МИСТЕЦТВО В ШКОЛІ
Сайт мобільного дистанційного навчання
МОБІЛЬНО! ЗРУЧНО! КОРИСНО!
Навчайтесь на нашому сайті!



 
Пятница, 20.10.2017, 14:28
Приветствую Вас Гость
Меню сайта
Категории раздела
Мои файлы [26]
сценарии [9]
сценарии
экология и краеведение [16]
материалы по экологическому воспитанию и краеведческой работе
методические материалы [650]
методические материалы
олимпиады [9]
материалы Всеукраинской интернет-олимпиады
Мини-чат
Наш опрос
Який формат мультимедійного уроку вам більш зручніше використовувати в роботі?
Всего ответов: 55
Видео
Статистика

Онлайн всего: 6
Гостей: 6
Пользователей: 0
РЕКЛАМА
Block content
Самое популярное
[29.09.2009]
ПРОГРАММА ПРЕЗИДЕНТА ШКОЛЫ (0)
[26.09.2009]
МУЗЫКА КАК ВИД ИСКУССТВА (конспект урока-лекции по художественной культуре в 9 классе) (0)
[22.06.2014]
Календарь учителя на 2014-2015 учебный год (3)
[13.09.2009]
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА (11)
[01.12.2009]
Сценарий "ДЕНЬ СВЯТОГО НИКОЛАЯ" (7)
[10.02.2014]
МОЛОДЕЖЬ ЗА ЗДОРОВЫЙ ОБРАЗ ЖИЗНИ Сценарий выступления агитбригады (0)
[28.05.2013]
Сценарий открытия пришкольного лагеря (с игровой программой) (0)
[23.08.2011]
Календарно-тематичне планування уроків музичного мистецтва в 1-8 класах (10)
[19.06.2016]
Навчальні плани на 2016-2017 рік (для всіх класів і всіх типів шкіл) (0)
[01.09.2012]
Стихи ко Дню освобождения Донбасса (1)
[08.06.2017]
Матеріали для проведення Першого уроку у 2017/2018 навчальному році (0)
[01.12.2012]
Сценарий ко Дню святого Николая (0)
[22.08.2011]
План виховної роботи школи на 2011-2012 навчальний рік (2)
[28.11.2012]
Сценарий к Международному Дню инвалидов (0)
[06.09.2009]
ОСЕННИЙ БАЛ и ОСЕННИЙ УТРЕННИК (сценарии) (0)
[19.06.2013]
Сценарий закрытия летнего пришкольного лагеря (игровая программа) (0)
[17.08.2013]
календарно-тематичне планування уроків музичного мистецтва в 1-2 класах за новою програмою 2013-2014 н.р (0)
[17.02.2014]
Сценарий конкурсной программы на 8 Марта "Мисс весна" для старшеклассников (0)
[12.08.2014]
Річний план роботи педагога-організатора на 2014-2015 н.р. (0)
[29.06.2015]
Готуємо навчальні плани на 2015-2016 н.р. (0)
[14.07.2016]
План виховної роботи школи на 2016-2017 н.р. (0)
[07.08.2011]
Конспект Першого уроку " Україна-наш спільний дім" (0)
[08.09.2014]
Календарно-тематичне планування з предмета «Захист Вітчизни» 10-11 класи (1,5 години) (0)
[25.07.2013]
План виховної роботи школи на 2013-2014 навчальний рік (0)
[20.08.2011]
Конспект первого урока "«Украина - наш общий дом» " (на русском языке) (8)
[13.09.2009]
ПРИВЕТСТВИЕ УЧАЩИХСЯ на ЮБИЛЕЕ РАЙОНА (сценарий) (0)
[09.04.2010]
Сценарий выступления агитбригады отряда"НАСЛЕДНИКИ ПОБЕДЫ",посвященного 65-й годовщине Победы (0)
[16.08.2011]
Конспект першого уроку «Україна - наш спільний дім» (Другий варіант) (0)
[27.02.2013]
Сценарий праздничного концерта для учителей школы, посвященного 8 Марта (0)
[31.08.2017]
Мистецтво. 9 кл (Л.Масол) Уроки 1-2. Школи і лідери модерну (4)
Главная » Файлы » методические материалы

