МИСТЕЦТВО В ШКОЛІ
Сайт змішаного мобільного дистанційного навчання
Навчайтесь на нашому сайті!



 
Воскресенье, 23.09.2018, 06:37
Приветствую Вас Гость
Меню сайта
Категории раздела
Мои файлы [26]
сценарии [9]
сценарии
экология и краеведение [16]
материалы по экологическому воспитанию и краеведческой работе
методические материалы [680]
методические материалы
олимпиады [9]
материалы Всеукраинской интернет-олимпиады
Мини-чат
Наш опрос
Який формат сучасного уроку для вас найзручнішій
Всего ответов: 6
Видео
Статистика

Онлайн всего: 3
Гостей: 3
Пользователей: 0
РЕКЛАМА
Block content
Самое популярное
[29.09.2009]
ПРОГРАММА ПРЕЗИДЕНТА ШКОЛЫ (0)
[26.09.2009]
МУЗЫКА КАК ВИД ИСКУССТВА (конспект урока-лекции по художественной культуре в 9 классе) (0)
[22.06.2014]
Календарь учителя на 2014-2015 учебный год (3)
[13.09.2009]
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА (11)
[10.02.2014]
МОЛОДЕЖЬ ЗА ЗДОРОВЫЙ ОБРАЗ ЖИЗНИ Сценарий выступления агитбригады (0)
[01.12.2009]
Сценарий "ДЕНЬ СВЯТОГО НИКОЛАЯ" (7)
[28.05.2013]
Сценарий открытия пришкольного лагеря (с игровой программой) (0)
[01.09.2012]
Стихи ко Дню освобождения Донбасса (1)
[08.06.2017]
Матеріали для проведення Першого уроку у 2017/2018 навчальному році (0)
[23.08.2011]
Календарно-тематичне планування уроків музичного мистецтва в 1-8 класах (10)
[19.06.2016]
Навчальні плани на 2016-2017 рік (для всіх класів і всіх типів шкіл) (0)
[31.08.2017]
Мистецтво. 9 кл (Л.Масол) Уроки 1-2. Школи і лідери модерну (6)
[28.11.2012]
Сценарий к Международному Дню инвалидов (0)
[01.12.2012]
Сценарий ко Дню святого Николая (0)
[22.08.2011]
План виховної роботи школи на 2011-2012 навчальний рік (2)
[06.09.2009]
ОСЕННИЙ БАЛ и ОСЕННИЙ УТРЕННИК (сценарии) (0)
[19.06.2013]
Сценарий закрытия летнего пришкольного лагеря (игровая программа) (0)
[17.08.2013]
календарно-тематичне планування уроків музичного мистецтва в 1-2 класах за новою програмою 2013-2014 н.р (0)
[08.09.2014]
Календарно-тематичне планування з предмета «Захист Вітчизни» 10-11 класи (1,5 години) (0)
[17.02.2014]
Сценарий конкурсной программы на 8 Марта "Мисс весна" для старшеклассников (0)
[14.07.2016]
План виховної роботи школи на 2016-2017 н.р. (0)
[12.08.2014]
Річний план роботи педагога-організатора на 2014-2015 н.р. (0)
[29.06.2015]
Готуємо навчальні плани на 2015-2016 н.р. (0)
[07.08.2011]
Конспект Першого уроку " Україна-наш спільний дім" (0)
[08.10.2017]
Конспекти уроків мистецтва. 9 клас (за підручником Л.Масол) (4)
[25.07.2013]
План виховної роботи школи на 2013-2014 навчальний рік (0)
[31.08.2017]
Мистецтво. 9 клас. Уроки (за підручником Л.Масол) (4)
[20.08.2011]
Конспект первого урока "«Украина - наш общий дом» " (на русском языке) (8)
[13.09.2009]
ПРИВЕТСТВИЕ УЧАЩИХСЯ на ЮБИЛЕЕ РАЙОНА (сценарий) (0)
[09.04.2010]
Сценарий выступления агитбригады отряда"НАСЛЕДНИКИ ПОБЕДЫ",посвященного 65-й годовщине Победы (0)
Главная » Файлы » методические материалы

5 клас. Музичне мистецтво. Урок 10 ". Давні українські осінні обряди" (за Л.Г.Кондратовою)
23.10.2016, 14:45

5 клас. Музичне мистецтво. Урок 10 ". Давні українські осінні обряди" (за Л.Г.Кондратовою)

Тема. Давні українські осінні обряди.

Мета. Ознайомити учнів з поняттям «осінні народні обряди», роз­глянути особливості осінніх календарних пісень, ознайоми­тися з жанром кантата та її жанровими особливостями, про­довжувати знайомство з творчістю М. Лисенка.

