МИСТЕЦТВО В ШКОЛІ
Сайт перевернутого мобільного дистанційного навчання
Навчайтесь на нашому сайті!



 
Четверг, 22.02.2018, 03:19
Приветствую Вас Гость
Меню сайта
Мини-чат
Наш опрос
Який формат мультимедійного уроку вам більш зручніше використовувати в роботі?
Всего ответов: 92
Видео
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
РЕКЛАМА
Block content
Самое популярное
[29.09.2009]
ПРОГРАММА ПРЕЗИДЕНТА ШКОЛЫ (0)
[26.09.2009]
МУЗЫКА КАК ВИД ИСКУССТВА (конспект урока-лекции по художественной культуре в 9 классе) (0)
[22.06.2014]
Календарь учителя на 2014-2015 учебный год (3)
[13.09.2009]
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА (11)
[01.12.2009]
Сценарий "ДЕНЬ СВЯТОГО НИКОЛАЯ" (7)
[10.02.2014]
МОЛОДЕЖЬ ЗА ЗДОРОВЫЙ ОБРАЗ ЖИЗНИ Сценарий выступления агитбригады (0)
[28.05.2013]
Сценарий открытия пришкольного лагеря (с игровой программой) (0)
[23.08.2011]
Календарно-тематичне планування уроків музичного мистецтва в 1-8 класах (10)
[08.06.2017]
Матеріали для проведення Першого уроку у 2017/2018 навчальному році (0)
[01.09.2012]
Стихи ко Дню освобождения Донбасса (1)
[19.06.2016]
Навчальні плани на 2016-2017 рік (для всіх класів і всіх типів шкіл) (0)
[28.11.2012]
Сценарий к Международному Дню инвалидов (0)
[01.12.2012]
Сценарий ко Дню святого Николая (0)
[22.08.2011]
План виховної роботи школи на 2011-2012 навчальний рік (2)
[06.09.2009]
ОСЕННИЙ БАЛ и ОСЕННИЙ УТРЕННИК (сценарии) (0)
[19.06.2013]
Сценарий закрытия летнего пришкольного лагеря (игровая программа) (0)
[31.08.2017]
Мистецтво. 9 кл (Л.Масол) Уроки 1-2. Школи і лідери модерну (5)
[17.08.2013]
календарно-тематичне планування уроків музичного мистецтва в 1-2 класах за новою програмою 2013-2014 н.р (0)
[17.02.2014]
Сценарий конкурсной программы на 8 Марта "Мисс весна" для старшеклассников (0)
[14.07.2016]
План виховної роботи школи на 2016-2017 н.р. (0)
[12.08.2014]
Річний план роботи педагога-організатора на 2014-2015 н.р. (0)
[08.09.2014]
Календарно-тематичне планування з предмета «Захист Вітчизни» 10-11 класи (1,5 години) (0)
[29.06.2015]
Готуємо навчальні плани на 2015-2016 н.р. (0)
[07.08.2011]
Конспект Першого уроку " Україна-наш спільний дім" (0)
[25.07.2013]
План виховної роботи школи на 2013-2014 навчальний рік (0)
[20.08.2011]
Конспект первого урока "«Украина - наш общий дом» " (на русском языке) (8)
[13.09.2009]
ПРИВЕТСТВИЕ УЧАЩИХСЯ на ЮБИЛЕЕ РАЙОНА (сценарий) (0)
[09.04.2010]
Сценарий выступления агитбригады отряда"НАСЛЕДНИКИ ПОБЕДЫ",посвященного 65-й годовщине Победы (0)
[27.02.2013]
Сценарий праздничного концерта для учителей школы, посвященного 8 Марта (0)
[16.08.2011]
Конспект першого уроку «Україна - наш спільний дім» (Другий варіант) (0)
Главная » 2017 » Сентябрь » 11 » 9 клас. Мистецтво (за Л.Масол). Уроки 5-6. Мінливість вражень імпресіоністів. (Медіапідручник)
15:26
9 клас. Мистецтво (за Л.Масол). Уроки 5-6. Мінливість вражень імпресіоністів. (Медіапідручник)

9 клас. Мистецтво (за Л.Масол). Уроки 5-6. Мінливість вражень імпресіоністів. (Медіапідручник)

