МИСТЕЦТВО В ШКОЛІ
Сайт мобільного дистанційного навчання
МОБІЛЬНО! ЗРУЧНО! КОРИСНО!
Навчайтесь на нашому сайті!



 
Суббота, 10.12.2016, 03:05
Приветствую Вас Гость
Меню сайта
Категории раздела
Мои файлы [26]
сценарии [9]
сценарии
экология и краеведение [16]
материалы по экологическому воспитанию и краеведческой работе
методические материалы [522]
методические материалы
олимпиады [9]
материалы Всеукраинской интернет-олимпиады
Мини-чат
500
Наш опрос
Який формат мультимедійного уроку вам більш зручніше використовувати в роботі?
Всего ответов: 6
Видео
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
РЕКЛАМА
Block content
Самое популярное
[29.09.2009]
ПРОГРАММА ПРЕЗИДЕНТА ШКОЛЫ (0)
[22.06.2014]
Календарь учителя на 2014-2015 учебный год (3)
[26.09.2009]
МУЗЫКА КАК ВИД ИСКУССТВА (конспект урока-лекции по художественной культуре в 9 классе) (0)
[13.09.2009]
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА (11)
[01.12.2009]
Сценарий "ДЕНЬ СВЯТОГО НИКОЛАЯ" (7)
[10.02.2014]
МОЛОДЕЖЬ ЗА ЗДОРОВЫЙ ОБРАЗ ЖИЗНИ Сценарий выступления агитбригады (0)
[23.08.2011]
Календарно-тематичне планування уроків музичного мистецтва в 1-8 класах (10)
[19.06.2016]
Навчальні плани на 2016-2017 рік (для всіх класів і всіх типів шкіл) (0)
[22.08.2011]
План виховної роботи школи на 2011-2012 навчальний рік (2)
[01.12.2012]
Сценарий ко Дню святого Николая (0)
[28.05.2013]
Сценарий открытия пришкольного лагеря (с игровой программой) (0)
[06.09.2009]
ОСЕННИЙ БАЛ и ОСЕННИЙ УТРЕННИК (сценарии) (0)
[01.09.2012]
Стихи ко Дню освобождения Донбасса (1)
[28.11.2012]
Сценарий к Международному Дню инвалидов (0)
[17.08.2013]
календарно-тематичне планування уроків музичного мистецтва в 1-2 класах за новою програмою 2013-2014 н.р (0)
[19.06.2013]
Сценарий закрытия летнего пришкольного лагеря (игровая программа) (0)
[29.06.2015]
Готуємо навчальні плани на 2015-2016 н.р. (0)
[07.08.2011]
Конспект Першого уроку " Україна-наш спільний дім" (0)
[12.08.2014]
Річний план роботи педагога-організатора на 2014-2015 н.р. (0)
[25.07.2013]
План виховної роботи школи на 2013-2014 навчальний рік (0)
[13.09.2009]
ПРИВЕТСТВИЕ УЧАЩИХСЯ на ЮБИЛЕЕ РАЙОНА (сценарий) (0)
[20.08.2011]
Конспект первого урока "«Украина - наш общий дом» " (на русском языке) (8)
[09.04.2010]
Сценарий выступления агитбригады отряда"НАСЛЕДНИКИ ПОБЕДЫ",посвященного 65-й годовщине Победы (0)
[16.08.2011]
Конспект першого уроку «Україна - наш спільний дім» (Другий варіант) (0)
[02.10.2009]
Программа кандидата в ПРЕЗИДЕНТЫ ШКОЛЬНОГО ПАРЛАМЕНТА (3)
[02.11.2009]
Сценарий КВН-ЮИД (2)
[17.02.2014]
Сценарий конкурсной программы на 8 Марта "Мисс весна" для старшеклассников (0)
[18.09.2009]
ПЛАН РАБОТЫ ПЕДАГОГА-ОРГАНИЗАТОРА на 1 семестр 2009/2010 уч. года (6)
[03.09.2011]
План роботи класного керівника на 2011-2012 навчальний рік (1)
[27.11.2011]
аналіз позакласного виховного заходу (0)
Главная » Файлы » методические материалы

