МИСТЕЦТВО В ШКОЛІ
Сайт мобільного дистанційного навчання
МОБІЛЬНО! ЗРУЧНО! КОРИСНО!
Навчайтесь на нашому сайті!



 
Четверг, 21.09.2017, 03:25
Приветствую Вас Гость
Меню сайта
Категории раздела
Мои файлы [26]
сценарии [9]
сценарии
экология и краеведение [16]
материалы по экологическому воспитанию и краеведческой работе
методические материалы [638]
методические материалы
олимпиады [9]
материалы Всеукраинской интернет-олимпиады
Мини-чат
Наш опрос
Який формат мультимедійного уроку вам більш зручніше використовувати в роботі?
Всего ответов: 49
Видео
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
РЕКЛАМА
Block content
Самое популярное
[29.09.2009]
ПРОГРАММА ПРЕЗИДЕНТА ШКОЛЫ (0)
[26.09.2009]
МУЗЫКА КАК ВИД ИСКУССТВА (конспект урока-лекции по художественной культуре в 9 классе) (0)
[22.06.2014]
Календарь учителя на 2014-2015 учебный год (3)
[13.09.2009]
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА (11)
[01.12.2009]
Сценарий "ДЕНЬ СВЯТОГО НИКОЛАЯ" (7)
[10.02.2014]
МОЛОДЕЖЬ ЗА ЗДОРОВЫЙ ОБРАЗ ЖИЗНИ Сценарий выступления агитбригады (0)
[28.05.2013]
Сценарий открытия пришкольного лагеря (с игровой программой) (0)
[23.08.2011]
Календарно-тематичне планування уроків музичного мистецтва в 1-8 класах (10)
[19.06.2016]
Навчальні плани на 2016-2017 рік (для всіх класів і всіх типів шкіл) (0)
[01.09.2012]
Стихи ко Дню освобождения Донбасса (1)
[08.06.2017]
Матеріали для проведення Першого уроку у 2017/2018 навчальному році (0)
[01.12.2012]
Сценарий ко Дню святого Николая (0)
[22.08.2011]
План виховної роботи школи на 2011-2012 навчальний рік (2)
[06.09.2009]
ОСЕННИЙ БАЛ и ОСЕННИЙ УТРЕННИК (сценарии) (0)
[28.11.2012]
Сценарий к Международному Дню инвалидов (0)
[19.06.2013]
Сценарий закрытия летнего пришкольного лагеря (игровая программа) (0)
[17.08.2013]
календарно-тематичне планування уроків музичного мистецтва в 1-2 класах за новою програмою 2013-2014 н.р (0)
[17.02.2014]
Сценарий конкурсной программы на 8 Марта "Мисс весна" для старшеклассников (0)
[29.06.2015]
Готуємо навчальні плани на 2015-2016 н.р. (0)
[12.08.2014]
Річний план роботи педагога-організатора на 2014-2015 н.р. (0)
[07.08.2011]
Конспект Першого уроку " Україна-наш спільний дім" (0)
[14.07.2016]
План виховної роботи школи на 2016-2017 н.р. (0)
[25.07.2013]
План виховної роботи школи на 2013-2014 навчальний рік (0)
[08.09.2014]
Календарно-тематичне планування з предмета «Захист Вітчизни» 10-11 класи (1,5 години) (0)
[13.09.2009]
ПРИВЕТСТВИЕ УЧАЩИХСЯ на ЮБИЛЕЕ РАЙОНА (сценарий) (0)
[20.08.2011]
Конспект первого урока "«Украина - наш общий дом» " (на русском языке) (8)
[09.04.2010]
Сценарий выступления агитбригады отряда"НАСЛЕДНИКИ ПОБЕДЫ",посвященного 65-й годовщине Победы (0)
[16.08.2011]
Конспект першого уроку «Україна - наш спільний дім» (Другий варіант) (0)
[27.02.2013]
Сценарий праздничного концерта для учителей школы, посвященного 8 Марта (0)
[02.10.2009]
Программа кандидата в ПРЕЗИДЕНТЫ ШКОЛЬНОГО ПАРЛАМЕНТА (3)
Главная » Файлы » методические материалы

6 клас. Музичне мистецтво. Уроки 18-19. Теми 18-19 НОКТЮРН. РАПСОДІЯ
14.01.2017, 12:38

 6 клас. Музичне мистецтво. Розділ 3 Жанри карно-інструментальної музики Уроки 18-19. Теми 18-19 НОКТЮРН. РАПСОДІЯ

Мета.

