МИСТЕЦТВО В ШКОЛІ
Сайт мобільного дистанційного навчання
МОБІЛЬНО! ЗРУЧНО! КОРИСНО!
Навчайтесь на нашому сайті!



 
Четверг, 08.12.2016, 04:02
Приветствую Вас Гость
Меню сайта
Категории раздела
Мои файлы [26]
сценарии [9]
сценарии
экология и краеведение [16]
материалы по экологическому воспитанию и краеведческой работе
методические материалы [522]
методические материалы
олимпиады [9]
материалы Всеукраинской интернет-олимпиады
Мини-чат
500
Наш опрос
Який формат мультимедійного уроку вам більш зручніше використовувати в роботі?
Всего ответов: 4
Видео
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
РЕКЛАМА
Block content
Самое популярное
[29.09.2009]
ПРОГРАММА ПРЕЗИДЕНТА ШКОЛЫ (0)
[22.06.2014]
Календарь учителя на 2014-2015 учебный год (3)
[26.09.2009]
МУЗЫКА КАК ВИД ИСКУССТВА (конспект урока-лекции по художественной культуре в 9 классе) (0)
[13.09.2009]
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА (11)
[01.12.2009]
Сценарий "ДЕНЬ СВЯТОГО НИКОЛАЯ" (7)
[10.02.2014]
МОЛОДЕЖЬ ЗА ЗДОРОВЫЙ ОБРАЗ ЖИЗНИ Сценарий выступления агитбригады (0)
[23.08.2011]
Календарно-тематичне планування уроків музичного мистецтва в 1-8 класах (10)
[19.06.2016]
Навчальні плани на 2016-2017 рік (для всіх класів і всіх типів шкіл) (0)
[22.08.2011]
План виховної роботи школи на 2011-2012 навчальний рік (2)
[01.12.2012]
Сценарий ко Дню святого Николая (0)
[28.05.2013]
Сценарий открытия пришкольного лагеря (с игровой программой) (0)
[06.09.2009]
ОСЕННИЙ БАЛ и ОСЕННИЙ УТРЕННИК (сценарии) (0)
[01.09.2012]
Стихи ко Дню освобождения Донбасса (1)
[28.11.2012]
Сценарий к Международному Дню инвалидов (0)
[17.08.2013]
календарно-тематичне планування уроків музичного мистецтва в 1-2 класах за новою програмою 2013-2014 н.р (0)
[19.06.2013]
Сценарий закрытия летнего пришкольного лагеря (игровая программа) (0)
[29.06.2015]
Готуємо навчальні плани на 2015-2016 н.р. (0)
[07.08.2011]
Конспект Першого уроку " Україна-наш спільний дім" (0)
[12.08.2014]
Річний план роботи педагога-організатора на 2014-2015 н.р. (0)
[25.07.2013]
План виховної роботи школи на 2013-2014 навчальний рік (0)
[13.09.2009]
ПРИВЕТСТВИЕ УЧАЩИХСЯ на ЮБИЛЕЕ РАЙОНА (сценарий) (0)
[20.08.2011]
Конспект первого урока "«Украина - наш общий дом» " (на русском языке) (8)
[09.04.2010]
Сценарий выступления агитбригады отряда"НАСЛЕДНИКИ ПОБЕДЫ",посвященного 65-й годовщине Победы (0)
[16.08.2011]
Конспект першого уроку «Україна - наш спільний дім» (Другий варіант) (0)
[02.10.2009]
Программа кандидата в ПРЕЗИДЕНТЫ ШКОЛЬНОГО ПАРЛАМЕНТА (3)
[02.11.2009]
Сценарий КВН-ЮИД (2)
[17.02.2014]
Сценарий конкурсной программы на 8 Марта "Мисс весна" для старшеклассников (0)
[18.09.2009]
ПЛАН РАБОТЫ ПЕДАГОГА-ОРГАНИЗАТОРА на 1 семестр 2009/2010 уч. года (6)
[03.09.2011]
План роботи класного керівника на 2011-2012 навчальний рік (1)
[27.11.2011]
аналіз позакласного виховного заходу (0)
Главная » Файлы » методические материалы

5 клас. Музичне мистецтво. Урок 9 "Історія народу в пісні" (за Л.Г.Кондратовою)
23.10.2016, 14:02

5 клас. Музичне мистецтво. Урок 9 "Історія народу в пісні" (за Л.Г.Кондратовою)

Тема. Історія народу в пісні.

Мета. Ознайомити учнів з поняттям історичні пісні, думи, надати знання про жанр інтродукції до опери, ознайомити з твор­чістю М. Лисенка. ‘

Розвивати вміння учнів розрізняти характер народних укра­їнських історичних пісень, давати характеристику засобам виразності дум та історичних пісень, розрізняти на слух зву­чання кобзи.

