МИСТЕЦТВО В ШКОЛІ
Сайт мобільного дистанційного навчання
МОБІЛЬНО! ЗРУЧНО! КОРИСНО!
Навчайтесь на нашому сайті!



 
Суббота, 10.12.2016, 04:57
Приветствую Вас Гость
Меню сайта
Категории раздела
Мои файлы [26]
сценарии [9]
сценарии
экология и краеведение [16]
материалы по экологическому воспитанию и краеведческой работе
методические материалы [522]
методические материалы
олимпиады [9]
материалы Всеукраинской интернет-олимпиады
Мини-чат
500
Наш опрос
Який формат мультимедійного уроку вам більш зручніше використовувати в роботі?
Всего ответов: 6
Видео
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
РЕКЛАМА
Block content
Самое популярное
[29.09.2009]
ПРОГРАММА ПРЕЗИДЕНТА ШКОЛЫ (0)
[22.06.2014]
Календарь учителя на 2014-2015 учебный год (3)
[26.09.2009]
МУЗЫКА КАК ВИД ИСКУССТВА (конспект урока-лекции по художественной культуре в 9 классе) (0)
[13.09.2009]
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА (11)
[01.12.2009]
Сценарий "ДЕНЬ СВЯТОГО НИКОЛАЯ" (7)
[10.02.2014]
МОЛОДЕЖЬ ЗА ЗДОРОВЫЙ ОБРАЗ ЖИЗНИ Сценарий выступления агитбригады (0)
[23.08.2011]
Календарно-тематичне планування уроків музичного мистецтва в 1-8 класах (10)
[19.06.2016]
Навчальні плани на 2016-2017 рік (для всіх класів і всіх типів шкіл) (0)
[22.08.2011]
План виховної роботи школи на 2011-2012 навчальний рік (2)
[01.12.2012]
Сценарий ко Дню святого Николая (0)
[28.05.2013]
Сценарий открытия пришкольного лагеря (с игровой программой) (0)
[06.09.2009]
ОСЕННИЙ БАЛ и ОСЕННИЙ УТРЕННИК (сценарии) (0)
[01.09.2012]
Стихи ко Дню освобождения Донбасса (1)
[28.11.2012]
Сценарий к Международному Дню инвалидов (0)
[17.08.2013]
календарно-тематичне планування уроків музичного мистецтва в 1-2 класах за новою програмою 2013-2014 н.р (0)
[19.06.2013]
Сценарий закрытия летнего пришкольного лагеря (игровая программа) (0)
[29.06.2015]
Готуємо навчальні плани на 2015-2016 н.р. (0)
[07.08.2011]
Конспект Першого уроку " Україна-наш спільний дім" (0)
[12.08.2014]
Річний план роботи педагога-організатора на 2014-2015 н.р. (0)
[25.07.2013]
План виховної роботи школи на 2013-2014 навчальний рік (0)
[13.09.2009]
ПРИВЕТСТВИЕ УЧАЩИХСЯ на ЮБИЛЕЕ РАЙОНА (сценарий) (0)
[20.08.2011]
Конспект первого урока "«Украина - наш общий дом» " (на русском языке) (8)
[09.04.2010]
Сценарий выступления агитбригады отряда"НАСЛЕДНИКИ ПОБЕДЫ",посвященного 65-й годовщине Победы (0)
[16.08.2011]
Конспект першого уроку «Україна - наш спільний дім» (Другий варіант) (0)
[02.10.2009]
Программа кандидата в ПРЕЗИДЕНТЫ ШКОЛЬНОГО ПАРЛАМЕНТА (3)
[02.11.2009]
Сценарий КВН-ЮИД (2)
[17.02.2014]
Сценарий конкурсной программы на 8 Марта "Мисс весна" для старшеклассников (0)
[18.09.2009]
ПЛАН РАБОТЫ ПЕДАГОГА-ОРГАНИЗАТОРА на 1 семестр 2009/2010 уч. года (6)
[03.09.2011]
План роботи класного керівника на 2011-2012 навчальний рік (1)
[27.11.2011]
аналіз позакласного виховного заходу (0)
Главная » Файлы » методические материалы

5 клас. Музичне мистецтво. Урок 10 ". Давні українські осінні обряди" (за Л.Г.Кондратовою)
23.10.2016, 14:45

5 клас. Музичне мистецтво. Урок 10 ". Давні українські осінні обряди" (за Л.Г.Кондратовою)

Тема. Давні українські осінні обряди.

