МИСТЕЦТВО В ШКОЛІ
Сайт мобільного дистанційного навчання
МОБІЛЬНО! ЗРУЧНО! КОРИСНО!
Навчайтесь на нашому сайті!



 
Суббота, 10.12.2016, 05:00
Приветствую Вас Гость
Меню сайта
Категории раздела
Мои файлы [26]
сценарии [9]
сценарии
экология и краеведение [16]
материалы по экологическому воспитанию и краеведческой работе
методические материалы [522]
методические материалы
олимпиады [9]
материалы Всеукраинской интернет-олимпиады
Мини-чат
500
Наш опрос
Який формат мультимедійного уроку вам більш зручніше використовувати в роботі?
Всего ответов: 6
Видео
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
РЕКЛАМА
Block content
Самое популярное
[29.09.2009]
ПРОГРАММА ПРЕЗИДЕНТА ШКОЛЫ (0)
[22.06.2014]
Календарь учителя на 2014-2015 учебный год (3)
[26.09.2009]
МУЗЫКА КАК ВИД ИСКУССТВА (конспект урока-лекции по художественной культуре в 9 классе) (0)
[13.09.2009]
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА (11)
[01.12.2009]
Сценарий "ДЕНЬ СВЯТОГО НИКОЛАЯ" (7)
[10.02.2014]
МОЛОДЕЖЬ ЗА ЗДОРОВЫЙ ОБРАЗ ЖИЗНИ Сценарий выступления агитбригады (0)
[23.08.2011]
Календарно-тематичне планування уроків музичного мистецтва в 1-8 класах (10)
[19.06.2016]
Навчальні плани на 2016-2017 рік (для всіх класів і всіх типів шкіл) (0)
[22.08.2011]
План виховної роботи школи на 2011-2012 навчальний рік (2)
[01.12.2012]
Сценарий ко Дню святого Николая (0)
[28.05.2013]
Сценарий открытия пришкольного лагеря (с игровой программой) (0)
[06.09.2009]
ОСЕННИЙ БАЛ и ОСЕННИЙ УТРЕННИК (сценарии) (0)
[01.09.2012]
Стихи ко Дню освобождения Донбасса (1)
[28.11.2012]
Сценарий к Международному Дню инвалидов (0)
[17.08.2013]
календарно-тематичне планування уроків музичного мистецтва в 1-2 класах за новою програмою 2013-2014 н.р (0)
[19.06.2013]
Сценарий закрытия летнего пришкольного лагеря (игровая программа) (0)
[29.06.2015]
Готуємо навчальні плани на 2015-2016 н.р. (0)
[07.08.2011]
Конспект Першого уроку " Україна-наш спільний дім" (0)
[12.08.2014]
Річний план роботи педагога-організатора на 2014-2015 н.р. (0)
[25.07.2013]
План виховної роботи школи на 2013-2014 навчальний рік (0)
[13.09.2009]
ПРИВЕТСТВИЕ УЧАЩИХСЯ на ЮБИЛЕЕ РАЙОНА (сценарий) (0)
[20.08.2011]
Конспект первого урока "«Украина - наш общий дом» " (на русском языке) (8)
[09.04.2010]
Сценарий выступления агитбригады отряда"НАСЛЕДНИКИ ПОБЕДЫ",посвященного 65-й годовщине Победы (0)
[16.08.2011]
Конспект першого уроку «Україна - наш спільний дім» (Другий варіант) (0)
[02.10.2009]
Программа кандидата в ПРЕЗИДЕНТЫ ШКОЛЬНОГО ПАРЛАМЕНТА (3)
[02.11.2009]
Сценарий КВН-ЮИД (2)
[17.02.2014]
Сценарий конкурсной программы на 8 Марта "Мисс весна" для старшеклассников (0)
[18.09.2009]
ПЛАН РАБОТЫ ПЕДАГОГА-ОРГАНИЗАТОРА на 1 семестр 2009/2010 уч. года (6)
[03.09.2011]
План роботи класного керівника на 2011-2012 навчальний рік (1)
[27.11.2011]
аналіз позакласного виховного заходу (0)
Главная » Файлы » методические материалы

7 клас. Музичне мистецтво. Урок 11 "Фольклор та сучасна стилізація"
17.11.2016, 18:04

7 клас. Музичне мистецтво. Урок 11 "Фольклор та сучасна стилізація"

Тема:  "Фольклор та сучасна стилізація"

Мета: Ознайомити з особливостями сучасної обробки народної музики, зі стилями сучасної фольклорної музики, розглянути особливості  сучасної фольклорної вокальної та інструментальної музики, ознайомити  з поняттями "сучасна обробка народної фольклорної пісні"та "стилізація", розглянути приклади застосування народних обрядів, ознайомити з прикладами фольк-опер та з творчістю Є. Станковича.