Урок української літератури в 7 класі за темою:"Т. ШЕВЧЕНКО «ТОПОЛЯ». РОМАНТИЧНА ІДЕЯ НЕЗНИЩЕННОСТІ СПРАВЖНЬОГО КОХАННЯ, КРАСИ, ВІРНОСТІ "
26.10.2015, 11:19

Тема. Т. ШЕВЧЕНКО «ТОПОЛЯ». РОМАНТИЧНА ІДЕЯ

НЕЗНИЩЕННОСТІ СПРАВЖНЬОГО КОХАННЯ, КРАСИ, ВІРНОСТІ

 

Мета дидактична:

повторити й поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Т.Г.Шевченка, зосередити увагу на одній з ранніх балад поета, визначити  ідейно-тематичну спрямованість, з'ясувати її фольклорну основу, художні засоби, внутрішній світ героїв;

розвиваваюча: розвивати активний словник школярів , увагу, образне мислення і пам’ять,  вміння спостерігати, порівнювати  й узагальнювати вивчене; використовувати здобуті знання на практиці; сприяти виробленню виразного читання;

           виховна: виховувати в учнів гуманістичні ідеали, любов до природи, бережливе ставлення до неї і до людських почуттів.

.
Компетенції формуємо :інформаційну компетентність і компетентність саморозвитку та самоосвіти, соціальну компетенцію, комунікативну компетентність, полікультурну компетентність.

 

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань, урок формування вмінь і навичок.

Обладнання:  фонозапис пісень: «Зоре моя вечірняя», «По діброві вітер виє», мелодія «Пісня тополі»,  відео уривку мультфільму «Тополя».

 

Теорія літератури: балада, романтичний пейзаж, метаморфоза.

 

Методи, прийоми, форми роботи: інсценізація, виразно-художнє читання, «Словникового бюро», «Мозкова атака», «Дерево рішень», «Пісня тополі» , колективний аналіз твору, бесіда.

 

                                                                                        Епіграф:

Рости, рости, тополенько!

Все вгору та вгору...

                     Т.Шевченко

 

Хід уроку

І. Організаційний етап

 

1. З’ясування емоційної готовності учнів до уроку

- Погляньте за вікно. Яка сьогодні погода? Чи впливає природа на ваш настрій? Якщо так, то яким чином?

ПЛАН УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Своє питання «Що мені відомо про Т. Шевченка?»

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів

ІV. Сприйняття, осмислення і засвоєння нового матеріалу

  1. Слово вчителя
  2. Випереджувальне групове завдання. Пісня «Ой чиє ж то жито».  
  3. Бесіда.
  4. Робота в групах.
  5. Робота «Словникового бюро».
  6. Перегляд уривку мультфільму «Тополя».
  7. «Мозкова атака»
  8. Хвилинка релаксації
  9. Опрацювання твору Т.Шевченка «Тополя».

10. Метод «Дерево рішень»

V. Підсумок уроку

VІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів

VІІ. Домашнє завдання 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

На минулому уроці ми повторили основні події з дитинства Тараса Шевченка, продовжили роботу над вивченням творчості видатного Кобзаря. Життя - непередбачувана річ. Інколи, мимоволі, ми повертаємось у чарівний світ дитинства, де усе добре, і разом  збиралися наші найрідніші люди. У вас було завдання, підготувати до інсценізації один із епізодів дитинства малого   Тараса.
Звучить мелодія «Зоре моя вечірняя»

(Заходить жінка, до неї підходить хлопчик).

       Хлопчик. Матусю, а правда що небо на залізних стовпах тримається?

       Мати. Так, синку, правда.

       Хлопчик. А чому так багато зірок на небі?

       Мати: Це коли людина на світ приходить, в небі з’являється зірочка, і сяє та зірочка, поки людина жива. А як помре, зірочка падає. Бачив?

