МИСТЕЦТВО В ШКОЛІ
Сайт мобільного дистанційного навчання
МОБІЛЬНО! ЗРУЧНО! КОРИСНО!
Навчайтесь на нашому сайті!



 
Суббота, 10.12.2016, 01:08
Приветствую Вас Гость
Меню сайта
Категории раздела
Мои файлы [26]
сценарии [9]
сценарии
экология и краеведение [16]
материалы по экологическому воспитанию и краеведческой работе
методические материалы [522]
методические материалы
олимпиады [9]
материалы Всеукраинской интернет-олимпиады
Мини-чат
500
Наш опрос
Який формат мультимедійного уроку вам більш зручніше використовувати в роботі?
Всего ответов: 6
Видео
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
РЕКЛАМА
Block content
Самое популярное
[29.09.2009]
ПРОГРАММА ПРЕЗИДЕНТА ШКОЛЫ (0)
[22.06.2014]
Календарь учителя на 2014-2015 учебный год (3)
[26.09.2009]
МУЗЫКА КАК ВИД ИСКУССТВА (конспект урока-лекции по художественной культуре в 9 классе) (0)
[13.09.2009]
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА (11)
[01.12.2009]
Сценарий "ДЕНЬ СВЯТОГО НИКОЛАЯ" (7)
[10.02.2014]
МОЛОДЕЖЬ ЗА ЗДОРОВЫЙ ОБРАЗ ЖИЗНИ Сценарий выступления агитбригады (0)
[23.08.2011]
Календарно-тематичне планування уроків музичного мистецтва в 1-8 класах (10)
[19.06.2016]
Навчальні плани на 2016-2017 рік (для всіх класів і всіх типів шкіл) (0)
[22.08.2011]
План виховної роботи школи на 2011-2012 навчальний рік (2)
[01.12.2012]
Сценарий ко Дню святого Николая (0)
[28.05.2013]
Сценарий открытия пришкольного лагеря (с игровой программой) (0)
[06.09.2009]
ОСЕННИЙ БАЛ и ОСЕННИЙ УТРЕННИК (сценарии) (0)
[01.09.2012]
Стихи ко Дню освобождения Донбасса (1)
[28.11.2012]
Сценарий к Международному Дню инвалидов (0)
[17.08.2013]
календарно-тематичне планування уроків музичного мистецтва в 1-2 класах за новою програмою 2013-2014 н.р (0)
[19.06.2013]
Сценарий закрытия летнего пришкольного лагеря (игровая программа) (0)
[29.06.2015]
Готуємо навчальні плани на 2015-2016 н.р. (0)
[07.08.2011]
Конспект Першого уроку " Україна-наш спільний дім" (0)
[12.08.2014]
Річний план роботи педагога-організатора на 2014-2015 н.р. (0)
[25.07.2013]
План виховної роботи школи на 2013-2014 навчальний рік (0)
[13.09.2009]
ПРИВЕТСТВИЕ УЧАЩИХСЯ на ЮБИЛЕЕ РАЙОНА (сценарий) (0)
[20.08.2011]
Конспект первого урока "«Украина - наш общий дом» " (на русском языке) (8)
[09.04.2010]
Сценарий выступления агитбригады отряда"НАСЛЕДНИКИ ПОБЕДЫ",посвященного 65-й годовщине Победы (0)
[16.08.2011]
Конспект першого уроку «Україна - наш спільний дім» (Другий варіант) (0)
[02.10.2009]
Программа кандидата в ПРЕЗИДЕНТЫ ШКОЛЬНОГО ПАРЛАМЕНТА (3)
[02.11.2009]
Сценарий КВН-ЮИД (2)
[17.02.2014]
Сценарий конкурсной программы на 8 Марта "Мисс весна" для старшеклассников (0)
[18.09.2009]
ПЛАН РАБОТЫ ПЕДАГОГА-ОРГАНИЗАТОРА на 1 семестр 2009/2010 уч. года (6)
[03.09.2011]
План роботи класного керівника на 2011-2012 навчальний рік (1)
[27.11.2011]
аналіз позакласного виховного заходу (0)
Главная » Файлы » методические материалы

Мистецтво. 8 клас. Урок 16. Звукова палітра (музичне мистецтво) Ренесансу
30.09.2016, 17:29

Мистецтво. 8 клас. Урок 16. Звукова палітра (музичне мистецтво) Ренесансу

Презентація 1 до уроку

У часи Відродження з огляду на вагому роль церкви в житті людини переважала культово-церковна музика, у якій із часів Середньовіччя пану­вала поліфонія.