Мета. Ознайомити учнів з поняттям «осінні народні обряди», роз­глянути особливості осінніх календарних пісень, ознайоми­тися з жанром кантата та її жанровими особливостями, про­довжувати знайомство з творчістю М. Лисенка.

Розвивати вміння учнів виконувати народні пісні, розрізня­ти на слух особливості звучання народних пісень, вміння надавати характеристику засобам виразності календарних пісень, розрізняти на слух характер і настрій пісень та му­зичного твору.        .

Виховувати інтерес до української класичної музики та лю­бов до календарних народних пісень.

Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.

Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна до­шка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультиме­дійна презентація, портрет М. Лисенка.

ПРЕЗЕНТАЦІЯ ДО УРОКУ

Основні поняття для засвоєння: кантата, жниварські, зажинкові, обжинкові пісні.

Твори, що вивчаються на уроці:

  • М. Лисенко. Кантата «Радуйся, ниво неполитая» на слова Т. Шевченка (5 ч. «Оживуть степи, озера»).
  • Українська народна пісня «Ой на горі та женці жнуть» — виконання.

Хід уроку

„ 1. Вхід під музику М. Лисенка. Організаційний момент. Мотивація до навчання.

  1. Актуалізація опорних знань: фронтальне опитування — про особли­вості історичних пісень і дум, український народний інструмент кобза.
  2. Бесіда про особливості календарних народних пісень осіннього циклу.

Здавна слов’яни вірили в сили природи. Вони вважали, що обрядо­вими піснями можуть вплинути на природні явища, щоби виростити та зберегти щедрий урожай. Обрядова пісня тісно пов’язана з працею людини, родинним побутом та народним календарем (див. підручник, с. 54). Яскравим свідченням цього є, зокрема, жниварські пісні.

Жниварські пісні наповнені вдячністю за плодючий урожай. їх співали серцем і душею, бо жнива — святкова мить у житті хлібороба. В піснях йому бажали здоров’я, гарного врожаю, добробуту та щастя в сім’ї. Особливо шанували невтомну працю женців:

Ой ниво, наша ниво,

Верни нам нашу силу!

Ми на тобі жили,

Силоньку положили.

А чи знаєте ви, що жниварські пісні бувають трьох видів?

У зажинкових піснях бажали добрих жнив, здоров’я женцям і багатства господареві. Ці пісні безпосередньо пов’язані з процесом зажинання першого снопа.

У жнивних піснях часто звучали мотиви важкої праці. їх вико­нували, коли йшли в поле, поверталися з роботи чи перепочивали. В цих піснях висміювали лінивих косарів чи женців.

Обжинкові пісні — найчисленніші та найбагатші за формою і змістом, образами, тематикою. В них висловлювали радість від за­кінчення тривалої, виснажливої праці, прославляли ниву за щедрий урожай, величали господаря й господиню. (Показ малюнків осінніх пісень: зажинки, жнива, обжинки).

Закінчення жнив відзначали особливо урочисто. Женці залишали на ниві невеликий кущ жита, який називали «спасовою бородою», підв’язували його, прикрашали польовими квітами і стрічками. По­тім висловлювали побажання доброго врожаю наступного року та залишали «спасову бороду» до початку оранки.

Також женці ходили по полю, збирали колоски, плели з них об­рядовий вінок і співали:

Котився віночок по полю,

Просився у женчиків додому;

  • Візьміть мене, женчики, з собою Та занесіть мене до господаря в стодолу,

Бо я вже в чистім полі набувся,

Буйного вітрику начувся,

Од ясного сонечка нагрівся,

А дрібного дощику напився.

 

  1. Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу

  1. Виконання пісні. Українська народна пісня «Ой на горі та женці жнуть»

Виконання пісні під фонограму. Робота над звуком, спів по фразах.

  1. Виконання творчого завдання.

Пропонуємо вам разом з однокласниками розіграти пісню у ро­лях — зробити інсценізацію. Розподіліться на дві групи: актори та музиканти.

Актори будуть зображати козаків, імітуючи вершників, та співати.

Музиканти виконуватимуть інструментальний супровід пісні, в цій групі обов’язково повинен бути диригент.

А тепер поміняйтеся ролями. Кому вдалося найкраще виконати свою роль?

  1. Фізкультхвилинка

  1. Музичне сприймання. М. Лисенко. Кантата «Радуйся, ниво не- политая» (5 ч. «Оживуть степи, озера»), українська народна пісня «Ой на горі та женці жнуть» у виконанні чоловічої капели.