  • Ознайомити з особливостями жанру ноктюрну, рапсодії, їх історією розвитку та характерними ознаками скерцо як жанру камерно-інструментальної музики, , ознайомити учнів зі спорідненими жанрами в образотворчому мистецтві.
  • Розвивати вміння учнів уважно слухати камерно-інструментальну музику та знаходити на слух характерні ознаки жанру ноктюрну та рапсодії, знаходити спільні та відмінні риси між оригіналом музичного шедевру та його обробкою, розвивати вміння висловлювати власні музичні враження від прослуханого твору, розвивати вміння знаходити спільні риси між музичним та образотворчим мистецтвом.
  • Виховувати інтерес до слухання класичної камерно-інструментальної музики,виконання пісень українських композиторів.

Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему

Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація, портрети композиторів.

Основні поняття для засвоєння: характерні ознаки жанру ноктюрну, рапсодії в світовому музичному мистецтві, композиційна будова (форма) ноктюрну, рапсодії, споріднені жанри в образотворчому мистецтві

Бажаючи передати образи, які навіює ніч, композитори створюють ноктюрни — спокійні мелодійні п'єси задумливого характеру. У давнину музику цього жанру писали для ансамблю духових і струнних інструментів, виконували просто неба ввечері або вранці. Згодом ноктюрни як жанр камерної музики почали включат и в програми концертів.

Ноктюрн—жанр камерно-інструментально музики; невеликий ліричний твір мрійливого настрою.

Ноктюрн став одним із тих жанрів, які дають можливість відобразити найтонші переживання людини, показати її внутрішній світ. Із французької «ноктюрн» означає «нічний». Саме о цій порі все навколо стихає, з’являється можливість усамітнитись і помріяти. Тому тон висловлювання, що притаманний ноктюрнам, щирий, душевний. Зазвичай ноктюрни пишуться для фортепіано, однак трапляються подібні твори і для інших інструментів, а також для ансамблів і оркестрів.

Цей музичний жанр досяг свого розквіту у творчості відомого польського композитора Фридерика Шопена, який написав 21 ноктюрн.

Пам'ятник Ф. Шопену в м. Варшаві (Польща)

 

Ноктюрни Шопена різноманітні за характером: світлі, мрійливі, скорботні, героїко-патетичні, мужньо-стримані. Дуже часто в ноктюрнах цього композитора поряд із споглядальними мотивами можна відчути вираження гострого внутрішнього незадоволення, драматизму. Шопен перший зумів надати творам цього жанру особливої художньої досконалості. Його ноктюрни вражають глибиною змісту і різноманітністю настроїв. Вони написані в тричастинній формі або у формі рондо та містять темпові контрасти (повільно — жвавіше — повільно).

Завдання (виконується у коментарях до уроку) Пригадайте твори ф. Шопена, які ви слухали на уроках музичного мистецтва. Чим приваблює його музика?

Я у світі музики: сприймаю, розумію

Фридерик Шопен, Ноктюрн сі мажор.

Завдання (виконується у коментарях до уроку) Який загальний характер твору? Які почуття передає музика? Як розвивається мелодія ноктюрна? Яке значення акомпанементу? Визначте форму п'єси.

Роздивіться картину і поміркуйте, чому художник назвав натюрморт ноктюрном.

Ноктюрни для фортепіано писали також й інші композитори: Джон Фільд, Ференц Ліст, Петро Чайковський, Віктор Косенко, ВалентинСильвестров та інші.

Нікколо Паганіні створив ноктюрн для струнного квартету, Клод Дебюссі — для оркестру, Василь Барвінський — для голосу з оркестром (на слова І. Франка). А Микола Лисенко одну із своїх опер так і назвав — «Ноктюрн».