Вершиною духовної хорової музики Ренесансу стала спадщина Джованні Палєстріни. Усе своє життя композитор присвятив створенню церковної музики, написав близько ста мес, понад триста гімнів, у яких утілено об­рази піднесеного споглядання і спокою, устремління до світла й краси. Іс­нує легенда, що саме Палєстріна врятував від заборони хорові жанри культової поліфонії: слухаючи його музику, кардинали були такі розчулені, що відмовилися від свого початкового наміру обмежити поліфонічне багато­голосся. Італійські церковні хори, особливо хор Сикстинської капели, до­сконало виконували меси Палєстріни.

Музика епохи Відродження, подібно образотворчому мистецтву й літературі, повернулася до цінностей античної культури. Вона не тільки тішила слух, але й виявляла на слухачів духовний і емоційний вплив.

   Відродження мистецтва й науки в XIV-XVI вв. було епохою великих змін, що ознаменували перехід від середньовічного способу життя до наших часів.
   Твір і виконання музики в цей період придбали особливе значення. Гуманісти, що вивчали прадавні культури Греції й Рима, оголосили написання музики корисним і шляхетним заняттям. Вважалося, що кожна дитина повинен навчитися співати й опанувати грою на музичних інструментах. Заради цього імениті родини ухвалювали у свої будинки музикантів, щоб ті давали уроки їх чадам і розважали гостей.

Популярні інструменти

   В XVI в. з'явилися нові музичні інструменти. Найбільшу популярність придбали тих з них, гра на яких давалася аматорам музики легко й просто, не вимагаючи особливих навичок
Найпоширенішими стали віоли й родинні їм щипкові. Віола стала попередницею скрипки, а відіграти на ній було нескладно завдяки ладам (дерев'яним смугам поперек грифа), що допомагали брати потрібні ноти. Звук віоли був тихим, але добре звучав у невеликих залах. Під акомпанемент ще одного ладового щипкового інструмента - лютні - співали, як зараз під гітару.
   У той час багато любили відіграти на блоклфлейті, флейтах і ріжках. Сама складна музика писалася для тільки що створених клавесина, верджинела (англійський клавесин, що відрізняється невеликими розмірами) і органа. При цьому музиканти не забували складати й музику попроще, що не вимагала високих виконавських навичок. На це ж час довелися зміни в нотному листі: на зміну важким дерев'яним друкованим блокам прийшли винайдені італійцем Оттавиано Петруччи пересувні металеві літери. Опубліковані музичні добутки швидко розкуповувалися, усе більше людей стали долучатися до музики.

Музичні напрямки

   Нові інструменти, друкування нот і широка популярність музики сприяли розвитку камерної музики. Як виявляється з її назви, вона призначала для звучання в невеликих залах перед нечисленною аудиторією. Виконавців було не багато, переважали вокальні виступи, тому що мистецтво співу в ту пору було розвинено куди більше, ніж музичне виконання. Крім того, гуманісти затверджували, що на слухача сильніше всього впливає "чудесний сплав" двох мистецтв - музики й поезії. Так, у Франції як жанр виділився шансон (багатоголоса пісня), а в Італії - мадригал.

Шансоны й мадригали

   Шансони тих років виконувалися в кілька голосів на зворушливі вірші із широким тематичним діапазоном - від піднесеної теми любові до повсякденного сільського життя. Композитори складали до віршів дуже прості мелодії. Згодом із цієї традиції народився мадригал - добуток для 4 або 5 голосів на вільну поетичну тематику.

  Пізніше, уже в XVI в., композитори дійшли висновку, що мадригалу бракує глибини й сили звучання, до яких завжди прагнули в Прадавній Греції й Римі, і почали відроджувати античні музичні розміри. При цьому різка зміна швидкого й плавного темпів відбивала зміни настрою й емоційного стану.

   Таким чином, музика стала "живописати слова" і відбивати почуття. На приклад, тон, що сходить, міг означати вершину (щиросердечний підйом), що сходить - долину (юдоль суму), повільний темп - смуток, прискорення темпу й приємні на слух гармонічні мелодії - щастя, а навмисно довгий і різкий дисонанс позначав горе й страждання. У більш ранній музиці переважали стрункість і злагодженість. Тепер же в її основі лежали багатозвучність і контраст, що відбивали багатий внутрішній мир людини. Музика стала глибше, вона придбала особистісний характер.