      Хлопчик: Бачив, матусю, бачив… Матусечко, а чому одні зірочки ясні, великі, а інші ледь видно?

      Мати. Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, її зірочка ледь-ледь сяє. А коли добра, любить людей, ясно і світло виблискує, це далеко видно.

     Хлопчик. Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя зірочка сяяла найясніше.

    Мати. Старайся мій хлопчику. (Гладить його по  голові).

Тарас.Мені тринадцятий минало.

Я пас ягнята за селом.

Чи то так сонечко сіяло,

Чи так мені чого було?

Мені так любо, любо стало,

Неначе в бога ......

Уже прокликали до паю,

А я собі у бур'яні

Молюся богу... І не знаю,

Чого маленькому мені

Тоді так приязно молилось,

Чого так весело було?

Господнє небо, і село,

Ягня, здається, веселилось!

І сонце гріло, не пекло!

Та недовго сонце гріло,

Недовго молилось...

Запекло, почервоніло

І рай запалило.

Мов прокинувся, дивлюся:

Село почорніло,

Боже небо голубеє

І те помарніло.

Поглянув я на ягнята!

Не мої ягнята!

Обернувся я на хати -

Нема в мене хати!

Не дав мені бог нічого!..

І хлинули сльози,

Тяжкі сльози!.. Починає Тарас плакати

 
Слово вчителя

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Своє питання «Що мені відомо про Т. Шевченка?»

( Учні ставляють один одному заздалегідь підготовлені запитання )

(Тим часом один із учнів визначає біля дошки віршовий розмір балади «Тополя»)

 • Коли і в якій області народився Т. Шевченко? (09.03.1814 р., Черкаській)

 • Що означає ім'я «Тарас»? (Бунтар)

 • Родина Тараса переїхала до села Кирилівки, коли йому виповнилося... (2 роки)

 • Село, яке письменник вважав своєю батьківщиною. (Моринці)

 • Змалку у Тараса виявилися здібності до... (Малярства) 

 • Чий портрет був намальований, щоб викупити Шевченка з кріпацтва?                              (В. Жуковського)

• Скільки років було Тарасові, коли його викупили з кріпацтва?  (24 роки) 

 • В якому закладі навчався майбутній письменник, здобувши волю? (Академії мистецтв)

 • Назва поетичної збірки Т. Шевченка, яка була надрукована у 1840 р. («Кобзар») 

 • Де мріяв Т. Шевченко оселитися і жити серед рідного народу? (Над Дніпром)

 • Назва гори за визначенням народу, де був перехований Т. Шевченко. (Тарасова)

 

ІV. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів

Пісня «По діброві вітер виє» Репродукція картини Т.Шевченка «Тополя»  із  «Живописної України»

- Одинока тополя, широке поле, що синіє в далині, могила... Все це змушує задуматися, чому серед широкого поля росте самотнє дерево. Звідки взялася тут тополя?  Хто викохав тонку, гнучку в степу погибати?

 

Т. ШЕВЧЕНКО «ТОПОЛЯ».  

РОМАНТИЧНА ІДЕЯ

НЕЗНИЩЕННОСТІ СПРАВЖНЬОГО КОХАННЯ, КРАСИ, ВІРНОСТІ

То ж які цілі ми поставимо перед собою?

На цьому уроці

Ми дізнаємося…Ми навчимося…Ми будемо розвивати…Ми будемо виховувати…

 

 

V. Сприйняття, осмислення і засвоєння нового матеріалу

1.Слово вчителя

Т.Г. Шевченко – письменникбагатогранний . Він писав і поезії ,і поеми ,й прозові твори ,й твори драматичні. А починав свою творчість з балад.

Балада – невеликий за розміромліро - епічний твір фольклорного походження на легендарну чи історичну тему. У баладі як правило, їдетьсяпрощось незвичайне героїчне; реальне часто поєднується із фантастичним.

Любив Шевченко співати народні балади. Особливо йому подобалась балада «Ой, чиє ж то жито».

Випереджувальне групове завдання.

Звучить пісня «Ой, чиє ж то жито?».

