Кіндратівська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів
з поглибленим вивченням інформатики та програмування
Костянтинівської районної ради Донецької області

МИСТЕЦТВО В ШКОЛІ

Сайт змішаного мобільного дистанційного навчання
Навчайтесь на нашому сайті!



 
Понедельник, 25.05.2020, 08:15
Приветствую Вас Гость
Меню сайта
Категории раздела
Мои статьи [105]
методические статья [0]
в разделе размещены методические материалы
Мини-чат
Наш опрос
Обераємо "КЛАС РОКУ-2019"
Всего ответов: 14
Видео
Статистика

Онлайн всего: 5
Гостей: 5
Пользователей: 0
РЕКЛАМА
Block content
Самое популярное
[29.09.2009]
ПРОГРАММА ПРЕЗИДЕНТА ШКОЛЫ (0)
[26.09.2009]
МУЗЫКА КАК ВИД ИСКУССТВА (конспект урока-лекции по художественной культуре в 9 классе) (0)
[22.06.2014]
Календарь учителя на 2014-2015 учебный год (3)
[13.09.2009]
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА (11)
[10.02.2014]
МОЛОДЕЖЬ ЗА ЗДОРОВЫЙ ОБРАЗ ЖИЗНИ Сценарий выступления агитбригады (0)
[31.08.2017]
Мистецтво. 9 клас. Уроки (за підручником Л.Масол) (4)
[28.05.2013]
Сценарий открытия пришкольного лагеря (с игровой программой) (0)
[01.12.2009]
Сценарий "ДЕНЬ СВЯТОГО НИКОЛАЯ" (7)
[31.08.2017]
Мистецтво. 9 кл (Л.Масол) Уроки 1-2. Школи і лідери модерну (6)
[01.09.2012]
Стихи ко Дню освобождения Донбасса (1)
[08.06.2017]
Матеріали для проведення Першого уроку у 2017/2018 навчальному році (0)
[23.08.2011]
Календарно-тематичне планування уроків музичного мистецтва в 1-8 класах (10)
[08.10.2017]
Конспекти уроків мистецтва. 9 клас (за підручником Л.Масол) (4)
[28.11.2012]
Сценарий к Международному Дню инвалидов (0)
[01.12.2012]
Сценарий ко Дню святого Николая (0)
[19.06.2016]
Навчальні плани на 2016-2017 рік (для всіх класів і всіх типів шкіл) (0)
[22.08.2011]
План виховної роботи школи на 2011-2012 навчальний рік (2)
[06.09.2009]
ОСЕННИЙ БАЛ и ОСЕННИЙ УТРЕННИК (сценарии) (0)
[19.06.2013]
Сценарий закрытия летнего пришкольного лагеря (игровая программа) (0)
[17.02.2014]
Сценарий конкурсной программы на 8 Марта "Мисс весна" для старшеклассников (0)
[08.09.2014]
Календарно-тематичне планування з предмета «Захист Вітчизни» 10-11 класи (1,5 години) (0)
[17.08.2013]
календарно-тематичне планування уроків музичного мистецтва в 1-2 класах за новою програмою 2013-2014 н.р (0)
[14.07.2016]
План виховної роботи школи на 2016-2017 н.р. (0)
[12.08.2014]
Річний план роботи педагога-організатора на 2014-2015 н.р. (0)
[29.06.2015]
Готуємо навчальні плани на 2015-2016 н.р. (0)
[07.08.2011]
Конспект Першого уроку " Україна-наш спільний дім" (0)
[20.08.2011]
Конспект первого урока "«Украина - наш общий дом» " (на русском языке) (8)
[25.07.2013]
План виховної роботи школи на 2013-2014 навчальний рік (0)
[13.09.2009]
ПРИВЕТСТВИЕ УЧАЩИХСЯ на ЮБИЛЕЕ РАЙОНА (сценарий) (0)
[27.02.2013]
Сценарий праздничного концерта для учителей школы, посвященного 8 Марта (0)
Главная » Статьи » Мои статьи

МЕТОДОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ДУХОВНОЇ КУЛЬТУРИ ОСОБИСТОСТІ В НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНОМУ ВИХОВАННІ

Кущенко Е.Б.

Кіндратівська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів

з поглибленим вивченням інформатики та програмування Костянтинівської районної ради

 

                                                

МЕТОДОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ДУХОВНОЇ КУЛЬТУРИ ОСОБИСТОСТІ В НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНОМУ ВИХОВАННІ

Матеріали v обласної конференції з національно-патріотичного виховання, Донецький облІППО, м Краматорськ, 14 листопада 2019 року

Анотація. У статті розглядається методологічний потенціал концепту духовної культури, важливість якого зростає в умовах перетворення завдань особистісного розвитку в пріоритетні цілі сучаного інформаційного суспільства. Розкрито основні методологічні аспекти дослідження духовної культури в контексті сучасної філософської проблематики. Висвітлено дискусійні питання змісту сучасної духовної культури особистості в національно-патріотичному вихованні.