Урок української літератури в 7 класі за темою:"Т. ШЕВЧЕНКО «ТОПОЛЯ». РОМАНТИЧНА ІДЕЯ НЕЗНИЩЕННОСТІ СПРАВЖНЬОГО КОХАННЯ, КРАСИ, ВІРНОСТІ "
26.10.2015, 11:19

Тема. Т. ШЕВЧЕНКО «ТОПОЛЯ». РОМАНТИЧНА ІДЕЯ

НЕЗНИЩЕННОСТІ СПРАВЖНЬОГО КОХАННЯ, КРАСИ, ВІРНОСТІ

 

Мета дидактична:

повторити й поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Т.Г.Шевченка, зосередити увагу на одній з ранніх балад поета, визначити  ідейно-тематичну спрямованість, з'ясувати її фольклорну основу, художні засоби, внутрішній світ героїв;

розвиваваюча: розвивати активний словник школярів , увагу, образне мислення і пам’ять,  вміння спостерігати, порівнювати  й узагальнювати вивчене; використовувати здобуті знання на практиці; сприяти виробленню виразного читання;

           виховна: виховувати в учнів гуманістичні ідеали, любов до природи, бережливе ставлення до неї і до людських почуттів.

.
Компетенції формуємо :інформаційну компетентність і компетентність саморозвитку та самоосвіти, соціальну компетенцію, комунікативну компетентність, полікультурну компетентність.

 

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань, урок формування вмінь і навичок.

Обладнання:  фонозапис пісень: «Зоре моя вечірняя», «По діброві вітер виє», мелодія «Пісня тополі»,  відео уривку мультфільму «Тополя».

 

Теорія літератури: балада, романтичний пейзаж, метаморфоза.

 

Методи, прийоми, форми роботи: інсценізація, виразно-художнє читання, «Словникового бюро», «Мозкова атака», «Дерево рішень», «Пісня тополі» , колективний аналіз твору, бесіда.

 

                                                                                        Епіграф:

Рости, рости, тополенько!

Все вгору та вгору...

                     Т.Шевченко

 

Хід уроку

І. Організаційний етап

 

1. З’ясування емоційної готовності учнів до уроку

- Погляньте за вікно. Яка сьогодні погода? Чи впливає природа на ваш настрій? Якщо так, то яким чином?

ПЛАН УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Своє питання «Що мені відомо про Т. Шевченка?»

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів

ІV. Сприйняття, осмислення і засвоєння нового матеріалу

  1. Слово вчителя
  2. Випереджувальне групове завдання. Пісня «Ой чиє ж то жито».  
  3. Бесіда.
  4. Робота в групах.
  5. Робота «Словникового бюро».
  6. Перегляд уривку мультфільму «Тополя».
  7. «Мозкова атака»
  8. Хвилинка релаксації
  9. Опрацювання твору Т.Шевченка «Тополя».

10. Метод «Дерево рішень»

V. Підсумок уроку

VІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів

VІІ. Домашнє завдання 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

На минулому уроці ми повторили основні події з дитинства Тараса Шевченка, продовжили роботу над вивченням творчості видатного Кобзаря. Життя - непередбачувана річ. Інколи, мимоволі, ми повертаємось у чарівний світ дитинства, де усе добре, і разом  збиралися наші найрідніші люди. У вас було завдання, підготувати до інсценізації один із епізодів дитинства малого   Тараса.
Звучить мелодія «Зоре моя вечірняя»

(Заходить жінка, до неї підходить хлопчик).

       Хлопчик. Матусю, а правда що небо на залізних стовпах тримається?

       Мати. Так, синку, правда.

       Хлопчик. А чому так багато зірок на небі?

       Мати: Це коли людина на світ приходить, в небі з’являється зірочка, і сяє та зірочка, поки людина жива. А як помре, зірочка падає. Бачив?

      Хлопчик: Бачив, матусю, бачив… Матусечко, а чому одні зірочки ясні, великі, а інші ледь видно?