Пезентація до уроку (скачати й переглянути)  ТУТ -  Уроки 5-6 Мінливість вражень імпресіоністів. - скачати

Джерело:  https://www.youtube.com/watch?v=uSFYAWSpAkQ 

Джерело: https://www.youtube.com/watch?v=d3xBskp7MMs

Джерело: https://www.youtube.com/watch?v=RBhBEPi15iY

Джерело: https://www.youtube.com/watch?v=6756qVhLm9E

ЗАВДАННЯ (виконується у коментарях до уроку)

  • - Порівняйте картини на спільну тематику. Що єднає різних авторів у її зображенні? Які настрої панують?
  • Схарактеризуйте світлотіньові ефекти й композиційні рішення.
  • Завдяки чому на картинах відчувається легкий подих вітерця, живий рух води в річці?

Джерело: https://www.youtube.com/watch?v=Zf48vCShc5Q

Джерело: https://www.youtube.com/watch?v=YzB6yaOcahU

Джерело: https://www.youtube.com/watch?v=Vsozk3r-UzU

Оригінал: https://www.youtube.com/watch?v=vUZjf3LIfoI

Джерело: https://www.youtube.com/watch?v=FawZbfkYgiI

Джерело: https://www.youtube.com/watch?v=NAK2mubsPOo

Джерело: https://www.youtube.com/watch?v=RgxeWaH2EJ4

ЗАВДАННЯ

У коментарях до уроку дайте відповіді на питання зі сторінки 47 підручника

Джерело: https://www.youtube.com/watch?v=vX5rmhQ-PjE

ЗАДВАННЯ:

У коментарях до уроку порівняйте стилі пезажів Венеції на картинах. Який ефект досягнуто технікою пуантилізму?

Клод Дебюссі "Місяне сяйво" (відео)

Джерело: https://www.youtube.com/watch?v=B3EAvIK54dk

Джерело: https://www.youtube.com/watch?v=TR-gXaUawQc

М.Равель "Гра води"

Джерело: https://www.youtube.com/watch?v=aAOSSfDOpJs

ЗАВДАННЯ

У коментарях до уроку виконайте завдання 1-5 зі строінки 51 підручника

 

Просмотров: 2154 | Добавил: wolkan | Рейтинг: 4.3/3
Всего комментариев: 3
avatar
3
Кiндратiвська СШ
Домашня робота

1. Назвiть основнi стильовi риси iмпресiонiзму i постiмпресiонiзму.Чим вони вiдрiзняються вiд стилiв-попередникiв?
Вiдповiдь: Наприкінці ХІХ століття з’явилась нова течія модернізму – імпресіонізм. Він уособлював абсолютно новий погляд на мистецтво, він був протилежністю реалізму, натуралізму та неокласицизму. У перекладі з французької impression означає враження, тобто основна задача митця не передати реальність такою, як її прийнято сприймати, а відтворити суб’єктивне бачення, створити неповторне враження, здатне надихнути спостерігача.
Особлива роль відводиться миттєвому враженню, ситуації, що відбувається в просторі лише незначний час, але глибоко вражає внутрішній світ митця.
Завдяки розвитку науки й техніки світогляд людей почав змінюватись. Декілька слів про живопис. Були створені нові фарби, що були дешевші та доступніші, почали застосовувати нові пензлі.
Після вивчення Ньютоном структури сонячного променю і той факт, що світло розкладається на сім кольорів. Тобто, зелена трава не є лише зеленою, червона квітка лише червоною, а кожний предмет має безліч відтінків, що міняться залежно від освітлення та того, як падає тінь. Ці та багато інших відкриттів змушували художників шукати нові форми зображування, практикувати свої вміння та знання, випробувати та змінювати загальновідомі канони живопису.

2. Пояснiть значення слова "пленер". Для яких жанрiв живопису робота на пленерi найважливiша?
Вiдповiдь: Плене́р (від фр. en plein air — «на відкритому повітрі») — у живописі термін, який позначає передачу у картині всього багатства змін кольору, зумовлених дією сонячного світла й атмосфери. Пленерний живопис склався у результаті роботи художників на вільному повітрі, а не у майстерні. Аналогічно — в інших галузях творчості (скульптурі).
Експресіоністи зображують світ суб'єктивно, спотворюючи реальність для створення більшого емоційного ефекту. Їх мета - змусити глядача замислитися. Вираз в экспрессионизме переважає над зображенням. Можна відзначити, що для багатьох робіт характерні мотиви мук, болю, страждань, крику (робота Едварда Мунка, представлена вище, так і називається - "Крик"). Художників-експресіоністів зовсім не цікавить матеріальна реальність, їх картини наповнені глибоким змістом і емоційними переживаннями.