 

ПОРТРЕТ КОМПОЗИТОРА Ф,Шопена

Фридерик Шопен:

«Щасливий той, хто може бути композитором і виконавцем одночасно»

Фридерик Шопен (1В10-1849) — видатний польський композитор і піаніст, засновник польської класичної музики.

Народився в м. Желязовій Волі, що поблизу Варшави, в маєтку графа Скарбека, де його батько, Микола Шопен, за походженням француз, служив домашнім учителем. Музична обдарованість Ф. Шопена виявилася дуже рано. У п'ятирічному віці він уже грав нескладні п'єси, що їх розучив під керівництвом сестри Людвіки, яка була старшою за свого учня лише на три роки. Із шести років юний Фридерик почав брати уроки фортепіанної гри в чеського музиканта Войцеха Живного, що вважався одним із кращих викладачів музики у Варшаві.

Про надзвичайний талант юного Фридерика, його віртуозну гру невдовзі знали знайомі родини Шопенів, а потім і вся культурна Варшава. Згодом був відомим у місті піаністом і композитором, часто виступав в салонах польської знаті, у будинках своїх друзів та шанувальників. Після закінчення Варшавської вищої музичної школи почав самостійну виконавську діяльність. Невдовзі переїхав до Парижа, де жив до кінця життя.

Фридерик Шопен дуже полюбляв фортепіано і писав майже всі твори саме для цього інструмента. Він зміг усебічно розкрити його нові виражальні можливості й винайшов новітні прийоми фортепіанної гри. Музика композитора романтична, надзвичайно щира, сповнена яскравими емоціями. Спеціально для фортепіано він писав музику в різноманітних жанрах: мазурки, полонези, вальси, прелюдії, ноктюрни, експромти, скерцо, сонати, балади, концерти.

МУЗИЧНИЙ КАЛЕЙДОСКОП

У французької письменниці Жорж Санд, близької подруги Шопена, був песик, з яким вона любила грати. Одного разу під час метушні з собакою жінка сказала: «Якби в мене був талант, я неодмінно написала б музичний твір на честь цього собаки».

Бажання жінки було здійснено. І композитор написав чудовий вальс , який друзі та учні Шопена, знаючи, кому саме присвячено п'єсу, так і називали її: «Собачий вальс».

Ноктюрни Едварда Гріга, на відміну від творів цього жанру Шопена, овіяні спокоєм нічної природи — вони пасторальні.

Тиша ніби оживає в них:таємничі самотні звуки ледь почулися й одразу стихли. Можливо, самі зірки співають нічні серенади чи шепочуться між собою... Звукові фарби безупинно змінюються, неясні відблиски й обережні шерехи з'являються в химерному світлі. Чуються шелест листя, щебет птахів,які прокинулися,і сплеск води. І знову звучить тиша... З її зачарованого мерехтіння народжується мелодія, яка, розвиваючись, віддзеркалює магію ночі. Цю музику, прекрасну пісню нічної природи, Е. Гріг зумів почути, відобразити в звуках і подарувати людям.

Я у світі музики: сприймаю, розумію

Едвард Гріг, Ноктюрн (у перекладі для скрипки й фортепіано).

Завдання . (Виконується у коментарях до уроку) Які настрої навіює музика ноктюрна? Як темброві фарби скрипки збагачують музичну палітру п'єси? Визначте форму п'єси.

Порівняйте ноктюрни в музиці та живописі.

Дж. Уістлер. Ноктюрн у синьому і зеленому (фрагмент)

 

ПОРТРЕТ КОМПОЗИТОРА ЕДВАРДА ГРІГА

Едвард Гріг

«Для творчості потрібна радість!»

Едвард Гріг (1843—1907) — видатний норвезький композитор, майстер фортепіанної і камерно-вокальної музики. Член Шведської музичної академії, Французької академії витончених мистецтв, почесний доктор Кембриджського й Оксфордського університетів.

Народився в м. Бергені. Його батько посідав у той час пост британського консула. Мати була талановитою піаністкою — вона і почала навчати музиці шестирічного хлопчика, ознайомила його з творчістю Моцарта, Шопена... Едварду було 12-13 років, коли він приніс до школи списаний нотний зошит, на титульному аркуші якого було виведено: «Варіації на німецьку тему для фортепіано Едварда Гріга». Коли йому виповнилося п'ятнадцять, батьки відправили вчитися до Лейпцизької консерваторії. За чотири роки Гріг успішно закінчив цей відомий навчальний заклад із класу композиції і фортепіано.