Розвивати вміння учнів виконувати народні пісні, розрізня­ти на слух особливості звучання народних пісень, вміння надавати характеристику засобам виразності календарних пісень, розрізняти на слух характер і настрій пісень та му­зичного твору.        .

Виховувати інтерес до української класичної музики та лю­бов до календарних народних пісень.

Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.

Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна до­шка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультиме­дійна презентація, портрет М. Лисенка.

ПРЕЗЕНТАЦІЯ ДО УРОКУ

Основні поняття для засвоєння: кантата, жниварські, зажинкові, обжинкові пісні.

Твори, що вивчаються на уроці:

  • М. Лисенко. Кантата «Радуйся, ниво неполитая» на слова Т. Шевченка (5 ч. «Оживуть степи, озера»).
  • Українська народна пісня «Ой на горі та женці жнуть» — виконання.

Хід уроку

„ 1. Вхід під музику М. Лисенка. Організаційний момент. Мотивація до навчання.

  1. Актуалізація опорних знань: фронтальне опитування — про особли­вості історичних пісень і дум, український народний інструмент кобза.
  2. Бесіда про особливості календарних народних пісень осіннього циклу.

Здавна слов’яни вірили в сили природи. Вони вважали, що обрядо­вими піснями можуть вплинути на природні явища, щоби виростити та зберегти щедрий урожай. Обрядова пісня тісно пов’язана з працею людини, родинним побутом та народним календарем (див. підручник, с. 54). Яскравим свідченням цього є, зокрема, жниварські пісні.

Жниварські пісні наповнені вдячністю за плодючий урожай. їх співали серцем і душею, бо жнива — святкова мить у житті хлібороба. В піснях йому бажали здоров’я, гарного врожаю, добробуту та щастя в сім’ї. Особливо шанували невтомну працю женців:

Ой ниво, наша ниво,

Верни нам нашу силу!

Ми на тобі жили,

Силоньку положили.

А чи знаєте ви, що жниварські пісні бувають трьох видів?

У зажинкових піснях бажали добрих жнив, здоров’я женцям і багатства господареві. Ці пісні безпосередньо пов’язані з процесом зажинання першого снопа.

У жнивних піснях часто звучали мотиви важкої праці. їх вико­нували, коли йшли в поле, поверталися з роботи чи перепочивали. В цих піснях висміювали лінивих косарів чи женців.

Обжинкові пісні — найчисленніші та найбагатші за формою і змістом, образами, тематикою. В них висловлювали радість від за­кінчення тривалої, виснажливої праці, прославляли ниву за щедрий урожай, величали господаря й господиню. (Показ малюнків осінніх пісень: зажинки, жнива, обжинки).

Закінчення жнив відзначали особливо урочисто. Женці залишали на ниві невеликий кущ жита, який називали «спасовою бородою», підв’язували його, прикрашали польовими квітами і стрічками. По­тім висловлювали побажання доброго врожаю наступного року та залишали «спасову бороду» до початку оранки.

Також женці ходили по полю, збирали колоски, плели з них об­рядовий вінок і співали:

Котився віночок по полю,

Просився у женчиків додому;

  • Візьміть мене, женчики, з собою Та занесіть мене до господаря в стодолу,

Бо я вже в чистім полі набувся,

Буйного вітрику начувся,

Од ясного сонечка нагрівся,

А дрібного дощику напився.

 

  1. Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу

  1. Виконання пісні. Українська народна пісня «Ой на горі та женці жнуть»

Виконання пісні під фонограму. Робота над звуком, спів по фразах.

  1. Виконання творчого завдання.

Пропонуємо вам разом з однокласниками розіграти пісню у ро­лях — зробити інсценізацію. Розподіліться на дві групи: актори та музиканти.

Актори будуть зображати козаків, імітуючи вершників, та співати.

Музиканти виконуватимуть інструментальний супровід пісні, в цій групі обов’язково повинен бути диригент.

А тепер поміняйтеся ролями. Кому вдалося найкраще виконати свою роль?

  1. Фізкультхвилинка

  1. Музичне сприймання. М. Лисенко. Кантата «Радуйся, ниво не- политая» (5 ч. «Оживуть степи, озера»), українська народна пісня «Ой на горі та женці жнуть» у виконанні чоловічої капели.

Вступна бесіда. Два генії України — в одному творі. Микола Ли­сенко написав багато творів на слова Тараса Шевченка (романси, хори, кантати). Ось і кантата «Радуйся, ниво неполитая» написана на слова неперевершеного поета. Послухайте її уривок, в якому звучать мотиви жнивних пісень. У цій пісні «живуть» одразу дві теми: козацтво та жнива.