3. Схарактеризуйте творчiсть митця, який найбiльше вас зацiкавив? Розкажiть про змiст i технiку його творiв.

Вiдповiдь: Клод Оскар Моне народився 14 листопада 1840 в Парижі. Коли хлопчикові було п'ять років, родина переїхала до Нормандії, у Гавр. Батько хотів, щоб Клод став бакалійником і приєднався до сімейного бізнесу, але син з дитинства захоплювався образотворчим мистецтвом, зокрема із задоволенням малював карикатури. На морському узбережжі Нормандії Моне зустрів Ежена Будена, відомого пейзажиста і одного з провісників імпресіонізму. Буден показав юному художнику деякі прийоми живописної роботи з натури.
У 1860 р. Моне був призваний до армії і потрапив до Алжиру, але там він захворів на тиф. Втручання тітоньки допомогло художнику демобілізуватися, і він повернувся додому вже у 1862 році.
Моне вступив до університету на факультет мистецтв, але швидко розчарувався в пануючому там підході до живопису. Покинувши навчальний заклад, він незабаром вступив у студію живопису, яку організував Шарль Глейр. У студії він познайомився з такими художниками, як Огюст Ренуар і Фредерік Базіль. Вони були практично однолітками, дотримувалися схожих поглядів на мистецтво і незабаром склали кістяк групи імпресіоністів.
Популярність Моне приніс портрет Каміли Донсьє, намальований у 1866 році («Каміла, або портрет пані в зеленій сукні»). Каміла Донсьє потім стала дружиною художника, і у них народився син Жан.
Після початку франко-пруської війни в 1870 р. Моне їде в Англію, де знайомиться з роботами Джона Констебла і Вільяма Тернера. У березні 1871 року він залишив Лондон і став жити в Заандамі (Нідерланди), де він написав двадцять п'ять картин. Крім того він перший раз побував в сусідньому Амстердамі.
У жовтні або листопаді 1871 Моне повернувся до Франції. З грудня 1871 року по 1878 рік він жив у Аржантейлі, селі на правому березі річки Сени поблизу Парижа, яке було популярним місцем недільного відпочинку для парижан. У Аржантейлі були написані деякі з його найвідоміших робіт.
avatar
2
1 листопада
Домашня робота
Кіндратівська СШ
Пічнякова Назара

1. Назвiть основнi стильовi риси iмпресiонiзму i постiмпресiонiзму.Чим вони вiдрiзняються вiд стилiв-попередникiв? 

Імпресіоні́зм  — мистецька течія у живописі, а також в літературі та музиці, котра виникла в 1860-х роках та остаточно сформувалася на початку 20 століття у Франції. Засновники імпресіонізму — як і символізму та експресіонізму — діяли на противагу реалізму (особливо неокласицизму, а також і натуралізму). Імпресіоністи намагаються у своїх творах відтворити шляхетні, витончені особисті враження та спостереження мінливих миттєвих відчуттів та переживань, природу, схопити мінливі ефекти світла — проте на відміну від неокласицизму не зобов'язувалися об'єктивно відображати реальність, а натомість поділитися власними почуттями зі спостерігачем твору, вплинути на нього. 
Наприкінці ХІХ століття з’явилась нова течія модернізму – імпресіонізм. Він уособлював абсолютно новий погляд на мистецтво, він був протилежністю реалізму, натуралізму та неокласицизму. У перекладі з французької impression означає враження, тобто основна задача митця не передати реальність такою, як її прийнято сприймати, а відтворити суб’єктивне бачення, створити неповторне враження, здатне надихнути спостерігача.