Після повернення на батьківщину Е. Гріг якийсь час диригував симфонічними концертами в Крістіанії (нині Осло), виступав як піаніст і, звичайно, писав музику. Особливо йому таланило у створенні малих, переважно ліричних форм. Творчий доробок Е. Гріга включає десять зошитів «Ліричних п'єс» і концерт для фортепіано, скрипкові й віолончельні сонати, вокальні цикли й романси, музику до драми Г. Ібсена «Пер Гюнт» тощо.

Пам'ятник Е. Грігу в м. Берген (Норвегія)

 

КОЛИСКОВА МАЙБУТТЯ

Вірші і музика В. Дроботенко

1.   Зачерпну я у долоні

Кришталевої води.

По траві пройду босоніж,

Залишу свої сліди.

Свіжий вітер заколише

У колисці майбуття

І ніколи не залишить

Упродовж мого життя.

Приспів:

Візьму з собою пісню поля,

Що мати вчила з ранніх літ

І на зорі шукати долю

Піду за мріями у світ. (Двічі)

2. Білі хмари, мов вітрила,

Кличуть в зоряний політ,

Виростайте, руки-крила,

І несіть в незнаний світ.

Лиш надія не згасає,

Що повернемося знов, —

Нас вжитті об ері гас

Віра й батьківська любов.

Приспів.

ЗАВДАННЯ (Виконується у коментарях до уроку)

1. У чому виявляються особливості музичного жанру ноктюрні

2. Поміркуйте, чому, на вашу думку, художники інколи називають свої картини ноктюрнами.

ЧАСТИНА ІІ РАПСОДІЯ

Слово «рапсод» має тисячолітню історію і з грецької означає «той, хто складає пісні». У Стародавній Греції на святкових бенкетах і змаганнях мандрівні співці-рапсоди декламували

довгі поеми із цікавим сюжетом, розділи яких називалися рапсодіями. Зазвичай співаки виконували рапсодії під акомпанемент кіфари або ліри.

Рапсодія — жанр камерно-інструментальної музики; твір вільної форми й розвитку, зміст якого нерідко пов’язаний з народною творчістю.

Одним із найяскравіших композиторів, хто творив у цьому жанрі, був Ференц Ліст. Його угорські рапсодії — це не перевершені сцени народного життя.

Я у світі музики: сприймаю, розумію

Ференц Ліст, Угорська рапсодія № 2 для фортепіано.

 ЗАВДАННЯ (Виконується у коментарях до уроку) Який характер твору? Чим схожі жанри рапсодії та сюїти за темпом і розвитком музики?

ПОРТРЕТ КОМПОЗИТОРА ФЕРЕНЦА ЛІСТА

Фпенц Ліст:

«Без фантазії нема мистецтва так само, як і нема науки».

Ференц Ліст (1811-1886)— видатний угорський композитор, піаніст і диригент. Народився в с. Добор’ян у родині музиканта. Першими музичними враженнями Ліста стали угорські й циганські народні пісні й танці, до яких він неодноразово звертався упродовж своєї композиторської діяльності.

Ліст рано навчився грати на фортепіано і виступив з першим публічним концертом уже в дев’ять років. Протягом деякого часу юний музикант разом з батьком гастролював країною. Однак професійно навчатися музиці в Угорщині було ні в кого, тому батьки Ліста вирішили переїхати до Відня. Тут він брав уроки у відомого піаніста Карла Черні, учня Бетховена й Сальєрі.

Згодом родина переїхала до Парижа. Тут він потоваришував з Ф. Шопеном і Р. Вагнером. Подорожуючи Швейцарією та Італією, Ліст часто виступав із сольними концертами, що вважалося тоді виявом новаторства, адже зазвичай у програмі брали участь декілька виконавців. Невдовзі Ліст став найвідомішим піаністом Європи.