Ключові слова: духовна культура, національно-патріотичне виховання, соціальна філософія, цінності, моральність, особистість, релігія,  інформаційне суспільство.

Проблема формування духовної культури особистості здавна є важливим предметом філософського та педагогічного дискурсу. У соціальній філософії духовна культура виступає перш за все як концепт, який має методологічне та цілепокладальне значення щодо філософського осмислення проблематики соціалізації і буття особистості в суспільстві. Духовна культура є елементом практично всіх складових особистісного розвитку підростаючого покоління - його передумов, механізмів, змісту, результативності. Вона також визначає формування цінностей і ставлення особистості до інших людей, до соціального оточення і до самої себе.

На нашу думку, основна методологічна функція концепту духовної культури пов'язана з вирішенням проблеми цілісності розвитку людини як істоти, в якій домінує духовне начало. Цей концепт повинен виконати важливу методологічну роль обґрунтування варіативності особистісної траєкторії духовного саморозвитку людини, оскільки він, як ніякий інший, підходить для адаптації загальних ціннісних підстав духовного розвитку на рівень індивідуального буття і світу конкретної людини. У цьому контексті він є конкретизацією такої характеристики духовного як «здатність переводити універсум зовнішнього буття у внутрішній всесвіт особистості на етичній основі, здатність створювати той внутрішній світ, завдяки якому реалізується самототожність особистості» [1, с. 48]. Таким чином, концепт духовної культури дозволяє забезпечити адекватне розуміння «цілісності» як фундаментального поняття, яке описує особистість і її духовний світ.

Для вітчизняних досліджень характерний нерозривний зв'язок проблеми особистісного розвитку і розвитку духовної культури особистості. Незалежно від того, чи розглядається розвиток особистості як цілісний соціокультурно обумовлений процес або як слабо детермінований ззовні безмежно диверсифікований процес саморозвитку й саморозкриття особистості, формування позитивних (в соціально-комунікаційному і особистісно-життєвому вимірах) характеристик її духовної культури розглядається як пріорітетна риса особистісного розвитку.

Методологічний потенціал концепту духовної культури пояснює його широке поширення в найрізноманітніших напрямках філософських і педагогічних досліджень. Наприклад, сьогодні відбувається усвідомлення значущості культурних цінностей як передумови духовного здоров'я. Традиції національної культури чітко вказують на взаємозв'язок здоров'я і духовності. Духовна культура сьогодні - це не тільки шлях до здоров'я, а й основа безпеки самого життя в контексті глобальних проблем людства. Відомий мислитель Л.Н. Гумільов вказував на те, що саме втрата духовної культури («совісті - заслінки від зла») перетворила ландшафти в мертві зони, привела до хвороб і зникнення народів з лиця землі [2, с. 92], а філософ МА. Бердяєв вказував, що «будь-яка культура є культура духу» [3, с. 43]. Потрібно сказати, що загострення проблем духовного здоров'я і духовної безпеки в умовах формування медіа-культури радикально актуалізувала дослідження духовної культури особистості в контексті філософського обгрунтування культури здоров'я.

Також слід підкреслити, що в межах філософського розуміння духовності як культурного феномену більш глибокий зміст отримують сучасні концепції гуманізаціі педагогічної виховної діяльності, оскільки концепт духовної культури прямо входить в методологічні принципи культурологічної переорієнтації сучасної освіти й виховання. Культура як основа духовного світу орієнтує на зміни в цілепокладання освітньої діяльності, зміст якої - перехід від формування готових знань, умінь, навичок до забезпечення культури їх формування і змін. Саме в цьому розуміння духовна культура як результат культурного розвитку розглядається в роботах В.І. Андрєєва, B.C. Біблера, М.С. Кагана, Д.С. Лихачова, Ю.М. Лотмана.

Істотним методологічним аспектом дослідження духовної культури є соціокультурний зміст концепту духовної культури, який є важливим для розуміння соціальної обумовленості духовних цінностей особистості. Сьогодні в педагогічній практиці духовне часто ототожнюють з релігійним, і подібна ситуація обумовлює необхідність зрозуміти і осягнути феномен духовної культури особистості з позиції вищого рівня складності, якими виступають соціально-культурний простір, а також такі інституційні структури, як освіта, виховання, традиції і сім'я.