 2. Пояснiть значення слова "пленер". Для яких жанрiв живопису робота на пленерi найважливiша? 
Плене́р  — у живописі термін, який позначає передачу у картині всього багатства змін кольору, зумовлених дією сонячного світла й атмосфери. Пленерний живопис склався у результаті роботи художників на вільному повітрі, а не у майстерні. Аналогічно — в інших галузях творчості (скульптурі).

3. Схарактеризуйте творчiсть митця, який  найбiльше вас зацiкавив? Розкажiть про змiст i технiку його творiв.

 Клод Оскар Моне народився 14 листопада 1840 в Парижі. Коли хлопчикові було п'ять років, родина переїхала до Нормандії, у Гавр. Батько хотів, щоб Клод став бакалійником і приєднався до сімейного бізнесу, але син з дитинства захоплювався образотворчим мистецтвом, зокрема із задоволенням малював карикатури. На морському узбережжі Нормандії Моне зустрів Ежена Будена, відомого пейзажиста і одного з провісників імпресіонізму. Буден показав юному художнику деякі прийоми живописної роботи з натури. 
У 1860 р. Моне був призваний до армії і потрапив до Алжиру, але там він захворів на тиф. Втручання тітоньки допомогло художнику демобілізуватися, і він повернувся додому вже у 1862 році. 
Моне вступив до університету на факультет мистецтв, але швидко розчарувався в пануючому там підході до живопису. Покинувши навчальний заклад, він незабаром вступив у студію живопису, яку організував Шарль Глейр. У студії він познайомився з такими художниками, як Огюст Ренуар і Фредерік Базіль. Вони були практично однолітками, дотримувалися схожих поглядів на мистецтво і незабаром склали кістяк групи імпресіоністів. 
Популярність Моне приніс портрет Каміли Донсьє, намальований у 1866 році («Каміла, або портрет пані в зеленій сукні»). Каміла Донсьє потім стала дружиною художника, і у них народився син Жан. 
Після початку франко-пруської війни в 1870 р. Моне їде в Англію, де знайомиться з роботами Джона Констебла і Вільяма Тернера. У березні 1871 року він залишив Лондон і став жити в Заандамі (Нідерланди), де він написав двадцять п'ять картин. Крім того він перший раз побував в сусідньому Амстердамі. 
У жовтні або листопаді 1871 Моне повернувся до Франції. З грудня 1871 року по 1878 рік він жив у Аржантейлі, селі на правому березі річки Сени поблизу Парижа, яке було популярним місцем недільного відпочинку для парижан. У Аржантейлі були написані деякі з його найвідоміших робіт.

avatar
1
30 Жовтня
Домашня робота

Кiндратiвська СШ
Сердюк Артем


1. Назвiть основнi стильовi риси iмпресiонiзму i постiмпресiонiзму.Чим вони вiдрiзняються вiд стилiв-попередникiв?
1. Наприкінці ХІХ століття з’явилась нова течія модернізму – імпресіонізм. Він уособлював абсолютно новий погляд на мистецтво, він був протилежністю реалізму, натуралізму та неокласицизму. У перекладі з французької impression означає враження, тобто основна задача митця не передати реальність такою, як її прийнято сприймати, а відтворити суб’єктивне бачення, створити неповторне враження, здатне надихнути спостерігача.
Особлива роль відводиться миттєвому враженню, ситуації, що відбувається в просторі лише незначний час, але глибоко вражає внутрішній світ митця.
Завдяки розвитку науки й техніки світогляд людей почав змінюватись. Декілька слів про живопис. Були створені нові фарби, що були дешевші та доступніші, почали застосовувати нові пензлі.
Після вивчення Ньютоном структури сонячного променю і той факт, що світло розкладається на сім кольорів. Тобто, зелена трава не є лише зеленою, червона квітка лише червоною, а кожний предмет має безліч відтінків, що міняться залежно від освітлення та того, як падає тінь. Ці та багато інших відкриттів змушували художників шукати нові форми зображування, практикувати свої вміння та знання, випробувати та змінювати загальновідомі канони живопису.