Розвивати вміння учнів уважно слухати музику, аналізувати музичний фольклор, та його сучасні обробки, розвивати вміння виразно виконувати українські народні пісні.

Виховувати ціннісне ставлення до фольклорної спадщини та її сучасних обробок. інтерес до творчості українських композиторів.

Музичний матеріал:

- Є. Станкович. Фольк-опера "Коли цвіте папороть" (фрагменти).

 - "Пісня "Ой на Івана, та й на Купала" (стилізація народного обряду) у виконанні Театру пісні "Джерела".

 - Українська народна пісня "Чом ти не прийшов".

Тип уроку: комбінований. урок поглиблення в тему.

Обладнання: музичний інструмент. програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичних творів та пісні або мультимедійна презентація, портрет композитора Є. Станковича.

Основні поняття для засвоєння: сучасна обробка народної музики, стилі сучасної фольклорної музики, сучасна фольклорна вокальна та інструментально музика, стилізація, фольк-опера.

Хід уроку:

1. Вхід учнів до класу під мелодію української народної пісні "Чом ти не прийшов"

2. Організаційний момент. момент. Музичне вітання.

3. Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні ми пригадаємо, шо таке фольклор, народні свята та традиції, які відроджуються в українському народному фольклорі. Ви познайомитеся з новим явищем - зі стилізованими фольклорними композиціями.

4. Актуалізація опорних знань.

5. Бесіда про народну творчість. У коментарях до уроку дайте відповіді на питання

- Пригадайте, що таке фольклор?

Що ви знаєте про народну творчість?

Фолькло́р або усна наро́дна тво́рчість — художня колективна літературна і музична творча діяльність народу, яка засобами мови зберегла знання про життя і природу, давні культи і вірування, а також відбиток світу думок, уявлень, почуттів і переживань, народнопоетичної фантазії. Термін «фольклор» запровадив 1846 року англійський археолог Вільям Джон Томас.

Фольклор — сума створених народом та існуючі в народних масах культури на основі словесності (перекази, пісні, казки, епос),  (пісні, інструментальні наспіви і п'єси), театр (драми, сатиричні п'єси, театр ляльок), танець.

Народна творчість, що зародилася в далекій давнині, — історична основа усієї світової художньої культури,  джерело національних художніх традицій, виразник народної самосвідомості.

Виконавці фольклору - ашуги, кобзарі. гуслярі.  кюйші. леутари, менестрелі, скоромохи, шпільмани та інші, які змінюють і удосконалюють форму музичного твору.

Фольклор = (література, музика. театр, танець і хореографія).

Завдяки композиторам відбувається стилізація фольклору.

Стилізований фольклор - відтворення національного стилю композиторами і музикантами у народній манері із внесенням певних змін (використання сучасних обробок та сучасного аранжування музичних творів.)

Майже в усіх країнах світу щороку проходять фестивалі та конкурси стилізованого фольклоруі талановитих фольклористів. Наприклад у місті Кагул на Півдні Молдови проходять відомі фольклорні фестивалі ("Нуферул Альб" і "Бобочелул") та музичний фестиваль "Обличчя друзів". З 1993 року це місто є членом Міжнародної федерації фольклорних фестивалів.

У наш час в Україні поширеним явищем стала поява багатьої музичних груп, які працюють у напрямку національної  стилізації: танцювальні гурти, естрадні фольклорні групи, солісти иа цілі фольклорні колективи.

6. Розповідь про музичний фольклор.

Практика свідчить, що звернення композиторів до фольклору можна умовно поділити на два основних типи: свідоме та неусвідомлене, очевидне та
неочевидне, підкреслене та ненавмисне. 

Залежно від використовуваних засобів музикування (голос, музичний інструмент) виділяють три складові української традиційної музики: вокальна (мелодії відтворюються лише голосом), інструментальна (для музикування використовують один або кілька музичних інструментів), вокально-інструментальна (під час музикування задіюють як голос, так і музичні інструменти). Останню зазвичай не виокремлюють, а розглядають поряд із вокальною або інструментальною музикою, скажімо, весільні ладкання, колядки, щедрівки, риндзівки тощо в інструментальному супроводі здебільшого скрипки, рідше — інструментальних капел (ансамблів); інші вокально-інструметальні композиції — думи, псальми, історичні та моралізаторські, жартівливі й танцювальні пісні, які виконували народні співці-професіонали — кобзарі та лірники.