Що ж таке балада?

 

Бесіда.

-   Коли була написана балада «Тополя»? (Баладу «Тополя» Т.Г.Шевченко написав у 1839 році під час навчання в Академії мистецтв в Петербурзі).

-   Які враження склались у вас після прочитання твору?

-   Які епізоди вам найбільше запам’ятались?

-   Під час читання якого з уривків ви найбільше хвилювались?

-   Що спільного між баладами «Тополя» та «Ой, чиє ж то жито?»

-   Розкрийте сюжетну лінію балади «Тополя». (Учень коротко передає сюжет твору). Край дороги росла висока тополя. Розповідь автора про трагічне кохання, пов’язане з цим деревом. 
Дівчина покохала козака. Любилися, зустрічалися, аж доки козака не стало. Молодиця сумує за ним. Мати хоче її видати заміж за стару людину. Дочка не бажає зраджувати тому коханню, яке у неї було. Вона звертається по допомогу до ворожки. Спробувавши зілля бабусі, дівчина стала тополею. 

 

Романтичний пейзаж (фр. paysage, від pays — місцевість, країна) — опис, зображення природи, природних явищ, краєвидів у художньому творі, а також створює природу могутню, буйну, бурхливу або служить одним із засобів створення місцевого колориту за допомогою різних засобів: епітетів; порівнянь, метафор тощо. Пейзаж, на відміну від малярського, відтворює також рухи, звуки, запахи й т. ін.

 

-   Які художні засоби використовує автор, щоб створити роматичний пейзаж? (Він у Шевченка є дзеркалом, що відображає душу митця, ліричного героя)

(Метафори, гіпербола, порівняння).

Робота в групах:

І група

Метафори: «вітер виє, гуляє..», «море синіє», «серце ниє», «лихо… зострінеться», «серце знає», «личко червоніє», «брови полиняють», «серденько мліло», «чуло серце недоленьку», «серденько б’ється », «чорнобрива сохла», «стань місяць серед неба».

Порівняння: «поле, як ті море», «одна, як сирота», «воркує, як голубка без голуба», «сонце світить — як ворог сміється», «сохне…, як квіточка», «пішла стара, мов каламар», «полетіла, мов на крилах».

ІІ група

Повтори: «одна, одна…», «…пала, стала, стала…», «плавай, плавай, лебедонько».

Епітети: «біле личко», «карі оченята», «щира правда».

Звертання: «Легше, мамо, в труні лежати», «Бабусенько, голубонько, серце моє, ненько», «Зроби, моя пташко!». «Добре, доню…», «Спасибі, бабусю», «Плавай, плавай, лебедонько!», «Скажи, моє серце!», «Мамо моя. доле моя!», «Боже милий, боже!», «Подивися, тополенько!», «Рости ж, серце-тополенько. », «Не знайте, дівчата!», «Бо не довго, чорнобриві!»

Вчитель.

Обрамлення - початкова і завершальна композиційні частини твору, що є ніби рамкою для інших його частин.

Ліричний вступ написано в романтичному стилі, ознаками цього стилю є змалювання незвичайних героїв у незвичайних обставинах. Ліричний вступ змінюється розповіддю.

Вчитель.

 Робота «Словникового бюро».

Символ – предмет або слово, яке умовно виражає суть певного явища; значення символу домислюється, тому його сприйняття залежить від читачів.

-   У баладі автор використовує образи-символи: тополя, лебеді, калина, треті півні.

Перегляд  уривку мультфільму «Тополя»

 «Мозкова атака».

·        Зверніть увагу на те, як дівчина звертається до ворожки. Чому?

·        ·        Чому за третім разом ворожка сказала: «Не питай, що буде»?

·        Чи знає дівчина, що її чекає? (Дівчина стала тополею. Такі перевтілення називаються метаморфозою).

Хвилинка релаксації. Звучить мелодія «Пісня тополі». Після прослуховування учні аналізують

Опрацювання твору Т. Шевченка «Тополя»

Анкета твору

Визначте тему та ідею твору?