2. Пояснiть значення слова "пленер". Для яких жанрiв живопису робота на пленерi найважливiша?
2. Плене́р (від фр. en plein air — «на відкритому повітрі») — у живописі термін, який позначає передачу у картині всього багатства змін кольору, зумовлених дією сонячного світла й атмосфери. Пленерний живопис склався у результаті роботи художників на вільному повітрі, а не у майстерні. Аналогічно — в інших галузях творчості (скульптурі).
Експресіоністи зображують світ суб'єктивно, спотворюючи реальність для створення більшого емоційного ефекту. Їх мета - змусити глядача замислитися. Вираз в экспрессионизме переважає над зображенням. Можна відзначити, що для багатьох робіт характерні мотиви мук, болю, страждань, крику (робота Едварда Мунка, представлена вище, так і називається - "Крик"). Художників-експресіоністів зовсім не цікавить матеріальна реальність, їх картини наповнені глибоким змістом і емоційними переживаннями.

3. Схарактеризуйте творчiсть митця, який  найбiльше вас зацiкавив? Розкажiть про змiст i технiку його творiв.
3. Клод Оскар Моне народився 14 листопада 1840 в Парижі. Коли хлопчикові було п'ять років, родина переїхала до Нормандії, у Гавр. Батько хотів, щоб Клод став бакалійником і приєднався до сімейного бізнесу, але син з дитинства захоплювався образотворчим мистецтвом, зокрема із задоволенням малював карикатури. На морському узбережжі Нормандії Моне зустрів Ежена Будена, відомого пейзажиста і одного з провісників імпресіонізму. Буден показав юному художнику деякі прийоми живописної роботи з натури.
У 1860 р. Моне був призваний до армії і потрапив до Алжиру, але там він захворів на тиф. Втручання тітоньки допомогло художнику демобілізуватися, і він повернувся додому вже у 1862 році.
Моне вступив до університету на факультет мистецтв, але швидко розчарувався в пануючому там підході до живопису. Покинувши навчальний заклад, він незабаром вступив у студію живопису, яку організував Шарль Глейр. У студії він познайомився з такими художниками, як Огюст Ренуар і Фредерік Базіль. Вони були практично однолітками, дотримувалися схожих поглядів на мистецтво і незабаром склали кістяк групи імпресіоністів.
Популярність Моне приніс портрет Каміли Донсьє, намальований у 1866 році («Каміла, або портрет пані в зеленій сукні»). Каміла Донсьє потім стала дружиною художника, і у них народився син Жан.
Після початку франко-пруської війни в 1870 р. Моне їде в Англію, де знайомиться з роботами Джона Констебла і Вільяма Тернера. У березні 1871 року він залишив Лондон і став жити в Заандамі (Нідерланди), де він написав двадцять п'ять картин. Крім того він перший раз побував в сусідньому Амстердамі.
У жовтні або листопаді 1871 Моне повернувся до Франції. З грудня 1871 року по 1878 рік він жив у Аржантейлі, селі на правому березі річки Сени поблизу Парижа, яке було популярним місцем недільного відпочинку для парижан. У Аржантейлі були написані деякі з його найвідоміших робіт.
avatar
Форма входа
Поиск
Новое на сайте
[21.02.2018]
ЗВІТ ПРО ПРОВЕДЕННЯ ДНЯ РІДНОЇ МОВИ В КІНДРАТІВСЬКІЙ СШ (0)
[20.02.2018]
Звіт з реалізації Програми національно-патріотичного виховання за лютий 2018 р. у Кіндратівській спеціалізованій школі І-ІІІ ступенів (0)
[17.02.2018]
Свято Колодія (0)
[16.02.2018]
План роботи школи (масові заходи) (0)
[15.02.2018]
9 клас. Мистецтво (за Л.Масол) Уроки 25-26. Телебачення: погляд у світ. (Скан підручника + відео) (0)
[09.02.2018]
ПЛАН РОБОТИ ШКОЛИ на 12-16 лютого 2018 р (0)
[05.02.2018]
Про забезпечення здійснення освітнього процесу державною мовою (0)
[02.02.2018]