Сьогодні можна говорити про правомірність як духовно-релігійного, так і духовно-наукового розуміння моральності людини при всій відмінності в інтерпретації її основ. У межах першого підходу обгрунтовується зв'язок духовної культури з моральністю, при якій остання має своєю основою Божественне одкровення, в межах другого моральність ґрунтується на моральних принципах, які науково виводяться на підставі досвіду соціального життя людей. Власне, соціокультурна природа моральності як основи духовної культури при цьому не заперечується в обох випадках. Однак при підході духовно¬научном моральність прямо виводиться з буття людей в соціумі і в певній степе¬ні духовна культура при цьому є результатом умов буття.

Важливим методологічним аспектом дослідження концепту духовної культури є його використання для визначення складових духовного світу особистості як конкретних результатів виховного процесу. Концепт духовної культури орієнтує на дослідження духовних основ особистісного розвитку, які перебувають у нерозривній єдності, оскільки тільки в цьому випадку забезпечується цілісність особистості. Багато дослідників вважають непотрібним визначення переліку складових духовної культури. «Оскільки духовних цінностей існує багато, а життя людини складна і різноманітна, то розглядати конкретні ціннісні орієнтації особистості з універсальних духовних цінностей буде неможливо», - вказують у зв'язку з цим І. Степанова і С. Шалютін [5, с. 103].

Ми вважаємо, що основними компонентами духовної культури є когнітивний, моральний, діяльнісно-вольовий і естетичний.

Когнітивний (пізнавально-інтелектуальний) компонент духовної культури викарбовує ті якості особистості, які пов'язані з розвитком властивостей психіки, визначають широкий пізнавальний інтерес, критичне мислення, спостережливість, гнучкість і недогматичність мислення, розвинену уяву, тощо. Моральний (соціокультурно-ціннісний) компонент духовної культури визначає моральні екзістенціали духовного буття, які лежать в основі гуманоцентричних цінностей.

Діяльнісно-вольовий компонент духовної культури включає в себе раціонально вольові основи життєдіяльності особистості, її вольові якості і таку інтегративну характеристику, як властивість надситуативной активності. Естетичний компонент духовної культури включає в себе здатність і прагнення особистості до освоєння зовнішнього світу і побудові власного духовного світу за законами гармонії і краси. Прекрасне є однією з найбільш завершених форм гармонії, і духовне як прояв гармонії особистості самої з собою і з зовнішнім світом не може сформуватися без нього. Естетичні переживання мають пряме відношення до формування умов духовного розвитку, і естетичні нерозвиненість сьогодні не тільки несумісна з духовною культурою, але і є прямою перепоною самореалізації особистості.

Таким чином, найбільше значення для соціальної філософії та педагогіки має поняття духовної культури в контексті розкриття духовного вдосконалення людини як головної мети сучасного суспільства. Основна методологічна функція концепту духовної культури пов'язана з вирішенням проблеми цілісності розвитку людини як істоти, в якій домінує духовне начало. Оскільки духовна культура є інтеграційною характеристикою особистості, її складові частини повинні цілісно відображати її специфіку, з урахуванням направленності і цілей особистісного розвитку.

 

Список літератури:

 

Гумільов Л.М. Етногенез та біосфера Землі. Л., 1989.

Бердяєв Н.А. Філософія свободи духу. М., 1994.

Виховання духовності особистості: навч.-метод. посібник/ М. Й. Боришевський, Л. І. Пилипенко, О. І. Пенькова та ін./за заг.ред. М. Й. Боришевського. – Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2013. – 104 с.

Савчин, М. Духовна парадигма філософії : монографія / М. Савчин. – К. : Академвидав, 2013. – 252 с. – (Серія «Монограф»).

Франк С.Л. Духовні основи суспільства: введення в соціальну філософію. К., Наукова думка 1992

Духовна велич України : науково-публіцистичний збірник / упоряд. І. Новиченко та ін. – К. : ВЦ Просвіта, 2004. – 248 с.

Провідники духовності в Україні : довідник / за ред. І. Ф. Кураса. – К. : Вища школа, 2003. – 783 с.