Виховувати інтерес до музичної української класичної музи­ки та любов до народних пісень.

Тип уроку: комбінований, введення в тему.

Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна до-

  • шка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультиме­дійна презентація, портрет М. Лисенка.

Основні поняття для засвоєння: історичні пісні, думи, інтродукція, кобза.

Твори, що вивчаються на уроці:

  • Українська народна пісня «Засвіт встали козаченьки».
  • М. Лисенко. Інтродукція з опери «Тарас Бульба».
  • • Українська народна пісня «Ой на горі та женці жнуть» — розучування.

ПРЕЗЕНТАЦІЯ ДО УРОКУ (он-лайн)

Хід уроку

  1. Вхід під музику М. Лисенка. Організаційний момент. Мотивація до навчання.
  2. Актуалізація опорних знань: бліц-опитування — українська на­родна пісня у моєму житті, народні твори в класичній музиці.
  3. Бесіда про українські народні пісні та думи.

Українська музична культура має багату історію. Національну спадщину української народної музики становлять народні пісенні традиції та обряди, неповторні мелодії народних танців, шедеври інструментальної музики. Найбільшим скарбом є народна пісня, яка за своїм значенням у житті народу, тематикою, сюжетом і музич­ними особливостями поділяється на багато різноманітних жанрів. Своєрідним символом національної історії та культури є думи та історичні пісні.

Думи як окремий жанр беруть початок з XV століття. Джерелом їхнього виникнення стали величальні пісні, що набули поширення ще в XI ст. і прославляли князів, змальовували їхні походи, битви та подвиги. У XVII ст. в тематиці дум почали переважати розповіді про драматичні сторінки з життя народу, відвагу і завзяття у боротьбі з ворогом.

Творцями і виконавцями дум були мандрівні співці — кобзарі, які супроводжували свій спів грою на кобзі (рідше — на бандурі чи лірі).

В історичних піснях, котрі з’явились у XV ст., оспівували реальних історичних осіб або безіменних героїв, розповідали про визвольну боротьбу українського народу з турецько-татарськими поневолювача­ми та польською шляхтою, про стихійні селянські повстання («Пісня про Байду», «Ой Морозе, Морозенку, ти славний козаче...», «За Сибіром сонце сходить» та інші). Сьогодні ці пісні виконують як із музичним супроводом (оркестр або ансамбль), так і без нього (а капела). Дума має таку будову: заспів, власне дума з ліричними відступами і кін­цівка (славослів’я).

Музичний словничок                       ^

Думи — твори української усної творчості, які виконували мандрівні співці-музики: кобзарі, бандуристи, лірники.

Історичні пісні — твори, присвячені історичним подіям або героям української історії.

А капела (a cappella) — виконання пісні без музичного су­проводу, голосом.

Кобза — український струнний щипковий музичний інстру­мент. Кобзарі — українські народні співці, які супроводжували ^ свій спів грою на кобзі або бандурі._________ ^

  1. Музичне сприймання. Українська народна пісня «Засвіт встали козаченьки»; М. Лисенко. Інтродукція з опери «Тарас Бульба».

І

  1. Аналіз музичного твору. У коментарях до уроку дайте відповіді на питання:
  • Чим особливі українські історичні пісні?
  • Що вас вразило у звучанні чоловічого хору? Яким був його тембр?
  • Як змінилась українська народна пісня в інтродукції М. Ли­сенка? Розкажіть про свої враження.
  • — Чим відрізняється вокальний твір від інструментального? Які інструменти виконували історичну пісню? Пригадайте скарбничку композитора й опишіть засоби виразності цього твору.
  • Який настрій викликала у вас прослухана музика? Розкажіть про це.
  1. Виконання творчого завдання. Розгляньте картину невідомого художника «Козак Мамай», на якій зображено ідеалізований образ козака. Це захисник українського народу, степовик, мандрівник, воїн, мудрець, казкар в одній особі. Його «портрет» можна було побачити в українських оселях поряд з іконами.

Розкажіть про засоби виразності цієї картини. Який музичний інструмент на ній зображено? Якою б музикою ви озвучили цей живописний твір? Опишіть свої враження від картини.

  1. Бесіда про композитора.

Знайомство з творчістю:

Микола Віталійович Лисенко — засновник української класичної музики, композитор, піаніст, диригент, педагог, збирач українського фольклору. Автор опер «Тарас Бульба», «Наталка Полтавка», творів для оркестру і фортепіано. Зробив багато обробок народної музики для голосу й фортепіано, хору.

«Тарас Бульба» — опера Миколи Лисенка за сюжетом однойменної повісті Миколи Гоголя. У ній розповідається про історичні події в житті України, мужність та героїзм козацтва.