Вступна бесіда. Два генії України — в одному творі. Микола Ли­сенко написав багато творів на слова Тараса Шевченка (романси, хори, кантати). Ось і кантата «Радуйся, ниво неполитая» написана на слова неперевершеного поета. Послухайте її уривок, в якому звучать мотиви жнивних пісень. У цій пісні «живуть» одразу дві теми: козацтво та жнива.

Музичний словничок

Кантата (італ. cantata, від латинського слова canto — спі­ваю — концертний твір урочистого або ліро-епічного характеру, що складається з декількох частин і виконується співаками-соліс- тами та хором у супроводі оркестру.

  1. Аналіз музичного твору. У КОМЕНТАРЯХ ДО УРОКУ дайте відповіді на питання:
  • Про що розповідають ці твори? З якими народними обрядами вони пов’язані?
  • Опишіть мелодію кожного твору, добираючи відповідні слова.
  • Охарактеризуйте тембри голосів, які виконували кожен твір. Чим вони подібні та чим відрізняються?
  • Яку роль у кантаті, на вашу думку, виконували оркестр та хор?
  • Порівняйте обидва твори за ритмом та динамікою. Що в них спільного?
  1. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія. У КОМЕНТАРЯХ ДО УРОКУ ДАЙТЕ ВІДПОВІДІ НА ПИТАННЯ
  • Розкажіть про осінні обряди. Що уособлювала жнивна «спасова борода»?
  • На які групи поділяють жниварські пісні? Стисло охарак­теризуйте кожну з них.
  • 3 яким твором двох геніальних українців — поета і ком­позитора — ми ознайомилися на уроці? Розкажіть, що вам відомо про цих митців.
  1. Домашнє завдання.    .

Послухайте вдома альбом із народних пісень. Зверніть увагу, чи є в ньому жниварські пісні. Проілюструйте пісню про жнива, яку ви пам’ятаєте. Як «звучатиме» ваш малюнок?

У КОМЕНТАРЯХ ДО УРОКУ ДАЙТЕ ВІДПОВІДІ НА ПИТАННЯ:

  • Що уособлювала жнивна «спасова борода»?
  • На які групи поділяють жниварські пісні? Стисло охарак­теризуйте кожну з них.
  • 3 яким твором двох геніальних українців — поета і ком­позитора — ми ознайомилися на уроці? Розкажіть, що вам відомо про цих митців.

Для допитливих — виконання музичного проекту.

Проект «Давні українські обряди»

Мета: знаходити та добирати необхідну інформацію для оформ­лення буклета.   ~ /

Очікуваний результат: віртуальний буклет, розміщеній на Інтернет-ресурсі

План створення:

Вам допоможуть його створити вчителі та друзі.

Об’єднайтеся з друзями у три групи:

Перша група «Дослідники» — відшукайте інформацію у підручнику про українські давні осінні обряди.

Друга група «Музиканти» — проведіть опитування класу за темою «Мої улюблені осінні народні пісні» та складіть їхній каталог.

Третя група «Художники» — придумайте оформлення вашого буклета, намалюйте ілюстрації, виріжте їх та акуратно приклейте.

Електронний варіант створеного буклеру розмістіть на доступному вам Інтернет-ресурсі, посилання розмістіть у коментарях до уроку. МОжливо розмістити зображення сторінок буклету у форматы  jpg чи  png в коментарях до уроку