      Мати. Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, її зірочка ледь-ледь сяє. А коли добра, любить людей, ясно і світло виблискує, це далеко видно.

     Хлопчик. Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя зірочка сяяла найясніше.

    Мати. Старайся мій хлопчику. (Гладить його по  голові).

Тарас.Мені тринадцятий минало.

Я пас ягнята за селом.

Чи то так сонечко сіяло,

Чи так мені чого було?

Мені так любо, любо стало,

Неначе в бога ......

Уже прокликали до паю,

А я собі у бур'яні

Молюся богу... І не знаю,

Чого маленькому мені

Тоді так приязно молилось,

Чого так весело було?

Господнє небо, і село,

Ягня, здається, веселилось!

І сонце гріло, не пекло!

Та недовго сонце гріло,

Недовго молилось...

Запекло, почервоніло

І рай запалило.

Мов прокинувся, дивлюся:

Село почорніло,

Боже небо голубеє

І те помарніло.

Поглянув я на ягнята!

Не мої ягнята!

Обернувся я на хати -

Нема в мене хати!

Не дав мені бог нічого!..

І хлинули сльози,

Тяжкі сльози!.. Починає Тарас плакати

 
Слово вчителя

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Своє питання «Що мені відомо про Т. Шевченка?»

( Учні ставляють один одному заздалегідь підготовлені запитання )

(Тим часом один із учнів визначає біля дошки віршовий розмір балади «Тополя»)

 • Коли і в якій області народився Т. Шевченко? (09.03.1814 р., Черкаській)

 • Що означає ім'я «Тарас»? (Бунтар)

 • Родина Тараса переїхала до села Кирилівки, коли йому виповнилося... (2 роки)

 • Село, яке письменник вважав своєю батьківщиною. (Моринці)

 • Змалку у Тараса виявилися здібності до... (Малярства) 

 • Чий портрет був намальований, щоб викупити Шевченка з кріпацтва?                              (В. Жуковського)

• Скільки років було Тарасові, коли його викупили з кріпацтва?  (24 роки) 

 • В якому закладі навчався майбутній письменник, здобувши волю? (Академії мистецтв)

 • Назва поетичної збірки Т. Шевченка, яка була надрукована у 1840 р. («Кобзар») 

 • Де мріяв Т. Шевченко оселитися і жити серед рідного народу? (Над Дніпром)

 • Назва гори за визначенням народу, де був перехований Т. Шевченко. (Тарасова)

 

ІV. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів

Пісня «По діброві вітер виє» Репродукція картини Т.Шевченка «Тополя»  із  «Живописної України»

- Одинока тополя, широке поле, що синіє в далині, могила... Все це змушує задуматися, чому серед широкого поля росте самотнє дерево. Звідки взялася тут тополя?  Хто викохав тонку, гнучку в степу погибати?

 

Т. ШЕВЧЕНКО «ТОПОЛЯ».  

РОМАНТИЧНА ІДЕЯ

НЕЗНИЩЕННОСТІ СПРАВЖНЬОГО КОХАННЯ, КРАСИ, ВІРНОСТІ

То ж які цілі ми поставимо перед собою?

На цьому уроці

Ми дізнаємося…Ми навчимося…Ми будемо розвивати…Ми будемо виховувати…

 

 

V. Сприйняття, осмислення і засвоєння нового матеріалу

1.Слово вчителя

Т.Г. Шевченко – письменникбагатогранний . Він писав і поезії ,і поеми ,й прозові твори ,й твори драматичні. А починав свою творчість з балад.

Балада – невеликий за розміромліро - епічний твір фольклорного походження на легендарну чи історичну тему. У баладі як правило, їдетьсяпрощось незвичайне героїчне; реальне часто поєднується із фантастичним.

Любив Шевченко співати народні балади. Особливо йому подобалась балада «Ой, чиє ж то жито».

Випереджувальне групове завдання.

Звучить пісня «Ой, чиє ж то жито?».

Що ж таке балада?

 

Бесіда.

-   Коли була написана балада «Тополя»? (Баладу «Тополя» Т.Г.Шевченко написав у 1839 році під час навчання в Академії мистецтв в Петербурзі).