  • Тема: розповідь про глибокі переживання дівчини, розлученої з коханим, її звернення до ворожки, розмова з тополею і, нарешті, перетворення самої дівчини на тополю під впливом чудотворного зілля.
  •  Ідея: невмирущість справжнього кохання, возвеличення краси, вірності, незнищенності світлих і благородних людських почуттів. Основна думка: кохання — це не тільки щире почуття, а й те, через що любляче серце страждає у поневіряннях.

 Жанр: балада з казково-фантастичними подіями.

 Композиція.

 Балада «Тополя» побудована за мотивами народної творчості і стародавніх уявлень народу. Як твір УНТ за своєю будовою містить вступ, основну частину і закінчення. У творі письменник звертається до дівчат із сумною розповіддю про трагічне кохання. Тут наявні й народна символіка, і міфологічні метаморфози (перетворення дівчини на тополю), і народні ворожіння.

Слово вчителя

 Експозиція: По діброві вітер виє,

Гуляє по полю,

Край дороги гне тополю

До самого долу.

 Зав’язка:  Полюбила чорноброва

 Козака дівчина.

 Розвиток дії: Защебече соловейко

В лузі на калині,

Заспіває козаченько,

Ходя по долині.

 Кульмінація: «Бабусенько, голубонько,

Серце моє, ненько!

Скажи мені щиру правду –

Де милий-серденько?...»

 Розв’язка: Отак тая чорнобрива

Плакала, співала…

І на диво серед поля

Тополею стала

 

Проблематика твору:

вірність і зрада;

кохання щире і нерозділене;

батьки і діти.

 

Метод «Дерево рішень»

  • Як ви думаєте…

Мати вирішила одружити доньку з багатим  старцем (позитивні, негативні наслідки).

 

VІ. Підсумок уроку

Ми дізналися…Ми навчилися…Ми вміємо…Ми  цінуємо

 

VІІ. Домашнє завдання

 

1.Обов’язкове:  навчитися виразно читати баладу „Тополя”.

2.Вміти аналізувати баладу за зразком

2.За бажанням: підготувати повідомлення: а) про історію створення  та після історію  „Заповіту” Т.Шевченка; б) створити асоціативний ряд до слова „Україна”.

ДО УВАГИ УЧАСНИКІВ СЕМІНАРУ! Пропозиції, зауваження до уроку можна залишити в коментарях після реєстрації на сайті