7. Знайомство з творчістю Є. Станковича.

Євген Федорович Станкович - сучасний український композитор, автор вокальних, симфонічних, камерних і оркестрових творів, фольк опери "Коли цвіте папороть", балетів "ольга", "Майська ніч", "Ніч перед Різдвом", "вікінги" та музики до художніх і документальних кінофільмів, серіалів, мультфільмів, театральних вистав.

 

"Коли цвіте папороть" - фольк-опера Є. станковича в трьох актах. Вона написана у середині 1970-х років, а вперше прозвучала в концертному виконанні в 2011 році. Літературною основою опери стали твори М. Гоголя, національний фольклор, героїчний епос і народні обряди України. В опері вітлено традиції святкування народного свята Івана Купала.

8. Знайомство з особливостями свята.

Пригадайте, що ви знаєте про це свято?

В день на свято Івана Купала люди збираються біля річки, навколо вогнища, коли зійшла на небі перша зірочка, і веселяться, щоб прогнати все зле, набратися сил перед жнивами, бо, вважалося, що вода і вогонь очищають, оздоровляють людину. Також цілющих властивостей набирають у цю ніч всі лікарські рослини, розцвітає таємнича квітка папороті.

 Івана Купала дуже давнє свято краси і молодості, і самочестя. З ним пов'язані цікаві обрядодійства біля води, які влаштовували молодь у ніч з 6 на 7 липня. Хлопці готували вогнища, а дівчати вбирали Мар'яну - живу гілку. З настанням сутінків парубки підпалювали ватру, через яку попарно перестрибували. Натомість юнки топили Мар'яну, яка символізувала Русалку і пускали на воду віночки, завбачаючи своє майбутнє подружнє життя.

У цей день годилося обов'язково скупатися, а дітям замість вогню пострибати через кропиву. Всі, хто йшов до купайлівського дійства намагалися не оглядатися, щоб не наздогнала відьма, котра обов'язково мала бути присутньою на святі. Для того, щоб її впізнати, потрібно обов'язково мати при собі попіл з купайлівського вогнища, загорнутий у ганчірочку. Тоді відьма неодмінно підійде і скаже: “Віддай ж мені те, що у тебе є”. Крім того, якщо цей попіл закопати біля воріт, то жодна відьма не доїтиме корів.

В деяких регіонах наступного дня, себто на Купайла, дівчата робили з соломи ляльку, одягали в жіночий одяг, вішали намисто на шию, а голову прикрашали стрічками, квітами і віночками. Натомість у супроводі дітей ходили з Мар'яною вулицями села, наспівуючи купайлівських пісень; зробивши обхід, йшли до річки чи ставу, роздягали ляльку і топили у воді.

В інших селах закопували на леваді зроблену з куща чи дерева ляльку, ставили поруч стіл, накривали його скатертиною. Клали хліб з дрібком солі, і, взявшись за руки, ходили довкола, наспівуючи пісень. По закінченні дійства Мар'яну відносили до річки і топили, наспівуючи: “Потонула Мар'янонька, потонула

. Наверх кісоньки зринула”

Дівчата і хлопці намагалися облити один одного водою, хоч купатися з Мар'яною не годилося - “бо вона накличе бурю”. На Закарпатті жінки робили на Купайла віночки і відносили до могилки своїх дітей, що народилися неживими або нехрещеними померли. В цей день навіть не пускали корів в поле. До дійних тварин на цілу ніч і день підпускали малих телят “щоб відьма не нашкодила”. Зібраний на Купайла подорожник вважався помічним від багатьох хворіб.

9. Музичне сприймання

Слухання Пісня "Ой на Івана, на Купала" (стилізація народного обряду у виконанні театру пісні)

10. Музичне сприймання.

Слухання Є. станкович. Фольк-опера "Коли цвіте папороть" (фрагменти)

Уривок з 1-ї частини

"Кругом Мариноньки"

"Ой на Івана, на Купала"

 

11. Аналіз прослуханого твору. У коментарях до уроку дайте відповіді на питання:

- Розкажіть про свої враження від прослуханої музики.

- У чому особливість звучання фольклорних пісень в опері?

- Чому прослуханий твір має незвичну назву - фольк-опера? Які її характерні ознаки?

- Який народний обряд зображений в опері? Які народні пісні календарно-обрядового циклу використано в творі?

Порівняйте виконання купальської пісні з мелодіями фольк-опери.

12. Фізкультхвилинка.