Музичний супровід

   Торжества й свята були відмітною рисою Відродження. Люди тієї епохи відзначали все - від днів святих до приходу літньої пори. Під час вуличних ходів музиканти й співаки з багато прикрашених подмостків на колесах читали балади, виконували найскладніші мадригали, грали драматичні вистави. Публіка з особливим нетерпінням чекала "живих картин" з музичним супроводом і декораціями у вигляді механічної хмари, з якого спускалося передбачене сценарієм божество.

   Разом з тим, сама велична музика складалася для церкви. По нинішніх мірках хори були не так уже й великі - від 20 до 30 людей, але їх голоси підсилювалися звучанням оркестрів, що вводяться до складу, тромбонів і трубнкорнетів, а на більші свята (наприклад, Різдво) співаків збирали з усієї округи в один величезний хор. Лише католицька церква вважала, що музика повинна бути простою і зрозумілою, і тому ставила за приклад сакральну музику Джованни Палестрины короткі добутки, що писав, на духовні тексти. Слід зазначити, що пізніше сам маэстро потрапив під вплив виразної й могутньої "нової" музики й став писати монументальні й барвисті добутки, що вимагали чималих навичок хорового співу.

Мова музики

   На початку XVI в. більшість відомих композиторів були родом з Північної Європи, але наприкінці сторіччя першою скрипкою зазвучали італійці. Молоді музиканти з багатьох країн приїжджали на навчання в Італію. Англійські музиканти вивчали італійський мадригал і наслідували його. Композитори Таллис і Доуленд писали як складну церковну музику, так і немудрі пісні для одного голосу. Музика перестала бути чітко розрахованою й строго духовною. Вона здобувала емоційний, виразний і яскраво індивідуальний характер. Музика заговорила з людьми - і люди розуміли її мову.

Жанрове різноманіття

У зв'язку з переходом від середньовічної теоцентричної культури до антропоцентричної відбулися сутнісні зміни і в музичному мистецтві. Середньовічний естетичний канон став поступово руйнуватися під впливом ренесансного індивідуалізму. Початок нотодруку, нові умови побутування музики (поява демократичної публіки, розквіт аматорського музикування) вели до переосмислення її соціального статусу. Зросла роль світських жанрів (фротола, віланелла, вільянсико, шансон, мадригал, наприкінці 16 ст. — опера, балет), самостійною стала інструментальна музика (хоральні обробки, ричеркари, канцони, імпровізаційні п'єси — прелюдії, токати, фантазії), відродився інтерес до танцювального мистецтва (поява численних танцювальних жанрів, нотних танцювальних збірників, керівництв і перших професійних танцмейстерів).

Жанри і стилі музики відродження розрізнялися й залежно від їхньої соціальної функції — музика народна й «учена», церковна і світська, для «недосвідчених аматорів» і для «вишуканих вух»; так, витончена хроматика пізнього мадригалу призначалася «для сеньйорів і князів» (musica reservata).

Оновлення музичної мови

Змінилося також інтонаційне наповнення традиційних церковних жанрів — меси й мотету: як cantus firmus стали використовуватися не тільки григоріанські, але й світські мелодії; допускалося вільне поводження з cantus firmus — його включення й виключення, роздроблення по голосах, поліфонічні перетворення, проведення від різних ступенів і т. д., з'явилися композиції без cantus firmus (меса «Mi-Mi» Окегема, «Меса папи Марчелло» Палестрини).

У композиторській творчості, таким чином, виникло завдання «винаходу» матеріалу (лат. inventio), що стало найважливішої творчою проблемою музичного мистецтва Нового часу. Як і у живопису епохи Відродження, у музиці відбувалася динамізація просторів, характеристик (нові фактурні рішення — наскрізна імітаційність, вільні включення й вимикання голосів, антифони хорів, ефект луни, протиставлення соло і хору, вокальних і інструментальних розділів). Техніка композиції зазнала істотних змін і у зв'язку з перетвореннями модальної системи — поширенням хроматизму, формуванням мажору й мінору, появою тонально-гармонічної функціональності, установленням нової тризвукової концепції вертикалі (теоретично розроблена Дж. Царліно).

Ряд нових явищ у музиці Відродження був безпосередньо натхненний деякими ідеями античності. Зокрема, хроматика пізнього мадригалу пов'язана з реставрацією античного вчення про хроматичні й енармонічні інтервальні роди (Н. Вічентіно), зміна пифагорова строю чистим — зі зверненням до інтервальних обчислень Птолемея і Аристоксена, зародження опери й балету — зі спробами реконструювати античний синтез мистецтв і монодію із супроводом (французька Академія поезії й музики, Флорентійська камерата).