ПЛАН РООТИ на 05-09 лютого 2018 року (0)
[27.01.2018]
В Краматорске состоялся допремьерный показ спектакля «Поцелуй» (0)
[27.01.2018]
Культурно- масові заходи в Кіндратівській спеціаліхованій школі І-ІІІ ступенів на 2017—2018 н.р (0)
[26.01.2018]
ПЛАН РАБОТИ ШКОЛИ на 29 січня – 02 лютого 2018 р (0)
[26.01.2018]
"Оцените красоту игры. Развели, как котят".Офіційно: зарплати учителів зростуть на 10% (0)
[24.01.2018]
Інформацію і фото про проведені заходи потрібно надсилати терміново! (0)
[23.01.2018]
ЗАГАЛЬНОШКІЛЬНІ БАТЬКІВСЬКІ ЗБОРИ (0)
[23.01.2018]
щодо запобігання поширенню наркоманії, тютюнопаління та вживання алкогольних напоїв (0)
[22.01.2018]
9 клас. Мистецтво (за підручником Л.Масол). Урок 23-24. Українське кіно (мультимедійний підручник) (1)
[22.01.2018]
Інформація щодо проведених заходів до відзначення Дня Соборності України В Кіндратівській спеціалізованій школі І-ІІІ ступенів з поглибленим (0)
[22.01.2018]
план заходів профілактики побутового травматизму серед педагогічного та учнівського колективів (0)
[22.01.2018]
Заходи з охорони праці у школі (0)
[22.01.2018]
План заходів щодо попередження дитячого дорожньо-транспортного травматизму (0)
[22.01.2018]
3. План заходів щодо запобігання аваріям, пожежам і нещасним випадкам виробничого характеру (0)
[22.01.2018]
План заходів щодо пожежної безпеки у школі. (0)
[22.01.2018]
1. Попередження травматизму під час навчально-виховного процесу (0)
[19.01.2018]
ПЛАН РОБОТИ ШКОЛИ на 22 – 26 січня 2018 р (0)
[18.01.2018]
Методкабинет отдела образования Константновской РГА – лучший в Донецкой области (0)
[18.01.2018]
"Избави нас, Господи, от чумы, голода, войны и...децентрализации" (0)
[17.01.2018]
Звіт з реалізації Програми національно-патріотичного виховання за січень 2018 р. у Кіндратівській спеціалізованій школі І-ІІІ ступенів з п (0)
[15.01.2018]
щодо виконання Регіонального плану заходів з відзначення 80-річчя від дня народження В’ячеслава Чорновола на грудень 2017 року – березень 20 (0)
[12.01.2018]
Про заплановані заходи з відзначення 100-річчя бою під Крутами (0)
[12.01.2018]
ПЛАН РОБОТИ ШКОЛИ на 15 –19 січня 2018 р (0)
[12.01.2018]
"КУТЯ ІЗ-ЗА ГРАТ" Про проведення в Кіндратівській СШ тематичних заходів до Дня українського політв*язня (0)
[09.01.2018]
9 клас. Мистецтво. (за Л.Масол). Уроки 21-22. Професії та школи у кінематографі (ppt-презентація до уроку) (0)
[09.01.2018]
9 клас. Мистецтво. Мультимедійний підручник (за Л.Масол). Уроки 21-22. Професії та школи у кінематографі (0)
[08.01.2018]
8 клас. Мистецтво. Видеоурок 17-18. Мистецтво Бароко (0)
[08.01.2018]
8 клас. Мистецтво. Урок 20. Українське бароко (Ppt-презентація до уроку за підручником Л.Масол) (0)
[06.01.2018]
Реєстрація на пробне ЗНО стартує 9 січня (0)
[03.01.2018]
8 клас. Мистецтво (за Л.Масол). Урок 19. Бароко: Музика (Ppt-презентація до уроку з відео і сканами сторінок підручника) (0)
[02.01.2018]
Відпочинок - теж мистецтво. Втома на роботі і безпека праці. (0)
[30.12.2017]
Державні свята й вихідні дні у 2018 році (0)
[30.12.2017]
Зимові канікули триватимуть із 30 грудня 2017 року до 09 січня 2018 року. План роботи (0)
Наші партнери
 




Сайт учителя музичного мистецтва Толоконнікової Жанни Василівни


Сайт учителя музичного мистецтва Юанова Станіслава Маграіловича


Календарь
«  Сентябрь 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
Архив записей
Облако тегов
Профсоюз

Санаторно-курортное лечение


ПЕНСІЙНИЙ КАЛЬКУЛЯТОР (розрахувати свою майбутню пенсію можна ТУТ)

Печать страницы
Нашему сайту
Copyright MyCorp © 2018Сайт создан в системе uCoz