Категория: методические материалы | Добавил: wolkan
Просмотров: 466 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
avatar
Форма входа
Поиск
Новое на сайте
[05.12.2016]
Про відзначення в Кіндратівській СШ І-ІІІ ступенів 25-ї річниці референдуму на підтвердження Акта проголошення незалежності України (0)
[02.12.2016]
13 навчальний тиждень. З 05 по 09 грудня. Переглядаємо урок №13 (0)
[25.11.2016]
ПЛАН РАБОТЫ школьного ученического самоуправления на 28 ноября – 02 декабря 2016 г (0)
[25.11.2016]
12 навчальний тиждень. З 28 листопада по 2 грудня. Переглядаємо урок №12 (0)
[25.11.2016]
5 клас. Музичне мистецтво. Мультимедійна презентація. Урок за темою "Історія народу в піснях" (0)
[20.11.2016]
Сценарій проведення Лінійки – реквієму «Людської пам’яті мости…», присвяченої пам*яті жертв Голодоморів в Україні (0)
[19.11.2016]
План масових заходів шкільного учнівського самоврядування на 21-26 листопада 2016 року (0)
[17.11.2016]
Прямим текстом: Геноцид на низовому рівні. Об’єднані територіальні громади. Експертна програма (0)
[17.11.2016]
11 навчальний тиждень. З 21 по 25 листопада. Переглядаємо урок №11 (0)
[13.11.2016]
Приклад проведення Майстер-класу на Конкурсі "Вчитель року" номінація "Музичне мистецтво" (0)
[13.11.2016]
Експертиза підручника (0)
[12.11.2016]
ПЛАН ШКОЛЬНЫХ МЕРОПРИЯТИЙ УЧЕНИЧЕСКОГО САМОУПРАВЛЕНИЯ на 14 – 18 ноября 2016 г (0)
[11.11.2016]
Дружковка не готова к повышению минималки (0)
[11.11.2016]
ЗАКОН УКРАЇНИ Про добровільне об’єднання територіальних громад (0)
[11.11.2016]
Как быть, если конкретный населенный пункт не хочет объединяться ни с одной громадой? (0)
[11.11.2016]
А если какой-то громаде не будет хватать собственных денег? (0)
[11.11.2016]
Кто будет финансировать социальную сферу населенных пунктов, которые наотрез отказываются объединяться в громады? (0)
[11.11.2016]
Почему города и села не хотят объединяться (0)
[11.11.2016]
Бунт сельсоветов: громады не хотят объединения (0)
[10.11.2016]
10 навчальний тиждень. З 14 по 18 листопада. Переглядаємо урок №10 (0)
[10.11.2016]
Відзначення 40-ї річниці створення Української Громадської групи сприяння виконанню Гельсінських угод (0)
[09.11.2016]
І ЗНОВУ "КАРУСЄЛІ" НА ДОНБАСІ.Особливості "добровільного" об'єднання територіальних громад в зоні АТО. "Що це було?" (0)
[09.11.2016]
Большой скандал в маленькой Кондратовке (0)
[09.11.2016]
Децентралізація у Костянтинівському районі: збори без оголошень та «каруселі» - Новини До ТеБе (0)
[04.11.2016]
9 навчальний тиждень з 07 по 11 листопада (0)
[31.10.2016]
ІНФОРМАЦІЯ ПРО ЗАХОДИ З ВІДЗНАЧЕННЯ ДНЯ ВИЗВОЛЕННЯ УКРАЇНИ ВІД НІМЕЦЬКО-ФАШИСТСЬКИХ ЗАГАРБНИКІВ (0)
[31.10.2016]
До 72-ї річниці визволення України від німецько-фашистських загарбників (0)
[29.10.2016]
Де собака заритий.Урядом запропоновано підвищити МЗП до 3.200 грн,але відв'язати МЗП від нарахувань на зарплату бюджетників (0)
[29.10.2016]
Завдання для учнівського самоврядування на 8 навчальний тиждень.До уваги лідерів учнівського самоврядування! (0)
[29.10.2016]
8 навчальний тиждень Уроки. Домашні завдання (0)
[28.10.2016]
Метод проектів у системі учнівського самоврядування Автор: Рудіченко С.М., методист Костянтинівського РЦДЮТ (0)
[28.10.2016]
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо відзначення Дня пам'яті жертв голодоморів (0)
[28.10.2016]
Матеріали семінару педагогів-організаторів Костянтинівського району на базі Торського НВК (0)
[27.10.2016]
Освітяни столиці виходять на акцію протесту! (0)
[25.10.2016]
Для Вікторії Олександрівни з приводу пільгової пенсії (0)
[25.10.2016]
Науково-методичний семінар "Українське образотворче мистецтво як складова світової культури" (0)
[24.10.2016]
Науково-методичний семінар Мобільне навчання з предметів "Музичне мистецтво" та "Художня культура" (0)
[23.10.2016]
Матеріали учасників Конкурсу "Вчитель року-2017" (0)
[22.10.2016]
Матеріали учасника конкурсу Учитель року -2017 у номінації "Музичне мистецтво. Кущенко Е.Б. (0)
[19.10.2016]
Умови І (МІСЬКОГО/РАЙОННОГО) ТУРУ Конкурсу "Вчитель року" (0)
Наши партнёры
Облако тегов
Профсоюз

Санаторно-курортное лечение


ПЕНСІЙНИЙ КАЛЬКУЛЯТОР (розрахувати свою майбутню пенсію можна ТУТ)

Печать страницы
Нашему сайту
Copyright MyCorp © 2016Сайт создан в системе uCoz