Під час своєї подорожі в 1847 р. музикант дав концерти в багатьох українських містах: у Києві, Чернівцях, Єлисаветграді (нині Кіровоград), Житомирі, Немирові, Бердичеві, Кременці, Львові, Одесі, Миколаєві. Гостюючи на Поділлі, він написав п’єси для фортепіано — «Українська балада» й «Думка», на теми українських народи их пісень — «Ой, не ходи, Грицю» та «Віють вітри, віють буйні», що ввійшли до циклу «Колоски Воронівець».

Доробок Ференца Ліста налічує 500 творів для фортепіано, зокрема, 19 угорських рапсодій, 3 фортепіанні концерти, 13 симфонічних поем, 2 великі програмні симфонії з хорами та інші.

Я у світі музики: сприймаю, розумію

Мирослав Скорик, Карпатська рапсодія для скрипки і фортепіано.

ЗАВДАННЯ (Виконується у коментарях до уроку) Який характер музики першої частини? Порівняйте рапсодії Ф. Ліста і М. Скорика. Схарактеризуйте засоби музичної виразності твору.

Які настрої рапсодії суголосні карпатським пейзажам?

Я у світі музики: досліджую, дію ЗАВДАННЯ (Виконується у коментарях до уроку)

1. Порівняйте рапсодії різних авторів, назвіть основні ознаки жанру.

2. Розкажіть про історію виникнення рапсодії в поезії та музиці.

3. Поміркуйте, чи відповідає мелодія колискової В. Дроботенко поетичним образам пісні. Створіть мелодії колискових до віршів.

Ой ну, люлі, люлі,

Кувала зозуля,

Зозуля кувала,

Правдоньку казала:

Буду сто літ жити,

Тебе годувати,

В золотім намисті,

На печі, в колисці.

Котику сіренький,

Котику біленький,

Котик волохатий,

Не ходи по хаті,

Не ходи по хаті,

Не буди дитяти.

Дитя буде спати,

Котик воркотати.

Ой на кота воркота,

На дитину дрімота.