Музичний словничок

Кантата (італ. cantata, від латинського слова canto — спі­ваю — концертний твір урочистого або ліро-епічного характеру, що складається з декількох частин і виконується співаками-соліс- тами та хором у супроводі оркестру.

  1. Аналіз музичного твору. У КОМЕНТАРЯХ ДО УРОКУ дайте відповіді на питання:
  • Про що розповідають ці твори? З якими народними обрядами вони пов’язані?
  • Опишіть мелодію кожного твору, добираючи відповідні слова.
  • Охарактеризуйте тембри голосів, які виконували кожен твір. Чим вони подібні та чим відрізняються?
  • Яку роль у кантаті, на вашу думку, виконували оркестр та хор?
  • Порівняйте обидва твори за ритмом та динамікою. Що в них спільного?
  1. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія. У КОМЕНТАРЯХ ДО УРОКУ ДАЙТЕ ВІДПОВІДІ НА ПИТАННЯ
  • Розкажіть про осінні обряди. Що уособлювала жнивна «спасова борода»?
  • На які групи поділяють жниварські пісні? Стисло охарак­теризуйте кожну з них.
  • 3 яким твором двох геніальних українців — поета і ком­позитора — ми ознайомилися на уроці? Розкажіть, що вам відомо про цих митців.
  1. Домашнє завдання.    .

Послухайте вдома альбом із народних пісень. Зверніть увагу, чи є в ньому жниварські пісні. Проілюструйте пісню про жнива, яку ви пам’ятаєте. Як «звучатиме» ваш малюнок?

У КОМЕНТАРЯХ ДО УРОКУ ДАЙТЕ ВІДПОВІДІ НА ПИТАННЯ:

  • Що уособлювала жнивна «спасова борода»?
  • На які групи поділяють жниварські пісні? Стисло охарак­теризуйте кожну з них.
  • 3 яким твором двох геніальних українців — поета і ком­позитора — ми ознайомилися на уроці? Розкажіть, що вам відомо про цих митців.

Для допитливих — виконання музичного проекту.

Проект «Давні українські обряди»

Мета: знаходити та добирати необхідну інформацію для оформ­лення буклета.   ~ /

Очікуваний результат: віртуальний буклет, розміщеній на Інтернет-ресурсі

План створення:

Вам допоможуть його створити вчителі та друзі.

Об’єднайтеся з друзями у три групи:

Перша група «Дослідники» — відшукайте інформацію у підручнику про українські давні осінні обряди.

Друга група «Музиканти» — проведіть опитування класу за темою «Мої улюблені осінні народні пісні» та складіть їхній каталог.

Третя група «Художники» — придумайте оформлення вашого буклета, намалюйте ілюстрації, виріжте їх та акуратно приклейте.

Електронний варіант створеного буклеру розмістіть на доступному вам Інтернет-ресурсі, посилання розмістіть у коментарях до уроку. МОжливо розмістити зображення сторінок буклету у форматы  jpg чи  png в коментарях до уроку