Категория: Мои статьи | Добавил: wolkan (10.11.2019)
Просмотров: 65 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
avatar
Форма входа
Поиск
Новое на сайте
[19.05.2020]
Звіт з реалізації Програми національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2020 р у Кіндратівській спеціалізованій школі І-ІІІ ступен (0)
[18.05.2020]
Перевіримо знання про українську вишиванку (0)
[18.05.2020]
Заходи до Всесвітнього дня вишиванки: (0)
[18.05.2020]
Віртуальна виставка "Червоні жорна" (0)
[18.05.2020]
Червоні жорна. До дня пам'яті жертв політичних репресій (0)
[16.05.2020]
Сторінками архіву 6 класу 2019-2020 н.р. (0)
[16.05.2020]
Поради МОН "Як заповнювати класний журнал" (0)
[16.05.2020]
Всім педагогам школи зареєструватися у гугл-класі з організаційних питань виховної роботи (0)
[16.05.2020]
Конкурсні малюнки "Мої права" 3 клас (0)
[16.05.2020]
Колажі до Дня Європи в Україні «Україна ‒ європейська держава» (0)
[13.05.2020]
День Європи Колаж "Україна - держава європейська" 10 клас (0)
[09.05.2020]
Створено підручник з дистанційного навчання для вчителів (0)
[09.05.2020]
Відповідь Представника Уповноваженого з прав людини про педагогів-пенсіонерів (0)
[09.05.2020]
Щодо завершення 2019-2020 навчального року (0)
[09.05.2020]
Зареєстровано законопроект № 3430, який передбачає скасування дискримінаційних норм щодо педагогів -пенсіонерів (0)
[08.05.2020]
Використання дистанційних технологій під час карантинних заходів у Кіндратівській СШ з предметів мистецтва (0)
[07.05.2020]
ПРОПОНУЄМО ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ ДЛЯ ВИХОВАНЦІВ ГУРТКІВ: «ЛЮБУВАННЯ ПРИРОДОЮ» та «ЛЮДИНА І ДОВКІЛЛЯ» Костянтинівського РЦДЮТ (0)
[07.05.2020]
Пишаємось, пам"ятаємо, дякуємо. Ветерани ІІ Світової війни с.Кіндратівка Костянтинівський район Донецька область (0)
[07.05.2020]
Пишаємось, пам"ятаємо, дякуємо. Ветеран ІІ Світової війни Горбачов Костянтин Іванович (0)
[07.05.2020]
Вітання з 9 Травня від Донецького обкому профспілки працівників освіти і науки (0)
[01.05.2020]
Інтерактивна карта досвіду роботи з використанням дистанційних технологій вчителів мистецтва Костянтинівського району (0)
[27.04.2020]
Сертифікат №БЦ-С-4970 курсів "Додатки Гугл" 06-24.04.2020 р 60 годин (0)
[25.04.2020]
Графік підсумкових тематичних і контрольних завдань з музичного мистецтва 5-7 класи й мистецтва 8-9 класи Учитель: Кущенко Е.Б. УВАГА!!! ВСІ (0)
[23.04.2020]
Звіт з реалізації Програми національно-патріотичного виховання дітей та молоді (0)
[18.04.2020]
Курси "Цифрові технології у викладанні мистецтва" - 30 год. сертифікат №17032020-240 від 17.03.2020 р (0)
[10.04.2020]
Як навчатися в Classroom. Відеоінструкції для учнів (0)
[06.04.2020]
35 навчальний тиждень з 18 по 22 травня 2020 року (0)
[06.04.2020]
34 навчальний тиждень з 11 по 15 травня 2020 року (0)
[05.04.2020]
0:29 / 3:50 Я маю КОД Класу Google Classroom. Як приєднатися до Класу? (0)
[05.04.2020]
УВАГА!!! Конкурс "Лідер року - 2020" триває! (0)
[05.04.2020]
Запрошуємо учнів на навчання з використанням дистанційної технології "Гугл-клас" (0)
[05.04.2020]
Щодо отриманя довідки за результатами навчання за дистанційними технологіями під час карантину (0)
[02.04.2020]
для участі у дистанційному навчальному курсі «Додатки Google в освітній діяльності» (0)
[02.04.2020]
33 навчальний тиждень з 04 по 08 травня 2020 року (1)
[02.04.2020]
ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ-ПЕРЕХОДИМО ДО ГУГЛ-КЛАСУ (0)
[01.04.2020]
32 навчальний тиждень. З 27 квітня по 30 квітня 2020 року (1)
[31.03.2020]
План заходів щодо популяризації науки та інновації в Кіндратівській СШ І-ІІІ ст на 2020 р (0)
[30.03.2020]
Довідка про стан викладання та рівень навчальних досягнень учнів з правознавства в Кіндратівській спеціалізованій школі І-ІІІ ступенів з п (0)
[28.03.2020]
Інструкція "Як приєднатися до навчального класу в Google Classroom" (0)
[27.03.2020]
Коди доступу до дистанційного навчання у ГУГЛ-КЛАСІ (0)
Наші партнери
 




Сайт учителя музичного мистецтва Толоконнікової Жанни Василівни


Сайт учителя музичного мистецтва Юанова Станіслава Маграіловича


Облако тегов
Профсоюз

Санаторно-курортное лечение


ПЕНСІЙНИЙ КАЛЬКУЛЯТОР (розрахувати свою майбутню пенсію можна ТУТ)

Печать страницы
Нашему сайту
Copyright MyCorp © 2020Сайт создан в системе uCoz