-   Які враження склались у вас після прочитання твору?

-   Які епізоди вам найбільше запам’ятались?

-   Під час читання якого з уривків ви найбільше хвилювались?

-   Що спільного між баладами «Тополя» та «Ой, чиє ж то жито?»

-   Розкрийте сюжетну лінію балади «Тополя». (Учень коротко передає сюжет твору). Край дороги росла висока тополя. Розповідь автора про трагічне кохання, пов’язане з цим деревом. 
Дівчина покохала козака. Любилися, зустрічалися, аж доки козака не стало. Молодиця сумує за ним. Мати хоче її видати заміж за стару людину. Дочка не бажає зраджувати тому коханню, яке у неї було. Вона звертається по допомогу до ворожки. Спробувавши зілля бабусі, дівчина стала тополею. 

 

Романтичний пейзаж (фр. paysage, від pays — місцевість, країна) — опис, зображення природи, природних явищ, краєвидів у художньому творі, а також створює природу могутню, буйну, бурхливу або служить одним із засобів створення місцевого колориту за допомогою різних засобів: епітетів; порівнянь, метафор тощо. Пейзаж, на відміну від малярського, відтворює також рухи, звуки, запахи й т. ін.

 

-   Які художні засоби використовує автор, щоб створити роматичний пейзаж? (Він у Шевченка є дзеркалом, що відображає душу митця, ліричного героя)

(Метафори, гіпербола, порівняння).

Робота в групах:

І група

Метафори: «вітер виє, гуляє..», «море синіє», «серце ниє», «лихо… зострінеться», «серце знає», «личко червоніє», «брови полиняють», «серденько мліло», «чуло серце недоленьку», «серденько б’ється », «чорнобрива сохла», «стань місяць серед неба».

Порівняння: «поле, як ті море», «одна, як сирота», «воркує, як голубка без голуба», «сонце світить — як ворог сміється», «сохне…, як квіточка», «пішла стара, мов каламар», «полетіла, мов на крилах».

ІІ група

Повтори: «одна, одна…», «…пала, стала, стала…», «плавай, плавай, лебедонько».

Епітети: «біле личко», «карі оченята», «щира правда».

Звертання: «Легше, мамо, в труні лежати», «Бабусенько, голубонько, серце моє, ненько», «Зроби, моя пташко!». «Добре, доню…», «Спасибі, бабусю», «Плавай, плавай, лебедонько!», «Скажи, моє серце!», «Мамо моя. доле моя!», «Боже милий, боже!», «Подивися, тополенько!», «Рости ж, серце-тополенько. », «Не знайте, дівчата!», «Бо не довго, чорнобриві!»

Вчитель.

Обрамлення - початкова і завершальна композиційні частини твору, що є ніби рамкою для інших його частин.

Ліричний вступ написано в романтичному стилі, ознаками цього стилю є змалювання незвичайних героїв у незвичайних обставинах. Ліричний вступ змінюється розповіддю.

Вчитель.

 Робота «Словникового бюро».

Символ – предмет або слово, яке умовно виражає суть певного явища; значення символу домислюється, тому його сприйняття залежить від читачів.

-   У баладі автор використовує образи-символи: тополя, лебеді, калина, треті півні.

Перегляд  уривку мультфільму «Тополя»

 «Мозкова атака».

·        Зверніть увагу на те, як дівчина звертається до ворожки. Чому?

·        ·        Чому за третім разом ворожка сказала: «Не питай, що буде»?

·        Чи знає дівчина, що її чекає? (Дівчина стала тополею. Такі перевтілення називаються метаморфозою).

Хвилинка релаксації. Звучить мелодія «Пісня тополі». Після прослуховування учні аналізують

Опрацювання твору Т. Шевченка «Тополя»

Анкета твору

Визначте тему та ідею твору?

  • Тема: розповідь про глибокі переживання дівчини, розлученої з коханим, її звернення до ворожки, розмова з тополею і, нарешті, перетворення самої дівчини на тополю під впливом чудотворного зілля.
  •  Ідея: невмирущість справжнього кохання, возвеличення краси, вірності, незнищенності світлих і благородних людських почуттів. Основна думка: кохання — це не тільки щире почуття, а й те, через що любляче серце страждає у поневіряннях.