13. Слухання

Українська народна пісня "Чом ти не прийшов"

Тріо Маренич — український музичний колектив, що виконував пісні в народному стилі в основному українською мовою. У репертуарі гурту були як народні пісні, так і авторські пісні, в тому числі і власні твори. Багато з народних пісень були аранжовані учасниками групи, в основному Антоніною Маренич. Найбільшу популярність група набула в  СРСР наприкінці 1970- 1980-х роках. Група розпалася в 2004році. В наш час Валерій та Антоніна виступають і записують альбоми окремо. Склад: Валерій Маренич, Антоніна Маренич (Сухорукова), Світлана Маренич (Сухорукова). Антоніна — сестра Світлани і дружина Валерія.

14. Розучування Українська народна пісня "Чом ти не прийшов"

 


"Чом ти не прийшов"

Чом ти не прийшов, як місяць зійшов?
Я тебе чекала.
Чи коня не мав, чи стежки не знав, мати не пускала?
Чи коня не мав, чи стежки не знав, мати не пускала?

І коня я мав, і стежку я знав, і мати пускала.
Найменша сестра, бодай не зросла, сідельце сховала.
Найменша сестра, бодай не зросла, сідельце сховала.

А старша сестра сідельце знайшла, коня осідлала.
Поїдь, братику, до дівчиноньки, що тебе чекала.
Поїдь, братику, до дівчиноньки, що тебе чекала.

Тече річенька, не величенька.
Скочу-перескочу.

Віддайте мене, моя матінко, за кого я схочу.
Віддайте мене, моя матінко, за кого я схочу.

Чом ти не прийшов?
Чом ти не прийшов?
Чом ти не прийшов?

15. Виконання творчого завдання.

Розгляньте репродукції картин. Яка з них, на вашу думку, найкраще підходить до пісні "Чом ти не прийшов"?

        М. Пимоненко "Українська ніч"                            М Пимоненко "Ідилія"                      К. Трутовський "Покинута

 

16. Підсумок уроку. У коментарях до уроку дайте відповіді на питання:

Що таке музичний фольклор?

Розкажіть про фольклорну стилізацію. У чому її особливість?

Що стало основою опери Є. Станковича?

Як змінилися купальські пісні у його фольк-опері?

Які твори Є. Станковича ви знаєте?

Розкажіть про пісню. яку ми вивчали сьогодні?

17. Домашнє завдання. У коментарях до уроку дайте відповіді на питання:

Які стилізовані твори лунають в телеефірі?

Джерело:

1.http://www.ebk.net.ua/Book/history/makarchuk_eu/part19/1907.htm

2.https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%D0%BE%D0%BB%D1%8C%D0%BA%D0%BB%D0%BE%D1%80

3.Л. Кондратова. Музичне мистецтво. Конспекти уроків 7 клас.

4. https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D1%80%D1%96%D0%BE_%D0%9C%D0%B0%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D1%87