Композиторські школи та представники

В епоху відродження при опорі на загальностильові закономірності відбувалося активне формування національних шкіл — нідерландської (Дюфаї, Й. Окегем, Жоскен Депре), італійської (Палестрина, Джезуальдо і др.), французької (К. Жанекен), німецької (Г. Фінк, Арнольд фон Брук), англійської (Данстейбл, Дж. Тавернер), іспанської (К. де Моралес, Т. Л. де Виктория), чеської (Я. Т. Турновський, К. Гарант), польської (Миколай з Радома, Вацлав з Шамотул). Складалися також школи окремих міст (римська на чолі з Палестриною, венеціанська на чолі з Дж. Царліно, А. і Дж. Габріелі, Б. Донато та ін.), а також індивідуальні композиторські стилі.

СЛОВНИК

Бельканто - блискучий, витончений стиль співу, що вимагає від спі­вака досконалої техніки володіння голосом.

Меса - циклічний жанр духовної хорової поліфонічної музики.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

У коментарях до уроку дайте відповіді на запитання:

  1. Які особливості притаманні музиці епохи Відродження?
  2. Визначте новації, що відбулися в музичному мистецтві Ренесансу.
  3. У коментаряї до уроку проведіть міні-дискусію «Чому лютні та віоли сьогодні не мають популярності ча­сів Ренесансу?»

Робота з додатковими джерелами інформації

Проект «Образи Ромео і Джульєтти в музиці». Літературні образи Ромео і Джульєтти видатного письменника Ренесансу Вільяма Шек- спіра надихали багатьох митців. Вони по-різному втілювали цей сюжет у музичних творах, використовуючи різні жанри: увертюра- фантазія (Петро Чайковський), опера (Шарль Гуно), симфонія (Гек­тор Берліоз), балет (Сергій Прокоф’єв). Дослідіть, як композитори різних часів і країн утілили образи Шекспіра у своїх творах.

 

Категория: методические материалы | Добавил: wolkan
Просмотров: 323 | Загрузок: 0 | Комментарии: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 1
avatar
1
1.Які особливості притаманні музиці епохи Відродження?
1.Торжества й свята були відмітною рисою Відродження. Люди тієї епохи відзначали все - від днів святих до приходу літньої пори. Під час вуличних ходів музиканти й співаки з багато прикрашених подмостків на колесах читали балади, виконували найскладніші мадригали, грали драматичні вистави. Публіка з особливим нетерпінням чекала "живих картин" з музичним супроводом і декораціями у вигляді механічної хмари, з якого спускалося передбачене сценарієм божество.

2.Визначте новації, що відбулися в музичному мистецтві Ренесансу.
2.Змінилося також інтонаційне наповнення традиційних церковних жанрів — меси й мотету: як cantus firmus стали використовуватися не тількигригоріанські, але й світські мелодії; допускалося вільне поводження з cantus firmus — його включення й виключення, роздроблення по голосах, поліфонічні перетворення, проведення від різних ступенів і т. д., з'явилися композиції без cantus firmus (меса «Mi-Mi» Окегема, «Меса папи Марчелло» Палестрини)