Музичний словничок

Інтродукція — невеликий оркестровий розділ на початку ^ опери, вступ до прологу або першої дії.  

  1. Виконання творчого завдання. У коментарях до уроку:

Образ козаків у літературних творах, казках. Пригадайте твори ус­ної народної творчості та порівняйте з прослуханим музичним твором.

  1. Фізкультхвилинка «Хвилинка відпочинку».

  1. Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу

  1. Розучування пісні. Українська народна пісня «Ой на горі та женці жнуть».           '

Усвідомлення характеру та змісту пісні. Розучування мелодії пісні. Вивчення особливостей мелодії та ритму пісні. Виконання пісні за фразами та спів з показом рукою руху мелодії.

  1. Виконання творчого завдання.

Автором пісні «Ой на горі та женці жнуть» є відома співачка, виконавиця власних та народних пісень Маруся Чурай. Ця пісня була дуже популярною й зазнала багатьох змін, тому й утворилося декілька її варіантів.

Виконайте пісню з однокласниками, супроводжуючи спів грою на ударних інструментах.

Об’єднайтеся з друзями у дві групи.

  1. ша     група виконує музичний супровід на ударних інструментах.
  2. га       група виконує пісню.

А тепер поміняйтесь ролями і виконайте пісню ще раз.

Ой на горі та женці жнуть,
А попід горою,
Яром-долиною
Козаки йдуть.
Гей, долиною,
Гей, широкою,
Козаки йдуть.

Попереду Дорошенко
Веде своє військо,
Військо запорізьке,
Хорошенько.
Гей, долиною,
Гей, широкою,
Хорошенько.

А позаду Сагайдачний,
Що проміняв жінку
На тютюн та люльку,
Необачний.
Гей, долиною,
Гей, широкою,
Необачний.

  1. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
  • Пригадайте історію виникнення дум та історичних пісень.
  • Охарактеризуйте особливості їх звучання та виконання. Грою на якому музичному інструменті супроводжували свій спів кобзарі?
  • Як називається виконання пісні без інструментального і супроводу?
  • Які музичні твори ми слухали на уроці?
  • Розкажіть, яка пісня отримала «друге» життя в опері. Як називається твір? Хто його автор?
  1. Домашнє завдання. У коментарях до уроку дайте відповіді на питання:     
  • Пригадайте історію виникнення дум та історичних пісень.
  • Охарактеризуйте особливості їх звучання та виконання. Грою на якому музичному інструменті супроводжували свій спів кобзарі?
  • Як називається виконання пісні без інструментального і супроводу?
  • Які музичні твори ми слухали на уроці?
  • Розкажіть, яка пісня отримала «друге» життя в опері. Як називається твір? Хто його автор?

    Послухайте, чи звучать у вашій родині народні пісні. Які? Чи є серед них подібні до історичних пісень?

Для допитливих — виконання музичного проекту.

Проект «Наша казка про українську пісню»

Мета: вигадувати сюжет невеликої казки, яка розповідає про українську народну пісню.

Очікуваний результат: казка з ілюстраціями.

План створення:

Цей проект пропонуємо виконати в парі з найкращим другом. Пригадайте ваші улюблені українські народні казки. Уявіть себе народними казкарями. Ваша казка розкаже про українську пісню.

У будь-якому графічному редакторі (або навіть у ВОРДі), зробіть обкладинку, запишіть пріз­вища авторів. А далі — найпростіше! Вигадайте казку, запишіть її та додайте власні ілюстрації до неї. Розмістіть створену казку у коментарях до уроку

Підказка: зверніть увагу на стиль розповіді в народних казках. Розпочніть свою оповідь словами: «Жили собі...». У кожній казці є цікавий захоплюючий сюжет. Не забудьте про щасливий кінець розповіді. Хто ж буде головними героями вашої казки?

