна пісня «Ой на горі та женці жнуть» у виконанні чоловічої капели.

Вступна бесіда. Два генії України — в одному творі. Микола Ли­сенко написав багато творів на слова Тараса Шевченка (романси, хори, кантати). Ось і кантата «Радуйся, ниво неполитая» написана на слова неперевершеного поета. Послухайте її уривок, в якому звучать мотиви жнивних пісень. У цій пісні «живуть» одразу дві теми: козацтво та жнива.

Музичний словничок

Кантата (італ. cantata, від латинського слова canto — спі­ваю — концертний твір урочистого або ліро-епічного характеру, що складається з декількох частин і виконується співаками-соліс- тами та хором у супроводі оркестру.

  1. Аналіз музичного твору. У КОМЕНТАРЯХ ДО УРОКУ дайте відповіді на питання:
  • Про що розповідають ці твори? З якими народними обрядами вони пов’язані?
  • Опишіть мелодію кожного твору, добираючи відповідні слова.
  • Охарактеризуйте тембри голосів, які виконували кожен твір. Чим вони подібні та чим відрізняються?
  • Яку роль у кантаті, на вашу думку, виконували оркестр та хор?
  • Порівняйте обидва твори за ритмом та динамікою. Що в них спільного?
  1. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія. У КОМЕНТАРЯХ ДО УРОКУ ДАЙТЕ ВІДПОВІДІ НА ПИТАННЯ
  • Розкажіть про осінні обряди. Що уособлювала жнивна «спасова борода»?
  • На які групи поділяють жниварські пісні? Стисло охарак­теризуйте кожну з них.
  • 3 яким твором двох геніальних українців — поета і ком­позитора — ми ознайомилися на уроці? Розкажіть, що вам відомо про цих митців.
  1. Домашнє завдання.    .

Послухайте вдома альбом із народних пісень. Зверніть увагу, чи є в ньому жниварські пісні. Проілюструйте пісню про жнива, яку ви пам’ятаєте. Як «звучатиме» ваш малюнок?

У КОМЕНТАРЯХ ДО УРОКУ ДАЙТЕ ВІДПОВІДІ НА ПИТАННЯ:

  • Що уособлювала жнивна «спасова борода»?
  • На які групи поділяють жниварські пісні? Стисло охарак­теризуйте кожну з них.
  • 3 яким твором двох геніальних українців — поета і ком­позитора — ми ознайомилися на уроці? Розкажіть, що вам відомо про цих митців.

Для допитливих — виконання музичного проекту.

Проект «Давні українські обряди»

Мета: знаходити та добирати необхідну інформацію для оформ­лення буклета.   ~ /

Очікуваний результат: віртуальний буклет, розміщеній на Інтернет-ресурсі

План створення:

Вам допоможуть його створити вчителі та друзі.

Об’єднайтеся з друзями у три групи:

Перша група «Дослідники» — відшукайте інформацію у підручнику про українські давні осінні обряди.

Друга група «Музиканти» — проведіть опитування класу за темою «Мої улюблені осінні народні пісні» та складіть їхній каталог.

Третя група «Художники» — придумайте оформлення вашого буклета, намалюйте ілюстрації, виріжте їх та акуратно приклейте.

Електронний варіант створеного буклеру розмістіть на доступному вам Інтернет-ресурсі, посилання розмістіть у коментарях до уроку. МОжливо розмістити зображення сторінок буклету у форматы  jpg чи  png в коментарях до уроку