Категория: методические материалы | Добавил: wolkan
Просмотров: 107 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 5.0/1
Всего комментариев: 0
avatar
Форма входа
Поиск
Новое на сайте
[05.12.2016]
Про відзначення в Кіндратівській СШ І-ІІІ ступенів 25-ї річниці референдуму на підтвердження Акта проголошення незалежності України (0)
[02.12.2016]
13 навчальний тиждень. З 05 по 09 грудня. Переглядаємо урок №13 (0)
[25.11.2016]
ПЛАН РАБОТЫ школьного ученического самоуправления на 28 ноября – 02 декабря 2016 г (0)
[25.11.2016]
12 навчальний тиждень. З 28 листопада по 2 грудня. Переглядаємо урок №12 (0)
[25.11.2016]
5 клас. Музичне мистецтво. Мультимедійна презентація. Урок за темою "Історія народу в піснях" (0)
[20.11.2016]
Сценарій проведення Лінійки – реквієму «Людської пам’яті мости…», присвяченої пам*яті жертв Голодоморів в Україні (0)
[19.11.2016]
План масових заходів шкільного учнівського самоврядування на 21-26 листопада 2016 року (0)
[17.11.2016]
Прямим текстом: Геноцид на низовому рівні. Об’єднані територіальні громади. Експертна програма (0)
[17.11.2016]
11 навчальний тиждень. З 21 по 25 листопада. Переглядаємо урок №11 (0)
[13.11.2016]
Приклад проведення Майстер-класу на Конкурсі "Вчитель року" номінація "Музичне мистецтво" (0)
[13.11.2016]
Експертиза підручника (0)
[12.11.2016]
ПЛАН ШКОЛЬНЫХ МЕРОПРИЯТИЙ УЧЕНИЧЕСКОГО САМОУПРАВЛЕНИЯ на 14 – 18 ноября 2016 г (0)
[11.11.2016]
Дружковка не готова к повышению минималки (0)
[11.11.2016]
ЗАКОН УКРАЇНИ Про добровільне об’єднання територіальних громад (0)
[11.11.2016]
Как быть, если конкретный населенный пункт не хочет объединяться ни с одной громадой? (0)
[11.11.2016]
А если какой-то громаде не будет хватать собственных денег? (0)
[11.11.2016]
Кто будет финансировать социальную сферу населенных пунктов, которые наотрез отказываются объединяться в громады? (0)
[11.11.2016]
Почему города и села не хотят объединяться (0)
[11.11.2016]
Бунт сельсоветов: громады не хотят объединения (0)
[10.11.2016]
10 навчальний тиждень. З 14 по 18 листопада. Переглядаємо урок №10 (0)
[10.11.2016]
Відзначення 40-ї річниці створення Української Громадської групи сприяння виконанню Гельсінських угод (0)
[09.11.2016]
І ЗНОВУ "КАРУСЄЛІ" НА ДОНБАСІ.Особливості "добровільного" об'єднання територіальних громад в зоні АТО. "Що це було?" (0)
[09.11.2016]
Большой скандал в маленькой Кондратовке (0)
[09.11.2016]
Децентралізація у Костянтинівському районі: збори без оголошень та «каруселі» - Новини До ТеБе (0)
[04.11.2016]
9 навчальний тиждень з 07 по 11 листопада (0)
[31.10.2016]
ІНФОРМАЦІЯ ПРО ЗАХОДИ З ВІДЗНАЧЕННЯ ДНЯ ВИЗВОЛЕННЯ УКРАЇНИ ВІД НІМЕЦЬКО-ФАШИСТСЬКИХ ЗАГАРБНИКІВ (0)
[31.10.2016]
До 72-ї річниці визволення України від німецько-фашистських загарбників (0)
[29.10.2016]
Де собака заритий.Урядом запропоновано підвищити МЗП до 3.200 грн,але відв'язати МЗП від нарахувань на зарплату бюджетників (0)
[29.10.2016]
Завдання для учнівського самоврядування на 8 навчальний тиждень.До уваги лідерів учнівського самоврядування! (0)
[29.10.2016]
8 навчальний тиждень Уроки. Домашні завдання (0)
[28.10.2016]
Метод проектів у системі учнівського самоврядування Автор: Рудіченко С.М., методист Костянтинівського РЦДЮТ (0)
[28.10.2016]
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо відзначення Дня пам'яті жертв голодоморів (0)
[28.10.2016]
Матеріали семінару педагогів-організаторів Костянтинівського району на базі Торського НВК (0)
[27.10.2016]
Освітяни столиці виходять на акцію протесту! (0)
[25.10.2016]
Для Вікторії Олександрівни з приводу пільгової пенсії (0)
[25.10.2016]
Науково-методичний семінар "Українське образотворче мистецтво як складова світової культури" (0)
[24.10.2016]
Науково-методичний семінар Мобільне навчання з предметів "Музичне мистецтво" та "Художня культура" (0)
[23.10.2016]
Матеріали учасників Конкурсу "Вчитель року-2017" (0)
[22.10.2016]
Матеріали учасника конкурсу Учитель року -2017 у номінації "Музичне мистецтво. Кущенко Е.Б. (0)
[19.10.2016]
Умови І (МІСЬКОГО/РАЙОННОГО) ТУРУ Конкурсу "Вчитель року" (0)
Наши партнёры
Облако тегов
Профсоюз

Санаторно-курортное лечение


ПЕНСІЙНИЙ КАЛЬКУЛЯТОР (розрахувати свою майбутню пенсію можна ТУТ)

Печать страницы
Нашему сайту
Copyright MyCorp © 2016Сайт создан в системе uCoz