Категория: методические материалы | Добавил: wolkan
Просмотров: 90 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 5.0/1
Всего комментариев: 0
avatar
Форма входа
Поиск
Новое на сайте
[05.12.2016]
Про відзначення в Кіндратівській СШ І-ІІІ ступенів 25-ї річниці референдуму на підтвердження Акта проголошення незалежності України (0)
[02.12.2016]
13 навчальний тиждень. З 05 по 09 грудня. Переглядаємо урок №13 (0)
[25.11.2016]
ПЛАН РАБОТЫ школьного ученического самоуправления на 28 ноября – 02 декабря 2016 г (0)
[25.11.2016]
12 навчальний тиждень. З 28 листопада по 2 грудня. Переглядаємо урок №12 (0)
[25.11.2016]
5 клас. Музичне мистецтво. Мультимедійна презентація. Урок за темою "Історія народу в піснях" (0)
[20.11.2016]
Сценарій проведення Лінійки – реквієму «Людської пам’яті мости…», присвяченої пам*яті жертв Голодоморів в Україні (0)
[19.11.2016]
План масових заходів шкільного учнівського самоврядування на 21-26 листопада 2016 року (0)
[17.11.2016]
Прямим текстом: Геноцид на низовому рівні. Об’єднані територіальні громади. Експертна програма (0)
[17.11.2016]
11 навчальний тиждень. З 21 по 25 листопада. Переглядаємо урок №11 (0)
[13.11.2016]
Приклад проведення Майстер-класу на Конкурсі "Вчитель року" номінація "Музичне мистецтво" (0)
[13.11.2016]
Експертиза підручника (0)
[12.11.2016]
ПЛАН ШКОЛЬНЫХ МЕРОПРИЯТИЙ УЧЕНИЧЕСКОГО САМОУПРАВЛЕНИЯ на 14 – 18 ноября 2016 г (0)
[11.11.2016]
Дружковка не готова к повышению минималки (0)
[11.11.2016]
ЗАКОН УКРАЇНИ Про добровільне об’єднання територіальних громад (0)
[11.11.2016]
Как быть, если конкретный населенный пункт не хочет объединяться ни с одной громадой? (0)
[11.11.2016]
А если какой-то громаде не будет хватать собственных денег? (0)
[11.11.2016]
Кто будет финансировать социальную сферу населенных пунктов, которые наотрез отказываются объединяться в громады? (0)
[11.11.2016]
Почему города и села не хотят объединяться (0)
[11.11.2016]
Бунт сельсоветов: громады не хотят объединения (0)
[10.11.2016]
10 навчальний тиждень. З 14 по 18 листопада. Переглядаємо урок №10 (0)
[10.11.2016]
Відзначення 40-ї річниці створення Української Громадської групи сприяння виконанню Гельсінських угод (0)
[09.11.2016]
І ЗНОВУ "КАРУСЄЛІ" НА ДОНБАСІ.Особливості "добровільного" об'єднання територіальних громад в зоні АТО. "Що це було?" (0)
[09.11.2016]
Большой скандал в маленькой Кондратовке (0)
[09.11.2016]
Децентралізація у Костянтинівському районі: збори без оголошень та «каруселі» - Новини До ТеБе (0)
[04.11.2016]
9 навчальний тиждень з 07 по 11 листопада (0)
[31.10.2016]
ІНФОРМАЦІЯ ПРО ЗАХОДИ З ВІДЗНАЧЕННЯ ДНЯ ВИЗВОЛЕННЯ УКРАЇНИ ВІД НІМЕЦЬКО-ФАШИСТСЬКИХ ЗАГАРБНИКІВ (0)
[31.10.2016]
До 72-ї річниці визволення України від німецько-фашистських загарбників (0)
[29.10.2016]
Де собака заритий.Урядом запропоновано підвищити МЗП до 3.200 грн,але відв'язати МЗП від нарахувань на зарплату бюджетників (0)
[29.10.2016]
Завдання для учнівського самоврядування на 8 навчальний тиждень.До уваги лідерів учнівського самоврядування! (0)
[29.10.2016]
8 навчальний тиждень Уроки. Домашні завдання (0)
[28.10.2016]
Метод проектів у системі учнівського самоврядування Автор: Рудіченко С.М., методист Костянтинівського РЦДЮТ (0)
[28.10.2016]
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо відзначення Дня пам'яті жертв голодоморів (0)
[28.10.2016]
Матеріали семінару педагогів-організаторів Костянтинівського району на базі Торського НВК (0)
[27.10.2016]
Освітяни столиці виходять на акцію протесту! (0)
[25.10.2016]
Для Вікторії Олександрівни з приводу пільгової пенсії (0)
[25.10.2016]
Науково-методичний семінар "Українське образотворче мистецтво як складова світової культури" (0)
[24.10.2016]
Науково-методичний семінар Мобільне навчання з предметів "Музичне мистецтво" та "Художня культура" (0)
[23.10.2016]
Матеріали учасників Конкурсу "Вчитель року-2017" (0)
[22.10.2016]
Матеріали учасника конкурсу Учитель року -2017 у номінації "Музичне мистецтво. Кущенко Е.Б. (0)
[19.10.2016]
Умови І (МІСЬКОГО/РАЙОННОГО) ТУРУ Конкурсу "Вчитель року" (0)
Наши партнёры
Облако тегов
Профсоюз

Санаторно-курортное лечение


ПЕНСІЙНИЙ КАЛЬКУЛЯТОР (розрахувати свою майбутню пенсію можна ТУТ)

Печать страницы
Нашему сайту
Copyright MyCorp © 2016Сайт создан в системе uCoz