3.У коментаряї до уроку проведіть міні-дискусію «Чому лютні та віоли сьогодні не мають популярності ча­сів Ренесансу?»
Робота з додатковими джерелами інформації
avatar
Форма входа
Поиск
Новое на сайте
[05.12.2016]
Про відзначення в Кіндратівській СШ І-ІІІ ступенів 25-ї річниці референдуму на підтвердження Акта проголошення незалежності України (0)
[02.12.2016]
13 навчальний тиждень. З 05 по 09 грудня. Переглядаємо урок №13 (0)
[25.11.2016]
ПЛАН РАБОТЫ школьного ученического самоуправления на 28 ноября – 02 декабря 2016 г (0)
[25.11.2016]
12 навчальний тиждень. З 28 листопада по 2 грудня. Переглядаємо урок №12 (0)
[25.11.2016]
5 клас. Музичне мистецтво. Мультимедійна презентація. Урок за темою "Історія народу в піснях" (0)
[20.11.2016]
Сценарій проведення Лінійки – реквієму «Людської пам’яті мости…», присвяченої пам*яті жертв Голодоморів в Україні (0)
[19.11.2016]
План масових заходів шкільного учнівського самоврядування на 21-26 листопада 2016 року (0)
[17.11.2016]
Прямим текстом: Геноцид на низовому рівні. Об’єднані територіальні громади. Експертна програма (0)
[17.11.2016]
11 навчальний тиждень. З 21 по 25 листопада. Переглядаємо урок №11 (0)
[13.11.2016]
Приклад проведення Майстер-класу на Конкурсі "Вчитель року" номінація "Музичне мистецтво" (0)
[13.11.2016]
Експертиза підручника (0)
[12.11.2016]
ПЛАН ШКОЛЬНЫХ МЕРОПРИЯТИЙ УЧЕНИЧЕСКОГО САМОУПРАВЛЕНИЯ на 14 – 18 ноября 2016 г (0)
[11.11.2016]
Дружковка не готова к повышению минималки (0)
[11.11.2016]
ЗАКОН УКРАЇНИ Про добровільне об’єднання територіальних громад (0)
[11.11.2016]
Как быть, если конкретный населенный пункт не хочет объединяться ни с одной громадой? (0)
[11.11.2016]
А если какой-то громаде не будет хватать собственных денег? (0)
[11.11.2016]
Кто будет финансировать социальную сферу населенных пунктов, которые наотрез отказываются объединяться в громады? (0)
[11.11.2016]
Почему города и села не хотят объединяться (0)
[11.11.2016]
Бунт сельсоветов: громады не хотят объединения (0)
[10.11.2016]
10 навчальний тиждень. З 14 по 18 листопада. Переглядаємо урок №10 (0)
[10.11.2016]
Відзначення 40-ї річниці створення Української Громадської групи сприяння виконанню Гельсінських угод (0)
[09.11.2016]
І ЗНОВУ "КАРУСЄЛІ" НА ДОНБАСІ.Особливості "добровільного" об'єднання територіальних громад в зоні АТО. "Що це було?" (0)
[09.11.2016]
Большой скандал в маленькой Кондратовке (0)
[09.11.2016]
Децентралізація у Костянтинівському районі: збори без оголошень та «каруселі» - Новини До ТеБе (0)
[04.11.2016]
9 навчальний тиждень з 07 по 11 листопада (0)
[31.10.2016]
ІНФОРМАЦІЯ ПРО ЗАХОДИ З ВІДЗНАЧЕННЯ ДНЯ ВИЗВОЛЕННЯ УКРАЇНИ ВІД НІМЕЦЬКО-ФАШИСТСЬКИХ ЗАГАРБНИКІВ (0)
[31.10.2016]
До 72-ї річниці визволення України від німецько-фашистських загарбників (0)
[29.10.2016]
Де собака заритий.Урядом запропоновано підвищити МЗП до 3.200 грн,але відв'язати МЗП від нарахувань на зарплату бюджетників (0)
[29.10.2016]
Завдання для учнівського самоврядування на 8 навчальний тиждень.До уваги лідерів учнівського самоврядування! (0)
[29.10.2016]
8 навчальний тиждень Уроки. Домашні завдання (0)
[28.10.2016]
Метод проектів у системі учнівського самоврядування Автор: Рудіченко С.М., методист Костянтинівського РЦДЮТ (0)
[28.10.2016]
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо відзначення Дня пам'яті жертв голодоморів (0)
[28.10.2016]
Матеріали семінару педагогів-організаторів Костянтинівського району на базі Торського НВК (0)
[27.10.2016]
Освітяни столиці виходять на акцію протесту! (0)
[25.10.2016]
Для Вікторії Олександрівни з приводу пільгової пенсії (0)
[25.10.2016]
Науково-методичний семінар "Українське образотворче мистецтво як складова світової культури" (0)
[24.10.2016]
Науково-методичний семінар Мобільне навчання з предметів "Музичне мистецтво" та "Художня культура" (0)
[23.10.2016]
Матеріали учасників Конкурсу "Вчитель року-2017" (0)
[22.10.2016]
Матеріали учасника конкурсу Учитель року -2017 у номінації "Музичне мистецтво. Кущенко Е.Б. (0)
[19.10.2016]
Умови І (МІСЬКОГО/РАЙОННОГО) ТУРУ Конкурсу "Вчитель року" (0)
Наши партнёры
Облако тегов
Профсоюз

Санаторно-курортное лечение


ПЕНСІЙНИЙ КАЛЬКУЛЯТОР (розрахувати свою майбутню пенсію можна ТУТ)

Печать страницы
Нашему сайту
Copyright MyCorp © 2016Сайт создан в системе uCoz