Категория: методические материалы | Добавил: wolkan
Просмотров: 663 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 5.0/1
Всего комментариев: 0
avatar
Форма входа
Поиск
Новое на сайте
[20.09.2017]
8 клас. Мистецтво (за Л.Масол) Ppt-презентація (з відео) Урок 7-8.Мистецькі перлини Візантії та Київської держави (0)
[20.09.2017]
питання для конкурсу "Відун" військово-патріотичної гри "Сокіл" Джура (0)
[19.09.2017]
9 клас. Мистецтво. Уроки 7-8. Авангард Мультимедійна Ppt-презентція за підручником Л.Масол (з відео) (0)
[19.09.2017]
9 клас. Мистецтво. Уроки 7-8. Авангард: кубізм, футуризм, кубофутуризм (за Л.Масол) мультимедійний підручник (0)
[19.09.2017]
План заходів до Міжнародного Дня людини похилого віку в закладах освіти Костянтинівського району у 2017 році (0)
[19.09.2017]
План проведення тематичних заходів щодо відзначення Дня партизанської слави в закладах освіти Костянтинівського району 22.09.2017 року (0)
[19.09.2017]
План проведення тематичних заходів щодо відзначення Міжнародного Дня миру в закладах освіти Костянтинівського району 21.09.2017 року (0)
[15.09.2017]
8 клас. Мистецтво (за Л.Масол) Урок 5-6.Пам’ятки мистецтва північного Причорномор’я і Скіфії (Ppt-презентація) (0)
[15.09.2017]
Про проведення шкільного етапу районної виставки-конкурсу фруктово-овочевих композицій «ЩЕДРА ЗЕМЛЯ» (0)
[15.09.2017]
ПЛАН ВИХОВНОЇ РОБОТИ на 18-22 вересня 2017 р (0)
[15.09.2017]
3-й навчальний тиждень з 18 по 22 вересня 2017 року. Переглядаємо й виконуємо завдання до уроку №3 (0)
[14.09.2017]
Про виконання плану з військово-патріотичного виховання протягом 3-го навчального тижня (0)
[14.09.2017]
комплекс навчально-виховних заходів до Дня мобілізаційного працівника (0)
[14.09.2017]
конкурс малюнку на асфальті, присвяченого державній символіці України «Незалежна моя Україна» (0)
[14.09.2017]
пройшли уроки мужності для старшокласників «І подвиг їх ми будемо пам'ятати свято ...» (0)
[12.09.2017]
9 клас. Мистецтво. Уроки 5-6 (Ppt-презентація з відео) Мінливість вражень імпресіоністів. (за Л.Масол) (0)
[11.09.2017]
9 клас. Мистецтво (за Л.Масол). Уроки 5-6. Мінливість вражень імпресіоністів. (Медіапідручник) (0)
[10.09.2017]
Звіт з національно-патріотичного виховання за 2-й навчальний тиждень (0)
[10.09.2017]
Відзначення Дня танкіста в Кіндратівській СШ (0)
[10.09.2017]
Святкування Дня в Кіндратівській СШ (0)
[08.09.2017]
2 навчальний тиждень з 11 по 15 вересня 2017року. Переглядаємо урок №2 (0)
[07.09.2017]
Мистецтво. 9клас. Уроки 3-4. Символізм - вступ у ХХ ст. (за Л.Масол). Мультимедійний підручник (з відео)для самостійної роботи (0)
[07.09.2017]
8 клас. Мистецтво. Уроки 3-4 (Презентація з відео) підр.Л.Масол. Мистецтво Анттичності (0)
[06.09.2017]
9 клас. Мистецтво. Уроки 3-4 "Символізм-вступ у ХХ ст"(презентація до уроку з відео) за підручником Л.Масол (1)
[06.09.2017]
Мітинг до Дня визволення Донбасу (0)
[03.09.2017]
Календарно-тематичне планування Мистецтво 9 клас Л.Масол (0)
[02.09.2017]
Сценарій мітингу до Дня визволення Донбасу від німцеько-фашистських загарбників (0)
[02.09.2017]
Мистецтво 8 кл (за Л.Масол), Урок 1-2 Презентація за темою "Мистецтво Стардовнього Єгипту" (1)
[02.09.2017]
Святкування Дня знань у Кіндратівській СШ (0)
[01.09.2017]
Мистецтво. 9 кл (за Л.Масол) Презентація (озвучена, відео) до уроку 1-2 Школи і лідери модерну (0)
[31.08.2017]
Мистецтво. 9 клас. Уроки (за підручником Л.Масол) (2)
[31.08.2017]
Мистецтво. 9 кл (Л.Масол) Уроки 1-2. Школи і лідери модерну (4)
[31.08.2017]
1 навчальний тиждень з 04 по 08 вересня 2017року. Переглядаємо урок №1 (0)
[30.08.2017]
Матіреали засідання науково-методичної комісії вчителів мистецтва й музичного мистецтва Костянтинівського району й Іллінівської об'єднаної (0)
[30.08.2017]
засідання науково-методичної комісії вчителів мистецтва й музичного мистецтва Костянтинівського району й Іллінівської об'єднаної територіаль (0)
[21.08.2017]
Фестиваль української культури "Вільний степ" відбувся у Кіндратівці (0)
[19.08.2017]
Методичні рекомендації до нового 2017/2018 навчального року   Галузь освіти:  Загальна середня освіта → Художньо-естетичні дисципліни (0)
[19.08.2017]
Вимоги до викладання курсу «Мистецтво» у 8-9 класах (0)
[19.08.2017]
Методичні рекомендації щодо викладання предметів художньо-естетичного циклу в 2017−2018 навчальному році (0)
[19.08.2017]
Методичні рекомендації щодо вивчення «Музичного мистецтва» в новому 2017-2018 навчальному році (0)
Наші партнери
 




Сайт учителя музичного мистецтва Толоконнікової Жанни Василівни


Сайт учителя музичного мистецтва Юанова Станіслава Маграіловича


Облако тегов
Профсоюз

Санаторно-курортное лечение


ПЕНСІЙНИЙ КАЛЬКУЛЯТОР (розрахувати свою майбутню пенсію можна ТУТ)

Печать страницы
Нашему сайту
Copyright MyCorp © 2017Сайт создан в системе uCoz