5. https://www.youtube.com/watch?v=AJEw1wmMkFU

6. https://www.youtube.com/watch?v=sy1oVWNEgUg

7. https://www.youtube.com/watch?v=3oFtIUW97FM

8. https://www.youtube.com/watch?v=5zulIHYC1gE

9. https://www.youtube.com/watch?v=hnebNgcabmg

10. https://www.youtube.com/watch?v=SbfWx3soe7c

11.https://www.youtube.com/watch?v=X59SmYOhCZo&feature=youtu.be

12. http://bankreferatov.com.ua/referat/stsenar/0_object29978.html

Категория: методические материалы | Добавил: wolkan
Просмотров: 93 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
avatar
Форма входа
Поиск
Новое на сайте
[05.12.2016]
Про відзначення в Кіндратівській СШ І-ІІІ ступенів 25-ї річниці референдуму на підтвердження Акта проголошення незалежності України (0)
[02.12.2016]
13 навчальний тиждень. З 05 по 09 грудня. Переглядаємо урок №13 (0)
[25.11.2016]
ПЛАН РАБОТЫ школьного ученического самоуправления на 28 ноября – 02 декабря 2016 г (0)
[25.11.2016]
12 навчальний тиждень. З 28 листопада по 2 грудня. Переглядаємо урок №12 (0)
[25.11.2016]
5 клас. Музичне мистецтво. Мультимедійна презентація. Урок за темою "Історія народу в піснях" (0)
[20.11.2016]
Сценарій проведення Лінійки – реквієму «Людської пам’яті мости…», присвяченої пам*яті жертв Голодоморів в Україні (0)
[19.11.2016]
План масових заходів шкільного учнівського самоврядування на 21-26 листопада 2016 року (0)
[17.11.2016]
Прямим текстом: Геноцид на низовому рівні. Об’єднані територіальні громади. Експертна програма (0)
[17.11.2016]
11 навчальний тиждень. З 21 по 25 листопада. Переглядаємо урок №11 (0)
[13.11.2016]
Приклад проведення Майстер-класу на Конкурсі "Вчитель року" номінація "Музичне мистецтво" (0)
[13.11.2016]
Експертиза підручника (0)
[12.11.2016]
ПЛАН ШКОЛЬНЫХ МЕРОПРИЯТИЙ УЧЕНИЧЕСКОГО САМОУПРАВЛЕНИЯ на 14 – 18 ноября 2016 г (0)
[11.11.2016]
Дружковка не готова к повышению минималки (0)
[11.11.2016]
ЗАКОН УКРАЇНИ Про добровільне об’єднання територіальних громад (0)
[11.11.2016]
Как быть, если конкретный населенный пункт не хочет объединяться ни с одной громадой? (0)
[11.11.2016]
А если какой-то громаде не будет хватать собственных денег? (0)
[11.11.2016]
Кто будет финансировать социальную сферу населенных пунктов, которые наотрез отказываются объединяться в громады? (0)
[11.11.2016]
Почему города и села не хотят объединяться (0)
[11.11.2016]
Бунт сельсоветов: громады не хотят объединения (0)
[10.11.2016]
10 навчальний тиждень. З 14 по 18 листопада. Переглядаємо урок №10 (0)
[10.11.2016]
Відзначення 40-ї річниці створення Української Громадської групи сприяння виконанню Гельсінських угод (0)
[09.11.2016]
І ЗНОВУ "КАРУСЄЛІ" НА ДОНБАСІ.Особливості "добровільного" об'єднання територіальних громад в зоні АТО. "Що це було?" (0)
[09.11.2016]
Большой скандал в маленькой Кондратовке (0)
[09.11.2016]
Децентралізація у Костянтинівському районі: збори без оголошень та «каруселі» - Новини До ТеБе (0)
[04.11.2016]
9 навчальний тиждень з 07 по 11 листопада (0)
[31.10.2016]
ІНФОРМАЦІЯ ПРО ЗАХОДИ З ВІДЗНАЧЕННЯ ДНЯ ВИЗВОЛЕННЯ УКРАЇНИ ВІД НІМЕЦЬКО-ФАШИСТСЬКИХ ЗАГАРБНИКІВ (0)
[31.10.2016]
До 72-ї річниці визволення України від німецько-фашистських загарбників (0)
[29.10.2016]
Де собака заритий.Урядом запропоновано підвищити МЗП до 3.200 грн,але відв'язати МЗП від нарахувань на зарплату бюджетників (0)
[29.10.2016]
Завдання для учнівського самоврядування на 8 навчальний тиждень.До уваги лідерів учнівського самоврядування! (0)
[29.10.2016]
8 навчальний тиждень Уроки. Домашні завдання (0)
[28.10.2016]
Метод проектів у системі учнівського самоврядування Автор: Рудіченко С.М., методист Костянтинівського РЦДЮТ (0)
[28.10.2016]
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо відзначення Дня пам'яті жертв голодоморів (0)
[28.10.2016]
Матеріали семінару педагогів-організаторів Костянтинівського району на базі Торського НВК (0)
[27.10.2016]
Освітяни столиці виходять на акцію протесту! (0)
[25.10.2016]
Для Вікторії Олександрівни з приводу пільгової пенсії (0)
[25.10.2016]
Науково-методичний семінар "Українське образотворче мистецтво як складова світової культури" (0)
[24.10.2016]
Науково-методичний семінар Мобільне навчання з предметів "Музичне мистецтво" та "Художня культура" (0)
[23.10.2016]
Матеріали учасників Конкурсу "Вчитель року-2017" (0)
[22.10.2016]
Матеріали учасника конкурсу Учитель року -2017 у номінації "Музичне мистецтво. Кущенко Е.Б. (0)
[19.10.2016]
Умови І (МІСЬКОГО/РАЙОННОГО) ТУРУ Конкурсу "Вчитель року" (0)
Наши партнёры
Облако тегов
Профсоюз

Санаторно-курортное лечение


ПЕНСІЙНИЙ КАЛЬКУЛЯТОР (розрахувати свою майбутню пенсію можна ТУТ)

Печать страницы
Нашему сайту
Copyright MyCorp © 2016Сайт создан в системе uCoz