Категория: методические материалы | Добавил: wolkan
Просмотров: 773 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 5.0/2
Всего комментариев: 0
avatar
Форма входа
Поиск
Новое на сайте
[21.09.2018]
ПЛАН ВИХОВНОЇ РОБОТИ на 24-28 вересня 2018р (0)
[21.09.2018]
5-й навчальний тиждень з 01 по 05 жовтня 2018 року. Переглядаємо й виконуємо завдання до уроку №5 (0)
[19.09.2018]
Заходи до Дня миру в Кіндратівській СШ (0)
[18.09.2018]
Звіт з реалізації Програми національно-патріотичного виховання за вересень 2018 р. (0)
[17.09.2018]
Щодо реалізації в Кіндратівській СШ Плану заходів щодо відзначення 100-річчя Національної академії наук (0)
[14.09.2018]
ПЛАН ВИХОВНОЇ РОБОТИ на 17-21 вересня 2018 р (0)
[14.09.2018]
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН УРОКІВ МИСТЕЦТВА У 10 (11) КЛ. (ДО ПІДРУЧНИКА Л.МАСОЛ МИСТЕЦТВО – К.: ВД «ОСВІТА», 2018. - 224 С.) (0)
[13.09.2018]
4-й навчальний тиждень з 24 по 28 вересня 2018 року. Переглядаємо й виконуємо завдання до уроку №4 (0)
[08.09.2018]
В ОШ №22 Краматорска открыли современный кабинет физики (0)
[07.09.2018]
Про результати відбору підручників для 5 і 10 класів (0)
[07.09.2018]
Про відзначення в Кіндратівській СШ І-ІІІ ст. 75-ї річниці вигнання нацистських окупантів з території Донбасу (0)
[07.09.2018]
Про відзначення в Кіндратівській СШ І-ІІІ ст. 75-ї річниці вигнання нацистських окупантів з території Донбасу (0)
[06.09.2018]
ПЛАН ВИХОВНОЇ РОБОТИ на 10-21 вересня 2018 р (0)
[06.09.2018]
3-й навчальний тиждень з 17 по 21 вересня 2018 року. Переглядаємо й виконуємо завдання до уроку №3 (1)
[03.09.2018]
УВАГА!!! Навчальний і Робочий день скорочують у спеку (0)
[03.09.2018]
Новые санитарные нормы для школьников (0)
[03.09.2018]
9 клас. Мистецтво (за Л.Масол), Тема 1-2. Школи і лідери модерну. Інтерактивний плакат (0)
[03.09.2018]
СВЯТО ПЕРШОГО ДЗВОНИКА В КІНДРАТІВСЬКОМУ ЗЗСО (0)
[31.08.2018]
Министерство здравоохранения Украины не рекомендует школьные линейки (0)
[31.08.2018]
РОЗКЛАД РУХУ ШКІЛЬНОГО АВТОБУСУ 03 вересня (0)
[31.08.2018]
В.Спиваковский: как проводить эту проклятую линейку? (0)
[31.08.2018]
Електронні підручники для 1 класу Мистецтво. (0)
[30.08.2018]
2 навчальний тиждень з 10 по 14 вересня 2018року. Переглядаємо урок №2 (3)
[24.08.2018]
КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ МИСТЕЦТВО 10 клас (за підручником Л.Масол) ОНОВЛЕНО! (0)
[23.08.2018]
ТИПОВА ОСВІТНЯ ПРОГРАМА ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ Цикл І (1 – 2 класи) (редакція Шиян) (0)
[23.08.2018]
ПРОГРАМА "МИСТЕЦТВО" 1-4 (О.Я. Савченко та Р.Б. Шиян) (0)
[23.08.2018]
До уваги вчителів мистецтва й музичного мистецтва Костянтинівського району! (0)
[23.08.2018]
ПЛАН РОБОТИ РАЙОННОЇ МЕТОДИЧНОЇ КОМІСІЇ ВЧИТЕЛІВ МИСТЕЦТВА НА 2018-2019 н.р. (0)
[23.08.2018]
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИВЧЕННЯ МИСТЕЦЬКИХ ДИСЦИПЛІН В НОВОМУ 2018-2019 НАВЧАЛЬНОМУ РОЦІ (0)
[23.08.2018]
Календарне планування уроків «Мистецтва» для 1 класу за підручником Т.Є.Рубля, Т. Л. Щеглова, І. Л. Мед 2 год на тиждень (0)
[23.08.2018]
Орієнтовне календарне планування уроків мистецтва 1 клас  до підручника Л.Г. Кондратової (0)
[23.08.2018]
Орієнтовне календарне планування уроків  музичного мистецтва 1 клас до підручника О.Лобової (0)
[23.08.2018]
Орієнтовне календарне планування уроків  музичного мистецтва в 1 класі  до підручника Л.М.Масол (0)
[23.08.2018]
Орієнтовне календарне планування уроків  музичного мистецтва в 1 класі  до підручника Г.О. Кізілова, О.А.Шулько (0)
[23.08.2018]
Орієнтовне календарне планування уроків музичного мистецтва у 1 класі до підручника Н.А.Лємишева (0)
[23.08.2018]
II сесія НУШ (0)
[19.08.2018]
Профсоюз: работу учителей в субботу 1 сентября должны компенсировать (0)
[15.08.2018]
Звіт з реалізації Програми національно-патріотичного виховання за серпень 2018 р. (0)
[11.08.2018]
10 клас. Мистецтво. Урок 1. Мистецтво Африканського регіону (Інтерактивний плакат) (1)
[11.08.2018]
10 клас. Мистецтво (за підручником Л.Масол) (0)
Наші партнери
 




Сайт учителя музичного мистецтва Толоконнікової Жанни Василівни


Сайт учителя музичного мистецтва Юанова Станіслава Маграіловича


Облако тегов
Профсоюз

Санаторно-курортное лечение


ПЕНСІЙНИЙ КАЛЬКУЛЯТОР (розрахувати свою майбутню пенсію можна ТУТ)

Печать страницы
Нашему сайту
Copyright MyCorp © 2018Сайт создан в системе uCoz