 Жанр: балада з казково-фантастичними подіями.

 Композиція.

 Балада «Тополя» побудована за мотивами народної творчості і стародавніх уявлень народу. Як твір УНТ за своєю будовою містить вступ, основну частину і закінчення. У творі письменник звертається до дівчат із сумною розповіддю про трагічне кохання. Тут наявні й народна символіка, і міфологічні метаморфози (перетворення дівчини на тополю), і народні ворожіння.

Слово вчителя

 Експозиція: По діброві вітер виє,

Гуляє по полю,

Край дороги гне тополю

До самого долу.

 Зав’язка:  Полюбила чорноброва

 Козака дівчина.

 Розвиток дії: Защебече соловейко

В лузі на калині,

Заспіває козаченько,

Ходя по долині.

 Кульмінація: «Бабусенько, голубонько,

Серце моє, ненько!

Скажи мені щиру правду –

Де милий-серденько?...»

 Розв’язка: Отак тая чорнобрива

Плакала, співала…

І на диво серед поля

Тополею стала

 

Проблематика твору:

вірність і зрада;

кохання щире і нерозділене;

батьки і діти.

 

Метод «Дерево рішень»

  • Як ви думаєте…

Мати вирішила одружити доньку з багатим  старцем (позитивні, негативні наслідки).

 

VІ. Підсумок уроку

Ми дізналися…Ми навчилися…Ми вміємо…Ми  цінуємо

 

VІІ. Домашнє завдання

 

1.Обов’язкове:  навчитися виразно читати баладу „Тополя”.

2.Вміти аналізувати баладу за зразком

2.За бажанням: підготувати повідомлення: а) про історію створення  та після історію  „Заповіту” Т.Шевченка; б) створити асоціативний ряд до слова „Україна”.

ДО УВАГИ УЧАСНИКІВ СЕМІНАРУ! Пропозиції, зауваження до уроку можна залишити в коментарях після реєстрації на сайті