Категория: методические материалы | Добавил: wolkan
Просмотров: 185 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 5.0/2
Всего комментариев: 0
avatar
Форма входа
Поиск
Новое на сайте
[30.03.2017]
Наши школьные таланты. Михаил Лыженко. Труба. "Ноктюрн" А.Бабаджаняна (0)
[28.03.2017]
Наши школьные таланты. Лыженко Илья. Флейта. Шербургские зонтики (0)
[25.03.2017]
У вихідні переходимо на літній час. Ігри з часом і здоров'ям продовжуються (0)
[25.03.2017]
Підсумки тижня в освіті: головні події (0)
[25.03.2017]
Чим зайняти дитину під час весняних канікул? (0)
[25.03.2017]
Всім ТЕРМІНОВО надати звіт з реалізації Програми національно-патріотичного виховання дітей та молоді у навчальних закладах (0)
[25.03.2017]
У триденний термін всім підготовити фото і відеоматеріали п подвиги в різних сферах життєдіяльності від дня заснування області до сьогодення (0)
[25.03.2017]
На территории Донецкой области введены ограничения и запреты с 23 марта 2017 года (0)
[25.03.2017]
План работы на весенние каникулы с 03.04. по 07.04.2017 г (0)
[25.03.2017]
В Донецкой области чрезвычайный режим: В лес не ходить, видео не снимать, дроны не запускать (0)
[23.03.2017]
28 навчальний тиждень. З 27 по 31 березня 2017 року (0)
[20.03.2017]
Відомість надання інформації з національно-патріотичного виховання березень 2017 (0)
[20.03.2017]
Про відзначення 100-річчя утворення Української Центральної Ради та 100-річчя подій української революції (0)
[17.03.2017]
План заходів щодо відзначення року української мови в Кіндратівській СШ І-ІІІ ступенів (0)
[14.03.2017]
Заходи до Дня українського добровольця (0)
[11.03.2017]
27 навчальний тиждень. З 20 по 24 березня 2017 року (0)
[09.03.2017]
Шевченківське свято в Кіндратівській СШ (0)
[07.03.2017]
Театр танцю "Надія" Театр пісні "Веселка" та Театр пісні "Козачата" привітали з 8 Березня (0)
[05.03.2017]
26 навчальний тиждень. З 13 по 17 березня 2017 року (0)
[03.03.2017]
План заходів щодо святкування 85-річчя Донецької області в Кіндратівській СШ І-ІІІ ступенів (0)
[02.03.2017]
Кругообіг брехні в освіті.В. Громовий: МАРАЗМ № 23. Радянський event-менеджмент (0)
[27.02.2017]
Лідери шкіл побували на льодовій арені «Альтаїр» в м. Дружківка (0)
[27.02.2017]
Семінар-практикум для педагогів-організаторів за темою: «Національно-патріотичне виховання у призмі викликів сучасності" (0)
[23.02.2017]
25 навчальний тиждень. З 6 по 10 березня 2017 року (0)
[21.02.2017]
День рідної мови (0)
[21.02.2017]
Матеріали семінару педагогів-організаторів з патріотичного виховання (0)
[19.02.2017]
24 навчальний тиждень. З 27 лютого по 3 березня 2017 року (0)
[19.02.2017]
МОН призвали присоединиться к запрету Вконтакте (0)
[19.02.2017]
Педагоги "из народа": учителя без педобразования (0)
[18.02.2017]
23 навчальний тиждень з 20 по 24 лютого 2017 р. Переглядаємо урок 23 (0)
[11.02.2017]
В об'єктиві натураліста -2017. Білокузьминівські крейдяні скелі - перлина Донбасу (0)
[02.02.2017]
22 навчальний тиждень. З 13 по 17 лютого. Переглядаємо та виконуємо завдання до уроку №22 (0)
[27.01.2017]
21 навчальний тиждень. З 06 по 10 лютого 2017 р. Переглядаємо та виконуємо завдання до уроку №21 (0)
[25.01.2017]
Преподаватель константиновской районной школы искусств объявила голодовку (0)
[25.01.2017]
Програма "Мистецтво" для 5-9 класів (МОН) - переглянути і скачати (0)
[24.01.2017]
Для Надежды Анатольевны. Театр танца "НАДЕЖДА" (скачать) (0)
[21.01.2017]
20 навчальний тиждень. З 30 січня по 03 лютого 2017 року. Переглядаємо і виконуємо завдання до уроку №20 (0)
[18.01.2017]
Матеріали для скачування педагогам-організаторам Костянтинівського району (0)
[16.01.2017]
План районних масових заходів на ІІ півріччя 2016-2017 навчального року (0)
[15.01.2017]
Ювілейні та пам'ятні дати. 2017 р. (0)
Наши партнёры
Облако тегов
Профсоюз

Санаторно-курортное лечение


ПЕНСІЙНИЙ КАЛЬКУЛЯТОР (розрахувати свою майбутню пенсію можна ТУТ)

Печать страницы
Нашему сайту
Copyright MyCorp © 2017Сайт создан в системе uCoz