Категория: методические материалы | Добавил: wolkan
Просмотров: 793 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
avatar
Форма входа
Поиск
Новое на сайте
[20.10.2017]
8 клас. Мистецтво (за Л.Масол). Уроки 13-14. Ідеали й образи Ренесансу (Ppt-презентація до уроку) (0)
[19.10.2017]
ПЛАН РОБОТИ на 30 жовтня – 03 листопада 2017 р (0)
[19.10.2017]
9 кл. Мистецтво (за Л.Масол). Уроки 13-14. Повернення до ідеалів краси минулого (Ppt-презентація СКАЧАТИ)) (0)
[18.10.2017]
9 кл. Мистецтво (за Л.Масол). Уроки 13-14. Повернення до ідеалів краси минулого (мультимедійний підручник) (0)
[16.10.2017]
Тести с з мистецтва для 8-9 кл від LearningApps.org (0)
[16.10.2017]
Тести з музичного мистецтва від LearningApps.org (0)
[16.10.2017]
Конспекти уроків мистецтва. 9 клас (за підручником Л.Масол) 7-8 уроки (0)
[12.10.2017]
Про заходи з відзначення в Кіндратівській СШ у 2017 Дня захисника України (0)
[12.10.2017]
Зустріч старшокласників з працівником Костянтинівського військкомату майором М.Ю.Захарченком (0)
[12.10.2017]
Сторінками історії села Кіндратівка (відео) (0)
[12.10.2017]
План роботи Кіндратівської СШ І-ІІІ ступенів на осінні канікули з 17.10 по 29.10.2017 року (0)
[12.10.2017]
Про чергування співробітників в період святкування Дня захисника України (0)
[12.10.2017]
Звіт про роботу із зверненнями громадян у Кіндратівській спеціалізованій школі (0)
[11.10.2017]
Можливість стати студентом МАУП ще цього року тим, кто не склав ЗНО (0)
[11.10.2017]
8 клас. Мистецтво (за Л.Масол). Уроки 11-12. Готика. Ppt-презентація з відеофайлами (0)
[10.10.2017]
Як скачувати презентації з мистецтва для 8-9 класів, розміщені на сайті (0)
[08.10.2017]
Конспекти уроків мистецтва. 9 клас (за підручником Л.Масол) (0)
[07.10.2017]
Застосування контрактної форми трудового договору для вчителів опорних закладів: профспілка роз’яснює (0)
[06.10.2017]
ПЛАН РОБОТИ на 09 - 13 жовтня 2017 р (0)
[06.10.2017]
6-й навчальний тиждень з 09 по 13 жовтня 2017 року. Переглядаємо й виконуємо завдання до уроку №6 (0)
[05.10.2017]
9 клас. Мистецтво. Уроки 11-12 У пошуках художньої експресії. (Ppt-презентація до уроку за підр.Л.Масол) (0)
[03.10.2017]
Про проведення виступів військовослужбовців у навчальних закладах Костянтинівського району (0)
[03.10.2017]
9 клас. Мистецтво. Уроки 11-12. У пошуках художньої експресії (Мультимедійний підручник за Л.Масол) (0)
[29.09.2017]
ПЛАН РОБОТИ на 02-06 жовтня 2017 року (0)
[28.09.2017]
Про проведення заходів з військово-патріотичного виховання на 4-тому навчальному тижні 2017/2018 навчального року (0)
[28.09.2017]
5-й навчальний тиждень з 02 по 06 жовтня 2017 року. Переглядаємо й виконуємо завдання до уроку №5 (0)
[27.09.2017]
8 клас. Мистецтво. Уроки 9-10. Романська архітектура. Лицарство. (Ppt-презентація з відео за підручником Л.Масол) (0)
[27.09.2017]
9 клас. Мистецтво (за Л.Масол). Уроки 9-10. Лабіринтами художньої абстракції (Ppt-презентація до уроку) (0)
[27.09.2017]
Про проведення днів без автомобілів (0)
[25.09.2017]
9 клас. Мистецтво (за Л.Масол). Уроки 9-10. Лабіринтами художньої абстракції (Мультимедійний підручник) (0)
[22.09.2017]
ПЛАН ВИХОВНОЇ РОБОТИ на 25-29 вересня 2017р (0)
[22.09.2017]
4-й навчальний тиждень з 25 по 29 вересня 2017 року. Переглядаємо й виконуємо завдання до уроку №4 (0)
[21.09.2017]
заходи, присвячені Дню партизанської славиНапередодні 22 вересня 2017 року, в школі відбулися заходи, присвячені Дню партизанської слави. (0)
[21.09.2017]
заходи з нагоди відзначення Міжнародного Дня миру (0)
[21.09.2017]
Мій шкільний двір – оазис (0)
[20.09.2017]
8 клас. Мистецтво (за Л.Масол) Ppt-презентація (з відео) Урок 7-8.Мистецькі перлини Візантії та Київської держави (0)
[20.09.2017]
питання для конкурсу "Відун" військово-патріотичної гри "Сокіл" Джура (0)
[19.09.2017]
9 клас. Мистецтво. Уроки 7-8. Авангард Мультимедійна Ppt-презентція за підручником Л.Масол (з відео) (0)
[19.09.2017]
9 клас. Мистецтво. Уроки 7-8. Авангард: кубізм, футуризм, кубофутуризм (за Л.Масол) мультимедійний підручник (0)
[19.09.2017]
План заходів до Міжнародного Дня людини похилого віку в закладах освіти Костянтинівського району у 2017 році (0)
Наші партнери
 




Сайт учителя музичного мистецтва Толоконнікової Жанни Василівни


Сайт учителя музичного мистецтва Юанова Станіслава Маграіловича


Облако тегов
Профсоюз

Санаторно-курортное лечение


ПЕНСІЙНИЙ КАЛЬКУЛЯТОР (розрахувати свою майбутню пенсію можна ТУТ)

Печать страницы
Нашему сайту
Copyright MyCorp © 2017Сайт создан в системе uCoz